Sammanföring honor - tandhack och nafs
Ja, sammanföring av flera honor är ganska ovant för mig. Jag sammanförde tre igår kväll, och det känns väldigt svårt.
Jag trodde att timmen jag hade dem på neutral mark igår natt skulle räcka, då de inte tycktes bry sig om varandras närvaro alls då, men efter någon timmes burboende ihop så började de bråka. Jag försökte ha is i magen, men efter fyra timmars störd sömn flyttade jag ut bråkstaken/nykomlingen(Pärlan).
Nu vid lunchtid har jag låtit dem gå på neutral mark igen, och det är relativt lugnt… fram till ungefär det att någon av de två rör sig nära Pärlan.
Det här är så väldigt annorlunda från att sätta ihop hanar. Pärlan kurrar inte alls(vilket förvirrar mig), utan antingen gör hon varnande tandhack för att sedan jaga mina andra flickor och nafsa dem, eller så nafsar hon till direkt om de kommer för nära. Det pågår inte konstant förstås(väldigt mycket passivitet…), men när det väl händer något är det något i den stilen. Mina andra två sitter för det mesta helt blickstilla och verkar inte våga någonting.
Är det här normalt/vanligt?
Ska jag städa buren de bråkat i när/om de löst bråket? Eller måste miljön neutraliseras igen då, tror ni?
Jag vet att man ska ha is i magen fastän det ser tufft ut, så länge de inte skadar varandra på riktigt, men man blir ju lite orolig ändå. ;) Det vore så himla trist om de inte skulle funka ihop. Och jag är ju rädd om mina töser.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
När jag satt ihop honor tycker jag att de sköter sig bra på neutral mark men sen bråkar de ofta i buren i alla fall. Nu mera har jag dem bara en kort tid ute oavsett hur de beter sig sen sätter jag in dem i buren så får de hålla på bäst de vill… Det tar mycket längre tid för honor att göra upp rang och komma överens än för hanar. Det kan ta veckor för honor och är oftast klart för hanarna innom ett dygn.
Mitt tips är att sätt ihop dom och stå ut med tjafset… det blir bra även om det kan ta lång tid. Honor ger gärna varandra tjuvnyp men de slåss sällan så de skadar varandra så man behöver inte vara lika orolig för skador med tjejerna det är bra men det kan ju bli jobbigt med nattsömnen förstås.
Det är lätt att stressa upp sig och tycka synd om den/de som verkar olyckliga i situationen. Jag tror inte marsvinen ser på det på samma sätt. När ett underlägset marsvin skriker och ser rädd ut när den dominanta kommer nära är det lätt för oss att tolka att hon är jätterädd och skriker i skräck. Jag tror inte att det är så utan det är ett spel som ingår i deras ranguppgörelse hon talar helt enkelt bara om att hon är väldigt underlägsen. Det ser mycket värre ut än det är för att marsvinen måste vara tydliga mot varandra i sitt språk i denna situation därför överdriver de allt de gör.
Det jobbiga för oss människor är ju att det låter och stör oss och vi har lätt att tycka synd om. Vi har naturligt i oss att vi vill hjälpa till och reda ut allting men det är inte alltid det bästa. Djur tycker inte synd om sig de handlar i nuet.
Låt dem vara och lycka till
#1 Tack för dina ord, det lugnade en hel del. :) Jag antar att jag är lite mesig. Jag satte ihop dem i buren för ett tag sen och det kändes inte lika farligt som tidigare i alla fall.
När jag tänker efter var det väl lite samma grej när jag satte ihop mina två flickor när jag fick dem, bara att nu är det två flickor som blir tillrättavisade, inte en.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Det lugnar sig säkert, också min erfarenhet är att honor är stökigare längre innan det blir harmoniskt i buren. Hanar är oftast snabbare på att göra upp.
Men öronproppar är en himla bra grej tills vidare om du sover i samma rum som marsvinen, det vet jag också av erfarenhet ;)
Hanna
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#1 Precis så är det. Åh, vad det är svårt att höra de stackars marsvinen skrika.
Men det är bara att vänta tills de gjort upp ordningen. Jag tror det är svårare för mig än det är för dom, hihi..:))
Jag sa ju att hon var en bitch ;)
Jag har ju nästan bara haft honor, och när jag fått nya har jag bara satt ner de bland sina nya kompisar när det verkar vara lugnt efter lite nosande utanför buren.
Tror Pärlan har förlorat lite av sina sociala kunskaper när hon bott ensam.
Helena
Jag brukar alltid bada mina nya honor som ska in i focken innan de ses. Då luktar de precis som våra. min senaste jag tog hem badade jag i vårat schampo. Satte ner i buren & de bara luktade på henne så var det lygnt. So hon alltid varit där.Då luktade hon hemma
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Jag är nästan säker på att hon blev badad, för att eliminera eventuell ohyra
Helena