Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 833 ggr
paulina-amark
0

Är hon dräktig?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Satte ihop honan och hanen den 5/3, då vägde hon 859g.
Jag antar att hon blev parad bland de första dagarna eftersom hon var brunstig då, och inte har brunstat sen dess.

Här är vikterna:
12/3: **856 g
**19/3: **876 g
**26/3: **915 g
**2/4: 905 g (här flyttade hanen eftersom hon verkade dräktig, och han bara stressade upp henne genom att försöka betäcka henne hela tiden)9/4: 897 g

Eftersom hon knappt gått upp någonting alls, istället gått ner sen jag flyttade hanen är jag lite osäker. Så skulle vara snällt om någon kunde hjälpa mig :)

Fridaaaa
0

Ena hona går inte upp konstant, ibland avstannar det lite:)
Sedan beror det på när du väger, om du väger vid samma tid (alltså innan dem har ätit osv) :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Linnet
0

DOm första 5 veckorna är det svårt att avgöra om en hona är dräktig, en liten viktökning kan lika gärna bero på om dom ätit innan osv. Det är bara att vänta och se om hon fortsätter att öka i vikt och efter 6-7 veckor så börjar det ju synas och på henne också och man kan känna ungarna också.

paulina-amark
0

#1 ok, alltså är det bra att väga honan vid ungefär samma tid varje gång :)

#2 ok, men då väntar jag och ser då, jag lär ju märka om hon är dräktig :)

Fridaaaa
0

#3 Ja, för väger du ena gången när hon har ätit och nästa innan hon har ätit kan det skilja en del:=)

paulina-amark
0

#4 Ja, jag märkte det nu. Vägde henne innan hon hade ätit i morse och då vägde hon ju 897g. Men nu när jag vägde henne vägde hon 1117g, det var ju väldigt stor skillnad ändå :)

Fridaaaa
0

#5 Ja det kan skilja mycket, så bästa är att väga innan maten. Det är precis som med oss människor, väger vi oss på morgonen innan vi har ätit, så väger vi mer på kvällen när vi har ätit :D

Royalz
0

Väg på en bestämd tid varje gång, helst innan dom får sitt frukost hö. Funkar inte att väga ena dagen på morgonen och andra på kvällen för då stämmer det inte och magen kan vara fullproppad med mat som väger extra t.ex.

Fridaaaa
0

#7 Precis vad jag har skrivit redan Flört

Creation
0

#5 Oj, 220g ökning? Det låter lite väl otroligt att hon har ökat med en fjärdedel av sin kroppsvikt på en halv dag. Jag tycker att du ska väga henne igen. Det kanske blev något fel på vågen vid senaste vägningen(eller den i morse)?

Nog för att det är skillnad mellan före och efter mat, men 220 gram låter ganska extremt…

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

paulina-amark
0

#9 Ja, det tyckte jag med, trodde det var fel på vågen först. Men hur jag än vände och vred så vägde hon 1117g, vägde även andra marsvin emellan och då visade vågen rätt..