Hjälp med planering av buren
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Precis när vi köpte våra marsvin så läste jag en tråd här där fråga löd "hur många burar har du haft till dina marsvin". Haha, kan säga att jag rynkade på ögonbrynen över frågan och framförallt över svaren…men nu förstår jag väldigt väl varför man köper nya burar,haha!
Ändrar och har mig i buren och provar olika lösningar, allt för att marsvinen ska få så mycket golvyta som möjligt, samtidigt som dom älskar sitt stora hus.
Dom är inte jätteintresserade av att vara ute på golvet i sin hage men motionerar desto mer i sin bur…måste försöka filma dom en morgon så ni får se deras morgongympa,haha!
Ikväll provade jag att sätta in en del av deras andra hus och satte maten ovanpå, blev liksom en liten mysig matplats däruppe och så slipper dom sågspånen i maten,hmm…Upp på taket är inga problem att komma för där sitter dom väldigt ofta
.
Någon som sett någon fiffig lösning, skulle egentligen vilja ha mer golvyta men kanske på ett plan upp? Tänk om det funnits mycket större gallerburar eller om vi bodde mycket större så dom kunde fått en hemmasnickrad bur.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Glömde fråga, visst är det ok för marsvinen att gnaga på huset? Kan ju inte tänka mig att man gör dessa hus i farligt material eller?
Vad fint de bor! Jag tycker sällan att man vinner yta på att sätta in ett till plan i buren. Det kan inte bli så stort så marsvinen utnyttjar det som större buryta och jag tycker att det känns trängre och blir mörkt. Det är bättre om de får komma ut och röra på sig mer utanför buren istället. Ofta sitter de stilla pga. att de är otrygga utanför buren. Det blir dem om du har en mörk yta som de kan vara på eftersom de då inte känner sig lika utsatta för rovdjur (marsvin är ju bytesdjur) samt många saker där de kan söka skydd, som rör, hus och liknande. Du kan också sprida ut små matbitar på golvet som de kan leta efter.
#1 Nejdå, det är ingen fara :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#0 Som Felicia sa så vänjer dem sig snart vid att vara utanför buren. Du skulle kanske kunna lyfta ut de sovhusen som dem har i sin bur, och placera dem på golvet i de rum som dem ska få motionera? Jag tror att det skulle kännas tryggt för dem att känna lukten av hem, och dessutom kunna gömma sig när dem vill. :) Det kan vara lite tyst och stilla i början även när dem har hus. Men det kommer. Snart är dem ute på rymningsförsök också. ;)