Klippa svarta klor?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tror inte marsvinen har så långa klor ännu men jag har tränat lite på Sally för att både hon och jag ska vänja sig och det går bättre och bättre. Men med Tindra så är det betydligt svårare eftersom hennes klor är svarta så jag har inte vågat ännu men tror att det snart kan bli dags för en klippning. Men jag är livrädd för att skada henne. Har ni några tips? :-S
Det bästa tipset jag kan komma på är att klippa lite oftare och mindre om du förstår. Klipp bara en liten bit varje gång men lite oftare istället, så gör jag med Vildas klor som också är svarta. Jag klipper bara spetsen hela tiden och de har hållt sig korta.
Ok, som jag egentligen redan gör med Sally som har ljusa. Men om vad gör jag om olyckan skulle vara framme?
I tonåren så klippte jag jämt kattens klor men det var ju ett bra tag sedan så man är ju lite ringrostig, och mer nervös när man är mor till både 3 barn och 2 hamstrar och nu dessa 2 underbara marsvin. Man blir inte modigare med åren … :-S
#2# Nej, det stämmer, det tar ett tag att vänja sig och just klippa klor är inte helt enkelt :) Om olyckan skulle vara framme så kommer det att blöda och det blöder rätt mycket kan jag tycka, då gäller det att tänka på att det inte är riktigt så farligt som det ser ut, deras pulpa är lite som våra fingertoppar och där blöder ju minsta småsår ganska mycket. Det finns något man kan köpa från poteket som stoppar blödningen snabbare men jag brukar hålla en handuk mot och sen fjäska lite extra med gos och mys och gurkbitar. Låter som jag klipper pulpan jämt
och så är det ju inte, men just när olyckan händer.
Det finns ett pulver som stoppar blodet, det finns på zoobutiker m.m. Ska kolla vad det heter när jag kommer hem, det händer nog alla att man råkar klippa får långt någon gång.
Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna - ej smf reg
#3 Jo att vi blöder lätt på våra fingrar det vet jag mycket väl tyvärr :-(. Men bra att veta att det även sker hos marsvin så jag blir extra försiktig.
#4 Det låter bra tycker jag, kan vara bra att ha uti fall att.
Även om jag inte klippt på henne ännu så har jag hållt henne som om att jag skulle klippa, så lite träning har hon fått.
Ska ladda upp med godsaker när jag tar tag i det.
Blodstop kallas det, har det själv. Alltid bra att ha hemma säger jag. Dyrt men verkligen underbart jätte bra om man klipper för mycket i pulpan. Slutar direkt att blöda! Men min har blivit lite gammal, dags och köpa ny
Vet inte hur det är på marsvin.. men på hundar har klorna annan form längst fram mot där pulpan är de blir liksom mer halvmånformade längre in på klon så man kan ana på det viset hur långt man törs klippa på en svart klo.
Just nu ligger sonen platt på hallgolvet med marsvinen springande runt sig så jag får inte störa och titta efter.
Att klippa lite, lite i taget är ju också bra om man är osäker pulpan är ju smalare längst ut.
#6 Är det en färskvara? Eller hur länge brukar den hålla?
#7 Låter mysigt det din son gör just nu. Min son är snart hemma för att han vill umgås med våra. Klippa lite i taget får det bli! 
Allt prat om när olyckan är framme ….. det vart den nu fast nu gällde det sonen som klämde tummen i dörren …
Prat om olyckor och klor - Olycka med sonens tumme och nagel …
Suck!
Förhoppningsvis ska detta aldrig hända marsvinen.
Jag har marsvin med svarta klor, klipper precis innan klon böjer sig :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#10 Ska tänka på det tack! :-D
#10 :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag brukar klippa tills det inte "smular" mer. Många marsvin har också så att klon blir märkbart smalare där pulpan slutar, men inte alla.
mitt pulver har jag haft hur länge som helst, det håller o fungerar ännu :s
har garanterat haft det i iaf 5 år.
Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna - ej smf reg
#13 Smular? Hur menar du?
#14 Låter bra det! :-D Förhoppningsvis så behöver man det inte.

Har hört/läst att potatismjöl ska funka bra som blodstopp. Har inte testat det själv, men det har man ju oftast hemma.
#16 Ok, tyvärr har jag aldrig det :-/
#15 Det syns inte så mycket på unga marsvin men när de är vuxna bildas det liksom som något vit mjöl under/inne i klon efter att pulpan slutat, svårt att förklara och jag har tyvärr ingen ordning på kameran just nu :-(
#18 ok jag får väl se med tiden :-D
Mina marsvin visar tydligt om jag håller på att klippa för långt in då piper dem upprört inte bara för att skrämma matte utan för att det är ajaj däremot dem svarta klorna är jättelätta att se underifrån vart pulpan sitter där det är "tomt" under klon kan man klippa. Mina svarta marsvin är väldigt gosiga så det är lätt att kolla under tassarna man böjer framtassarna bakåt istället för att klippa framifrån :) baktassarna kan vara krångligare då om dem inte är avslappnade går det inte att "sträcka" benen bakåt.
Potatismjöl funkar.
Helena

#21 Bra att veta, ska testa det nästa gång det händer.
Gör det! Naturligt är bäst ^^ antar att produkten också innehåller nån stärkelse
Helena
Köpte blodstop igår … fy vad dyrt. :-/
står det någon innehållsförteckning?
Helena
Ja på engelska:
Ferric Subsulfate, Diatomaceous Earth, Ottasept Extra, Aluminum Chloride, Bentonite, Copper Sulfate, Ammonium Chloride, Biopal VRO-20, Syloid.
aluminum chloride är cancerframkallande, finns i de flesta "deodoranter" (för människor). nåt att tänka på kanske? jag hade inte velat använda det på mina djur iaf. resten har jag ingen större koll på tyvärr. men potatismjöl funkar utmärkt som blodstopp iom stärkelsen som får blodet att liksom klumpa ihop sig :)
Helena
#26 Ja nu är det köpt och dyrt var det 174:- så jag kommer använda mig utav det, men förhoppningsvis så skall det aldrig behövas.
kan du inte lämna tillbaka det tro? ^^
Helena
#27 Jag tror inte det är någon fara, förhoppningsvis kommer det ju inte behövas mer än någon enstaka gång. För regelbunden användning hade jag nog inte använt det
#30 Så tänker jag med

För 174 kronor hade jag aldrig ens funderat på att köpa det, det slutar ju att blöda ändå efter ett tag och potatismjöl är ju jättebra, billigt och helt ofarligt.
#32 Visste inte att potaismjöl fungerade då och jag vet själv hur jobbigt det är att blöda på fingarna. Så när jag fick veta att detta fanns så tvekade jag inte.