Kan det vara sellnic?
Min teddyhona flagnar i huden över hela ryggen. Hon har kliat upp några småsår också, och pälsen ser ut att börja vilja falla av fläckvis.
Läste att sellnic oftast börjar runt ljumskarna och på magen men där ser allt normalt ut. Hon kliar sig jättemycket, men jag hittar inga konstigheter på någon utav de två burkompisarna, även om de kliar sig rätt mycket också. :-( Vad kan det vara? Är det akut till veterinär som gäller om det är sellnic?

Det låter absolut som sellnic. På mina djur har det ofta börjat på sidan, halsen, nacken. Jag skulle ta dem till veterinär och behandla dem. Sellnic går ju smidigt och lätt att behandla iaf.

Ja, jag har fått tid hos veterinären på måndag. Måste behandla burkompisarna också så det kommer att sluta på 1755 kr. Startavgift plus 3 injektioner ´a 110 kr på 4 marsvin. Lagom roligt, men vad gör man…

#2 Hjälp vad dyrt! Inte behöver du behandla dem med injektioner. När mina marsvin hade sellnic behandlade jag dem med Stronghold. Köpte en förpackning på apoteket för 160kr. Det räckte för att behandla mina 4 marsvin. Då droppade man bara i nacken, 1 gång på dem utan symtom och 2 ggr med 2 veckors mellanrum på dem som hade symtom. 5 droppar/djur. Efter behandlingen blev de bra på en gång, inom 1 dygn slutade alla klia sig. 1755kr låter ju förfärligt! En veterinär som vill tjäna pengar? Om jag var du skulle jag gå till en annan veterinär och be om ett recept på stronghold.

Jag har en allmän fråga om sellnic och behandling. Jag har haft långhårig collie i en herrans massa år, och råkat ut för rävskabb emellanåt. Den "enkla" behandlingen är injektioner med ivomec - vilket jag tror att man ger även marsvin som drabbats av sellnic (som av somliga diagnostiseras som skabb). Collie är dock ofta överkänslig mot ivomec, och har därför aldrig varit ett alternativ… "På den gamla goda tiden" fanns Alugan på apoteken att köpa, men det tillverkas tyvärr inte längre. Jag har i stället fått sebacil som man badar dem i. Giftigt som 17, men väldigt effektivt. Har någon här fakta om detta kan vara verksamt även mot sellnic??

#0 Teddyn har också ganska lätt att få svampinfektion i huden då deras päls är så tät. Detta ger också klåda. Det ska hjälpa om man badar med Fungoral schampo. 2 bad i veckan i 2 veckor.
Alla veterinärer i Sverige har fått utskickat Strongholds info med doser och behandlingar av exotiska djurslag, till exempel marsvin. Be veterinären skriva recept på detta istället för ivomec injektioner.
#4 Sebacil har utgått till hundar och finns bara kvar till grisar. Det finns troligen ingen dokumentation och rekommendation till exotiska djur (såsom Stronghold o Advocate har gjort till veterinärer). Det var flera år sedan man slutade behandla rävskabb hos hund med Ivomec och Sebacil. Nu används tex Advocate eller Stronghold.

Gud vad glad jag är att jag skrev här innan jag gick till veterinären!! Tusen tack snälla ni för råden! Jag frågade ju veterinären över telefon om sprutorna var mycket dyrare än medlet man droppar i nacken men hon sa att det skulle kosta ungefär lika mycket att behandla 4 marsvin (jag sa att bara 1 hade symptom). Sen sa hon att sprutorna hade visat sig vara mest effektiva.
För sisådär en 15 år sedan fick mina marsvin sellnic, men den lokala veterinären visste inte vad det var. Efter att ha förlorat två marsvin skickade vi in en för obduktion för att fastställa dödsorsaken och då fick vi beskedet att det var rävskabb. Eller var det hundskabb de sa kanske? Minns lite dåligt. Det sista marsvinet vi hade som då var utmärglat och helt hårlöst fick bada i nåt som pappa kallade "Alu-lösning". Kan det vara Alugan som du skrev om #4? Efter det slutade hon klia sig och pälsen började växa ut igen.
Jag ska ta mig ett snack med veterinären igen på måndag. Stronghold verkar ju räcka då. Hon är ju inte så illa däran min teddy heller ännu eftersom jag alldeles nyligen upptäckt att något var fel, men alla 4 marsvinen kliar sig mer än vanligt.
första gången som jag var i kontakt med sellnic ( ett antal år sedan) fick vi veta att vi kunde bada dem i sebacil som vi hade hemma då de trodde att hunden hade rävskabb.. men det var stinkande, äckligt och starkt och verkar inte alls så värst hälsosamt.. svårt att bada marsvin i så att de inte få ngt på olämpliga ställen, är så glad att smidiga stonghold har kommit

#6 Ja, jag känner likadant (tur att du frågade här). 1755 kr är ju otroligt mycket dyrare! Du får vara bestämd på att du vill ha Stronghold istället. Som sagt för 160 kr kan du då behandla alla 4 marsvinen, det ska du ju göra även om bara 1 har symtom. Vilken oärlig veterinär :(

Fråga en annan veterinär också. Det ska räcka med ett grundarvode och recept på Stronghold till 4 marsvin. Rimligt pris tycker jag ligger på 300-400 kr. (Jag arbetar på en liten veterinärklinik.)Djursjukhus har dyrare arvode.
Dos är 30 mg till marsvin över 800 gram och 15 mg till marsvin under 800 gram. Behandlingen upprepas efter 4 veckor. Lösningen finns i 60 mg/ml eller 120 mg/ml.
Och så räknar man ut hur många ml man behöver. Så får man recept på en förpackning som räcker till alla 4 marsvin. Och en tom spruta (utan nål) att dra upp lösningen med och lägga på huden på marsvinet.
Det är inte effektivare med Ivomec sprutor om man ger rätt dos Stronghold. Ivomec är en billig medicin, det är inte den man betalar dyrt för. Det är för veterinärens tid man betalar.
Det kan bli dyrare för dig att köpa Stronghold hos veterinären då de måste lägga moms på alla medicin de ger eller säljer. Be om recept. Behandlingen ska ju göras om efter 4 veckor.

Ja, 435 tar de i grundavgift. Jag ringde till ett djursjukhus först och där tog de över 600 kr.
Ja, nu har jag lite skinn på benen inför veterinärbesöket. :-) Tusen tack för det!

#9 Dra upp det i spruta? När jag köpte så innehöll en förpackning 3 smååå flaskor, också skulle man bara ge 5 droppar per marsvin i nacken, sedan var det klart, sedan samma vända 3 veckor senare. Var det en annan sort då?

Tänkte bara skriva några rader så att tråden får en upplösning… Grisarna är nu fria från ohyran. Veterinären hade rätt, att det skulle bli lika dyrt med Stronghold dropparna för det skulle doseras 1 droppe per 50 g kroppsvikt. En förpackning stronghold innehåller tre små flaskor á 10 droppar så det gick åt nästan 4 förpackningar á 160 kr för att behandla en gång. Sen skulle man behandla 3 ggr med två veckors mellanrum så dyrt blev det ändå. Injektionerna hade varit enklare tror jag, och t o m billigare… Nå ja, tur man lär sig… ;-)
Vi var hos veterinären här om dagen med våra två marsvin och veterinären konstaterade att det var sellnic. Vi bad om att få stronghold istället för ivomec, men de ville inte ge stronghold eftersom det inte var godkänt till marsvin i Sverige enligt veterinären.
Är det någon som vet om det stämmer? :)
Jag fick stronghold till mina marsvin när jag var hos vet för cirka 3 v sen :S
ett marsvin på ca ett kilo ska ha 6mg= ca 0,01ml.en tub räcker till ca 8 marsvin
efter att ha läst detta känner jag mig ganska snurrig.. :s
Stronghold
1 förp på apoteket, ca 160kr
räcker till ca 4 marsvin.
5 droppar per djur
1 gång på dem utan symtom och 2 ggr med 2 veckors mellanrum på dem som hade symtom.
Är receptbelagt.
Dosering är:
30 mg till marsvin över 800 gram och
15 mg till marsvin under 800 gram.
Behandlingen upprepas efter 4 veckor.
Lösningen finns i 60 mg/ml eller 120 mg/ml.
1 droppe per 50 g kroppsvikt.
En förpackning stronghold innehåller tre små flaskor á 10 droppar,
Behandla 3 ggr med två veckors mellanrum
Ett marsvin på ca ett kilo ska ha 6mg= ca 0,01ml.
En tub räcker till ca 8 marsvin
---------------
Stämmer detta ?
Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna - ej smf reg