Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettpresentationer
Läst 1318 ggr
Aneema
0

3 små flickor

I tisdags var vi iväg och hämtade 3 små marsvinstjejer.

Amanda är äldst född 12:e januari. Hon är den som har stamtavla. En engelsk crested, choklad/cream. Båda föräldrarna är lakeland. Hon är den som sonen har utsett till sin vilket visade sig passa bra för hon verkar vara den som är tuffast och mest framåt iaf har hon aklimatiserat sig snabbast. Gillar inte att bli upplyft ur buren bara. Då är hon en mästare på att springa iväg så jag har helt fräckt börjat se till att hon går in i en tunnel och lyfta upp hela tunneln för att hon inte ska få fortsätta med inställningen att det ska vara tafatt varje gång man ska ur buren. När hon väl är ute ur buren är det inga problem att hantera henne. Har spärrat av en del av hallgolvet där de kan springa och busa och där går det hur bra som helst att ta henne och lyfta upp henne. Hon kommer gärna och äter ur handen och så också.

Blenda och Cilla är halvsystrar och födda samma dag 2:a februari. Uppfödaren tog hand om deras mammor när de var dräktiga. De har samma pappa.

Blenda är en self, pink eye golden. Cilla är minstingen i gänget ca ett halvt hekto lättare än sin jämngamla syster hon är en ridgeback, pink eye, golden/white, har lite vitt på en av baktassarna.

Blenda och Cilla har varit lite försiktigare. Åt lite dåligt första dagarna men nu har de kommit igång med maten. De är väldigt lätta att hantera. Sitter still och går lätt att lyfta upp. Först var de väldigt stilla och försiktiga men nu börjar det allt oftare bli fart på dem. Igår satt jag med dem alla tre på hallgolvet och jag la en filt över mitt ben så det blev som ett tält som gick att springa igenom. Detta var mycket uppskattat. Var full fart på dem alla tre en lång stund.

Vi tänkte ju först skaffa två stycken. Men bestämde väl oss i stort sett några dagar innan vi hämtade dem att vi skulle ta alla tre. Det känns som ett jättebra val. Nu är de en liten flock. Och vi kan ha varsit marsvin att gosa med. Jag tycker att det är jättekul och känns som väldigt lagom med jobb i förhållande till vad man får. De senaste djuren jag skaffat har varit hundar=mycket mera jobb. Känns så skönt nu när man kan pyssla lite på morgonen med dem, ge dem mat och med gott samvete stänga buren och åka till jobbet och veta att de har det bra i buren under dagen. På eftermiddagen kan de vara i en avspärrad del av hallen där det inte finns några möbler att krypa under eller så och när de blir lite tamare ska vi elanpassa rummen på bostadsplanet och fixa en grind i hallen så det blir en sluss mot ytterdörren så kan de få komma ut och springa i hela huset.

[Jessica-B]
0

Vad roligt att ni har skaffat marsvin! Är de era allra första marsvin? :)
Kul att det kan få komma ut och springa i hallen också. Marsvin älskar ju att få springa av sig lite och race'a omkring med sina kompisar hehe.

Ett stort grattis till utökningen av familjen! Hoppas allt ska gå bra med dem som liven. :)

Charlotta-B
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Stort grattis till dom nya små liven. Ni kommer få massa glädje av dessa underbara djur! Mysigt det låter att dom kan springa lösa med, och dom verkade ju uppskatta din koja :)

Charlotta-B

Atensia
0

Grattis till era nya marsvin! :-)

Vore jätte skoj att få se en bild på de små :-) Är särskilt nyfiken på honan med det väldigt fina namnet Amanda! ;-)

/Amanda & 5 marsvins flickor :)

Min blogg: www.lenaamandaatensia.blogg.se

Aneema
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej

Jag hade marsvin hela min tonårstid. Fick ett virvelmarsvin (Sita) när jag fyllde 12. Ville sen prova att ta en kull ungar och skaffade då en släthårig hona (Randi) och lånade sedan en hane av bekanta som hon fick träffa. Hon fick två små söta ungar Tuffy och Snövit. Tuffy och Snövit fick flytta när de var små och gamla tant Sita och Randi lämnade jag iväg när jag åkte iväg som aupair. Men det är 20 år sedan snart. Sedan dess har det varit hundar som har gällt som husdjur men för tillfället känns det inte som vi vill binda upp oss på en hund utan marsvin känns precis lagom. Jag tycker att det är väldigt mysiga djur. Mycket har ju förändrats i kunskaperna om marsvin under de här 20 åren också. Dessutom tycker jag på många sätt att det är roligare att ha marsvin som vuxen. Jag kan ju göra så mycket mer med dem.

Får se om jag lyckas med det här med bilderna. Här kommer en på Amanda

Aneema
0

Amanda igen

Aneema
0

Här är Blenda.

Aneema
0

Och minstingen Cilla

[Snuttgrodan]
0

Jätte fina! Skrattande Lycka till!

Aneema
0

Tack!

[Jessica-B]
0

Åh så fina! Ja mycket förändras ju på 20 år. Så är det något du undrar, fråga på så det ryker om det! Sen har vi, som du kanske redan vet, också en hel del nyttiga Artiklar att läsa. :)

Denna kommentar har tagits bort.
Aneema
0

Tack!

Jag har hittat mycket intressant att läsa. Trevligt forumGlad. Var tur att jag letade lite på nätet innan jag gick till biblan för man behöver inte gå tillbaks 20år för att hitta mycket som är inaktuellt. Inte konstigt att många har en ensam hane tex när det står i böcker att två hanar inte kan leva tillsammans…

Sandra-B
0

Välkommen hit till MiF!
Hoppas att du ska trivas här med oss.

Roligt att läsa lite om dig och dina små töser :-)

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!