Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 3694 ggr
[fireflies]
2

Tulpaner och Rosor

Hejsan!
Jag har bara en snabb liten fråga som kanske kan verka lite konstig, men ni får ursäkta min okunskap :P

Kan man ge marsvin tulpaner och rosor? Har nämligen en syster inom floristbranschen som har många överblommade blommor som jag isåfall kan få.  

Vet att vissa kan vara besprutade m.m, men om man sköljer dom riktigt, riktigt noga då? Vill ju inte ge något farligt till grisarna

Blomkrukan
0

Jag skulle inte ge mina grisar det iaf. Bladen på tulpanen möjligtvis eftersom vissa människor äter dom. Det finns nog godare grönsaker att erbjuda grynen!

[Maijah]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Eftersom nästan alla lökväxter är giftiga för marsvin, ska man absolut inte ge tulpaner! Och rosor, tänkte du då bara ge bladen då? Jag tycker inte det är en så himla bra idé, de är nog inte speciellt näringsrika och säkert inte så goda heller…bättre att vänta tills det kommer nyttigare grönt utifrån som man kan ge istället.

Myosotis
0

Kan svårligen tänka mig att tulpaner är giftiga (se bara hur rådjuren tuggar ner dem på nolltid + som #1 säger finns människor som äter tulpaner). Skulle eventuellt kunna tänka mig att ge fräscha & krispiga tulpanblad som en test till något vuxet marsvin, men verkligen inte slaka och utblommade tulpaner.

Men å andra sidan kan man fråga sig varför - jag tror inte det finns mycket vitaminer i tulpanblad, det är nog mer att jämföra med salladsblad.

Rosor skulle jag inte ge.

Lyan
0

Tulpaner vet jag inte hur det funkar men roskronblad brukar mina få på sommaren, det är populärt men jag tror inte det finns något de behöver i så mina får det bara "för skojs skull". Skulle dock inte våga ge rosor från butik eftersom jag inte hade vetat var de kommer ifrån.

[Snuttgrodan]
0

Vet att folk bakar med blomblad från Begonier eller om det nu var Pelargonier……

[Snuttgrodan]
0

Pelargoner ska det vara, hittade en sida om det här

RosaMarsvin
0

Man kan äta rosblommornas blad också, så det skulle jag kunna tänka mig att ge marsvinen. Varför skulle det vara onyttigare än sallad? Den enda nackdelen är att blommorna säkert är kraftigt besprutade..

chickwheels
0

det som människor tål behöver ju inte marsvin tåla.

Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna  - ej smf reg

[Maijah]
0

Jag skulle aldrig kunna tänka mig äta tulpaner iaf.. Sen är det ju faktiskt en lökväxt och dessa ska inte vara bra för marsvin. Varför änns chansa, finns ju mkt mer som kan ges istället och som säkert är både 100 ggr nyttigare och godare för marsvinen.. Men vem vet, de kanske går att ge vad vet jag..

RosaMarsvin
0

#9 visserligen, men det är troligare att marsvin tål mer än människor i växtväg.

nimroda
0

tycker inte man ska ge marsvinen de, och de är ju en lökväxt så varför utmanna ödet och ge marsvin något dem inte tål.  man ger ju inte en som har skaldjurs allergi  skaldjur =)

M.v.h Johanna www.nimroda.n.nu/

liliane
0

Tulpaner är giftiga och kan ge förgiftningssymptom. Alla snittblommor och speciellt rosor är kraftigt besprutade och ska absolut inte ges till marsvinen. De besprutningsmedel de använder är inte samma som man har till livsmedel. Dessa går in i växten och verkar innefrån och därför går de inte att skölja bort. SÅ GE INTE! OK? :)

Mvh/ Marlene Florist och trädgårdsingenjör och marsvinsägare

Fridaaaa
0

#13 Är krokus med farligt då?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

liliane
0

Nej inte krokus :) Fast Tilösa som är mycket lik krokusen är dödligt giftig. Vet du bara att det är krokus gör det inget att de äter det t ex ninisarna om de är ute och skuttar, fast om du tar in det till dem skulle jag hellre ta fruktträdskvistar som är nyttigare ;)

liliane
0

Tidlösa skulle där stå.

Fridaaaa
0

#15 Okaj vad bra, för Morris åt lite idag, inte alls mycket för jag visste inte om det var farligt eller inte, så lät han inte göra det :)

Ja jag ger ju hellre kvister, ger inte blommor till mina :P

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Jessica-B]
0

Vilken tur att vi har florist i Marsvin iFokus-familjen :)