Kan det funka att bo under sängen?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Så skulle nog min son villja ha det och döttrar
. Nu är ju inte jag så kunnig men det ska väl fungera? Sedan när det gäller ett barnrum så vet ju du bäst hur din son är. Min son skulle inte fixa det och han är 7. Men mina döttrar hade fixat det i den åldern.
#2# Jag har så svårt att bestämma mig. Jag har snärjt in mig när det gäller djur, som det är så lätt att göra som småbarnsförälder 
Jag lovade honom ett eget djur men jag är lite osäker på om han är mogen för marsvin, speciellt då just golvnivå är enda stället för buren, ett annat alternativ är ju hamster men jag är egentligen inte själv intresserad av hamstrar.
Hur gammal är din son?
Han blir sex år i juni, så det är lite på gränsen tycker jag.
Det är ju lätt att dom tröttnar i den åldern. Jag och min son har en hamsterhona som bor ute i hallen. Den är våran tillsammans hon är snart 2 år och han har inte brytt sig om henne på 1 år nu.
När jag skaffade dessa marsvin så så jag att dom är mina och det är lika bra fast visst så får dom vara med dom när dom vill. Min 15 åriga dotter har tröttnat på husdjur medans min andra dotter 13 har en egen hamster i sitt rum som hon tar hand om.
Barn kan lova mycket som dom inte håller men om din son ska ha ett eget djur så kanske ni ändå ska ha den tillsammans tills du ser hur mogen din son egentligen är. Det är som sagt var olika för olika barn.
Sedan hamster är mysigt men inget som vill sitta i knät och gosa. Buren behöver man inte städa ofta och vår hona samlar allt bajs utanför sitt hus och kissar på toa …..
#6# Ja det är väldigt klokt. Man ska aldrig lita på att ett barn tar hand om djuret själv så länge det lever. Om det blir marsvin så är det tänkt att han har det så länge han sköter det och sen flyttar det ner till flocken jag har nere. Förutom hans honor så finns det fem honor till på nedervåningen 
Det är inga problem att ha dom under sängen och direkt på golvet :)
Kan inte din son få ta 2 utav dina marsvin att ha som sina egna, istället för att köpa nya? Sen efter ett tag när han känt på hur det är att ta hand om djuren, då kanske kan få helt egna? :)
#8# Jo det var så jag tänkte med, det är ju smidigast. Den nya jag köpte är "hans" och den ska få prova att bo i hans rum, sen är det inte riktigt bestämt vem som ska bli kompisen, kanske Svea.
Jag tänkte att vi provar i dag och ser hur det går, fungerar det inte så får de bara flytta tillbaka igen.
Min dotter på 7 år är fortfarande väldigt intresserad av marsvinen. Den ena är egentligen hennes. Men skulle inte vilja ha dem på hennes rum. Vill gärna ha lite koll på hur de sköts, när de tas upp ur buren t ex. Jag gör allting praktiskt med dem, ger mat, vatten, städar mm. Hon hjälper till men hade aldrig klarat det själv.
Tänker också lite på om det kommer kompisar och det är flera barn på rummet som leker. Kanske blir lite stökigt för dem.
#10# Ja det funderade jag över med. Innan marsvinen flyttar in ska vi sätta upp tydliga bilder som visar vad man inte får lov att göra och att lillebror inte får vara på hans rum utan att jag är med.
Visa gärna en bild när dom har flyttat in … nyfiken 
#12# Absolut. Vi diskuterar fortfarande. Nu ville han sätta upp ett stort tält i sitt rum så jag är fortfarande tveksam till om ett marsvin i golvnivå mer kommer begränsa honom än glädja honom. Men jag blev väldigt nöjd med buren så om det blir hamster hos sonen så kommer Casper få flytta in i den nya buren fast i marsvinsrummet.
En hamster sover under dagen och vaknar vid 18-19 tiden ….. och springer en del på hjulet under natten. Vi älskar våran Snutte (fast hon är en hona) men vill berätta att dom kan väsnas en del därav bor hon i hallen som är en bra bit från sovrummen och stör hon tv:n så stänger vi bara glasdörrarna.
Harry dotterns hamster springer aldrig i sitt hjul …
Vill bara berätta vad ni har att göra med. Med tanke på att din son kanske vill kunna sova ….
Men vår hamster Snutte är jätte social även om hon inte vill sitta i knät. Hon hälsar alltid på en hur trött hon än är. Älskar att springar i soffan bland kuddar och filtar och mumsa på popcorn och ostbågar (dock bara en) under helgen ….
Blir det hamster så rekomenderar jag långhårig guldhamster hona ….. :-D
Det blir nog inga större problem, däremot föredrar jag att ha marsvinen en bit upp från golvet så att de ser vad som händer och är med på när man närmar sig. Dessutom slipper man lägga sig på knä för att ta upp dem.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Mysigt! :-D
Vad blir det för hamster? Nyfiken …. :-P
Vill bara slänga sin en brasklappp mot att ha marsvin i sovrummet. Om man har anlag för allergi så är tyvärr marsvin och deras hö/spån väldigt bra på att vara den utlösande faktorn. Därför tycker inte jag att det är en bra idé att ha marsvin i sovrummet om det finns något annat alternativ…
Jag skulle faktist inte köpt en hamster till ett så ungt barn som 6år.
Jag har själv fött upp guldhamstrar (var reggad uppfödare) och jag sålde helst inte till barn under 8år. En hamster bits lättare och är mer ömtålig än ett marsvin. Sen ska dom ha helt olika foder, ha stort hjul (20cm), inte dom små plasthjulen som medföljer m.m.. Buren får inte vara för hög då dom klättrar på gallret och släpper och kan skada sig, dom har ingen höjdkänsla.
Ta inte detta som något negativt för jag är absolut inte negativ när jag skriver. Bara så du vet!
Men tycker inte hamstrar passar till små barn.
#19 Min moster föder upp hamster i liten skala, och hennes yngsta dotter är 6 år gammal, fungerar jättebra. Tror inte att det handlar om ålder, utan om mognad, erfarenhet och hur dem är upplärda ang djur osv
(vet ej varför texten är tjock och stor, går ej att ändra)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#19 Funkar bra så länge man inte lämnar allt ansvar till barnet. Men i mitt fall så tröttnade sonen tillslut men hon får all kärlek av resten av famijen. :-D
#22# Fast marsvin och hamster är ju nu två skilda djur, marsvin behöver mycket mer utrymme och då måste buren stå på golvet vilket känns betydligt mer osäkert än en hamster i en bur som står på hans byrå med en ordentlig lucka till. Det handlar inte om ansvaret, utan om vilken typ av djur som känns mest lämpat till sonen.
Hamstrar är vakna på natten, sover på dagen. Hjul m.m kan gnissla och väsnas när barnet ska sova.
Om marsvin inte ska ha höhäck för att de skadar nacken eller inte få gurka som foder, så anser ju jag att det vore värre att väcka en stackars sömning hamster i (tid och) otid. Det blir ju inte annat än otid i och med att när barnet är vaket så sover hamstern, och när hamstern är vaken så ska barnet sova. Hoppas du förstår min tanke.
Ett hett tips, skaffa råtta eller något sådant istället. De är tama på ett helt annat vis, man kan bygga roliga saker på dagis/lekis och ta med. Toarullar, kartonger och massa skoj. De är betydligt mer aktiva och kan till och med tränas. :) Tror det kommer hålla igång din son mer än en hamster.
Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna - ej smf reg
#25 Man får inte glömma att råttor ska vara två :) Möss är också väldigt roliga djur, lätta att få tama och relativt aktiva på dagen (varierar).
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
#26# Precis, råttor vill jag definitivt inte ha, möss är jättesöta så det funderade vi också på men nu är hamstern hämtad och installerad i sonens rum. Funkar jättebra hitills, den har lagt sig tillrätta och sover och sonen är väl medeveten om att man inte stör den då så han väntar tills den vaknar innan han pratar med den. Nu när beslutet är taget så känns det verkligen som det allra bästa för just min kille med en hamster. Det är en liten tjej och han har döpt henne till blixten, totalt omedveten om det här med tjej och killnamn 
#27 Kommer nog att gå bra, så länge han är medveten om vad som gäller så, allt handlar om mognad och uppfostran =)
Och en hamster lever i regel inte mer än i genomsnitt 2 år heller, precis som råttor.
#27# Precis Det var också en anledning till att jag tyckte det var bra att börja med, en hamster blir inte så jättegammal så det är ett bra djur för honom att börja med, då ser man hur intresserad han verkligen är.
Som du skriver så handlar det mycket om uppfostran och just beteende kring djur har varit en av de mest prioriterade delarna i hans uppfostran sen han började gå.
#30 Ja precis. Jag har alltid haft djur, så har väl kunnat hantera någerlunda när jag var liten :)Man får lära dem, bättre att lära tidigt hur man ska göra, min lillebror på 11 år vet hur man ska hantera djuren (fastän han inte är intresserad), i alla det med att kolla burar noga osv när man har kelat med djuren osv men han är som jag och min lillasyster uppväxta med djur sedan födsel:)
så att som vissa säger att en 6 åring inte ska ha t.ex en hamster är fel, en 6 åring kan veta mer osv än t.ex en 10 åring.
#27 Grattis till eran nya familjemedlem
. Antar att Blixten är en guldhamster och honan blir en lagom storlek för din son. Hanen blir ju något mindre. Vår Snutte som oxå låter som en pojke men är en hona (sonen döpte henne) är en helt underbar dam.
Ett tips jag kan ge när din son har henne ute och är ovan med att hålla en sådan liten (jämnfört med marsvin) så sätt han i badet (utan vatten) och proppen i med henne där han kan hålla henne och hon kan krypa på honom och dom lär känna varandra utan en risk att hon försvinner iväg någonstans. Och han får träna på att hålla henne. Vi gjorde så med min son och det gick jätte bra
.
Sedan så kan ju sonen om han har lego, men man måste sätta ihop bitarna, inga lösa delar. Bygg en labyrint och lägg lite gott här och där uppskattas av både son och hamster. Men kolla så bitarna sitter fast först. 
4 u
Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna - ej smf reg
#33# Jättebra tips, tusen tack 
Om det är så att ni vill diskutera guldhamstrar får ni jättegärna göra det på Hamster iFokus, eftersom att detta är ett forum avsett för marsvins intresserade.
Moderator
#36 Insåg redan igår att det blev lite mycket hamster här så vi pratar redan på Hamster iFokus. Så förlåt ….. 
#37 Det är inget att be om ursäkt för. Lägg det bara på minnet. :)
Moderator