Nej, banan kan dem äta som godis (dock sällan) men ej skalet.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 Vad händer om de äter skalet? :o
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Skalet är antagligen besprutat…..
#2 Skalet är besprutat och inte helt enkelt bra för dem. Människor t.ex äter ju inte heller det.
Jag säger så här: ge dem det som har skal med skal på om du själv brukar ha det.
Som t.ex när man ger kiwi, har man ju inte skal inte till marsvinen heller, likså apelsin, med t.ex äppel har man det även till marsvin :D

Nej inte banabnskal det är jättemycket besprutat och giftigt.
Är kravmärkta bananer besprutade med något? Tycker inte att de borde vara det? Inte för att man ska ge dem bananskal oavsett menmen :P
Helena
Jag känner folk som äter kiwi med skalet på och faktum är (som säkert många vet) att skalet på många grönsaker och frukter innehåller mycket nyttiga ämnen, men man ska som sagt passa sig för besprutade frukters skal.
JAG skulle inte ge bananskal nej, pga besprutningen.
Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna - ej smf reg
#7 Tyvärr är de flesta grönsaker & frukter besprutade (utom kravmärkta/ekologiska) dem ska inte vara det.
Men kiwi äter typ ingen med skal :/ Urk, mår illa av bara tanken :/
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#4 och #7 Min tonårsdotter envisas att äta kiwi med skal, spelar ingen roll vad jag säger till henne. Hennes knäppa pappa som ger henne idéer … :-S
Som sagt så känner jag ju flera som gör det… och minns flera under min uppväxt som gjort det.. jag gör det dock inte :S blurk.. :P
det besprutade ska man ju passa sig för, iaf passa sina marsvin från om inte annat :)
Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna - ej smf reg
#10 Ja urk :/ Menmen vissa har konstiga matvanor:P
Ja precis, jag sköljer alltid noga innan jag ger mina, allt försvinner inte men det mesta.
Aha okej ;)
jag vet folk som äter både kiwi och apelsinskal hehe…