Kompis bättre än kastrering?
Jag fick en ide nu ikväll men jag kan inte bestämma mig. Casper är ju mitt ständiga dåliga samvete även om han är en underbar kille. Han är så extremt social och har så mycket energi och jag vet inte hur jag ska göra med honom. Det är ju tänkt att han ska kastreras men så när det kommer till kritan så vågar jag inte då det är mycket risker. Då är alternativet en liten bebishane till honom och jag vill inte skaffa fler hanar. Tanken slog mig att jag kanske skulle omplacera honom så att han kom till någon som satte honom med en till hane men samtidigt är det ju jättesvårt för jag har haft honom sedan han var bebis och han är så speciell. Men som det är nu så går han och är rastlös i sin bur, känner lukten av sex honor och det känns som kastreraingen aldrig blir av eller att jag inte vågar ändå.
Åh hjälp mig bolla lite ideer.
Jag skulle nog ha kastrerat honom, så att han slipper sitta själv eller flytta. Han skulle nog stortrivas med ett par damer som sällskap ;)
Visst finns det risker, det går ju inte att komma undan. Vet inte hur statistiken ser ut heller, men alla som jag vet som har kastrerat har klarat sig.
Mvh /Simona - Medarbetare på marsvin.ifokus
Jag håller med Isnona, tänk vilket härligt liv du kan ge honom om du kastrerar honom. Leva gott i flock med sina damer ;)
Jag har bara goda erfarenheter av kastrering, har kastrerat ett par stycken och de har mått toppen bara några timmar efter och lever nu lyxliv i var sin flock.
Lycka till oavsett vad du väljer!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har dåliga erfarenheter av kastrering, min högt älskade hane klarade inte operationen trots att jag valde klinik med högsta omsorg. Dock visste jag inte riktigt åldern på min herre och han var lite skruttig faktiskt, så jag var även beredd på det värsta, vilket ju då inträffade. Men om han hade levt hade han haft ett lyxliv med mina honor jag hade då, jag vet nämligen inte om jag klarat att sälja honom. Tanken var ju iaf god. Men visst ångade jag efteråt att jag försökte.. För han var verkligen min lilla mysgubbe.
Men jag tycker faktiskt att du ska kastrera om det är det som känns rätt, men du måste vara beredd på att han kanske inte klarar det. Det är det som gör beslutet så svårt, jag vet.
Men jag vet faktiskt flera killar som klarat operationen galant så det berhöver verkligen inte bara gå dåligt! Välj bara klinken så noga du kan så är det större chans att allt går bra.
Lycka till med honom, hur du än gör! Jag håller tummar här borta för honom.
Antingen så går det bra eller så går det dåligt.
Jag vet en som kastrerade sina två marsvins hanar samma dag för några veckor sedan på en lite mindre klinik som inte är speciellt utbildade på marsvin och båda två överlevde.
Så som sagt antingen går det bra eller så går det dåligt, inget man kan veta och det har oftast inget med vilken klinik man väljer.. Har man otur så har man.
Jag har en kastrat nu och är faktist inte nöjd med honom.. Han ger sig på små ungar och biter dom blodiga. Dom vuxna går det bra med men icke med små. Kan ju vara just honom det är fel på.. Vet inte hur det är med andra som haft kastrat + hona med kull tillsammans.
Jag hade valt att kastrera honom om du inte vill ha två flockar och inte tänker skaffa en kompis åt honom. Jag har själv låtit kastrera en hane (år 2005) och det gick utmärkt. Visserligen finns det risker men det är inte så lite som 50% chans att han överlever precis och kunskaperna samt metoderna har blivit mycket bättre de senaste åren. Var är det du bor?
Som du har det nu är det ju ändå två olika flockar, så en liten killkompis kan väl knappast ta mer plats. Det borde inte heller ta mer tid eftersom Casper då får sällskap och du inte behöver tillbringa lika mycket tid med honom.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det finns ju risker med alla operationer och håller med allas sätt att tänka, ett marsvin till kommer inte göra en större skillnad men känner du, att du inte vill skaffa ännu en till liten gris så skulle jag också kastrera.
Det är ju mycket kring kastreringen också med eftervården också som har betydelse 
#5# Självklart tar det mer plats. Skaffar jag en killkompis så kommer jag ju alltid ha den buren extra med hanparet, om jag kastrerar eller omplacerar Casper så blir det ju en bur mindre. Det känns som om det är lite farligt att tänka så "en till gör ju inte så stor skillnad." För det är ett djur även om det är litet, man tar ansvar för ännu en till individ och även med marsvin så måste gränsen gå någonstans.

Jag kastrerade min hane utan problem. Fick dock hjälpa honom med maten de två första dagarna, men efter det var han sig själv igen. Nu har han fått återförenas med sin älskade Dolores och jag behöver inte oroa mig för fler bebisar.
Om kastrering blir aktuellt- se till att du får med dig antibiotika hem.
#7 Jag syftade på att det inte blir en bur extra mot vad du har nu om du skaffar en kompis till Casper, de kommer ju bo tillsammans. Jämfört med om du kastrerar blir det såklart en till bur, det är ju som du har nu i så fall. Ett yttligare liv att ansvara över är det såklart (det har jag inte skrivit något om), men platsen och tiden lär ju inte blir mindre.
Men varför inte kastrera honom om du inte har lust att skaffa en till hane?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#9# Det skriver jag ju, för att jag inte tror att jag vågar.