hej ny medlem=)
tänkte bara presentera mig jag är nypå den här sidan=),jag heter Katarina och har 8 marsvin och det är absolut det bästa som hänt mig,dom ger mig så himmla mycke,jag ställer inte ut ,jag tycker de är kul att sköta om dom få vara med dom, pyssla om dom,ja hela familjen älskar marsvinen,,alla marsvin som kommer hem till mig får stanna livet ut, jag ger inte bort eller säljer någon ,så är det bara,,dom är familjemedlemmar dom också, man har alltid någon att prata med,,det låter lite löjligt kanske, men de är precis som mina barn,,kom till mamma och så brukar jag säga till dom,,jag gör allt för dom ska ha de bra,min Per har snickrat ny betes burar till alla puss till han<3 hoppas på trevliga pratstunder med andra marsvinsintresserade,,hej så länge,
Hej och välkommen hit!
Hoppas att du ska trivas :)
Låter som du har ett fantastiskt förhållande med dina marsvin och dom har det nog alldeles förträffligt hos dig, kul att höra om dig och dina grisar :) Du får gärna presentera dina grisar också, spännande att se vad det är för några du har!
Välkommen hit!
Hoppas du kommer finna denna sajt trevlig och lärorik! 
Ja det var ett par st, bor de alla ihop? Eller är det både honor och hanar och olika burar? :)
jag har två honor som bor i en bur,och dom andra sex pojkarna bor också i egna burar två och två,,,ska presentera dom så fort jag kan .men är inte så duktig på det där med kamera och lägga in bilder mm men får fixa hjälp så fort jag kan
Varmt välkommen hit!
På det här forumet är det lag på att visa bilder på alla marsvinen om man har möjlighet så du får ordna det där 
Hanna
Hej och Välkommen Hoppas du kommer tvivas bra på marsvin.ifokus.=) Vi är som tur var snälla.;)
Välkommen! =))
Välkommen hit :) Ser fram emot bilder på dina marsvin.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Välkommen hit! :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Välkommen hit! Hoppas att du ska trivas. ^^
opps???hoppas du skojar nu om att det (är lag) på att sätta in bilder på sina djur,,dåhar jag missat när jag läst igenom regler mm,jag tycker inte at de ska vara lag på de om de nu är så,
jag kännde mig varmt välkommen till denna sida,men sen när jag fick läsa det där om att det är lag på bilder så kännde jag vad är det här för något,det ät väl upp till var och en,,
Inte lag på det, hon skojar ju bara med dig ^^ Men vi tycker det är trevligt med bilder =)

#11 vi är helt enkelt väldigt nyfikna på att få se varandras små älsklingar. Sen är det självklart upp till var och en om man väljer att presentera dom. Men som Hanna skrev här ovanför mig så var det bara på skoj som abico skrev att det är lag på det.
Välkommen hit iaf :) hoppas du kommer trivas!
Mvh Alexandra
#10-#11 - Ja det var ett skämt. Ber om ursäkt om det inte gick att uppfatta så.
Hanna
ok,jag tänkte väl jag också,lät ju konstigt med en lag?men jag måste ju ändå fråga,jag är ju ny på den här sidan,,ska sätta in bilderna så fort jag får hjälp med de,jag får be pojken om hjälp=)jag själv är oduglig på detta,,nu kändes de mycke bättre=) sitter precis och tittar ut på alla marsvinen som äter gräs och annat gott,,det är välldigt roligt att sitta och titta på marsvinen hur dom beter sig mot varandra när inte jag är i närheten,,dom får så mycket roligt för sig=)
hejsan! jag har lagtt in bilder på mina marsvin påmin sajt,men ni måste ta de med en nypa salt för jag har gjort de själv och de har kan ha blivit liiit galet,,men hoppas att nikan se alla iaf,,
mvh ny medlem;Katarina Westblom

#16 Kul! Dom var riktigt fina :)
Mvh Alexandra
Så fina marsvin du har! =) Och vilka bra betesburar!! =)
ja jag är riktig nöjd med betesburarna ,,de känns så himmla bra att dom kan va ute nu när vädret är bra
tänkte bara skriva att de är långhårige Dino som slickar min pojk på munnen,,
ja nu var det jag igen=) mina marsvin har skabb säger vet iaf,jag har behandla dom 1gång och nästa vecka är det dags för andra behandlingen,dom ska ha 3 behandlingar,nu undrar jag måste man göra ren burarna med virkon varje gång man har behandlat dom,jag gjorde de första gången,,eller räcker de med vanlig rengöring med diskmedel eller såpa???? glömde fråga vet,tacksam för svar
#21 Jag hade nog virkonat burarna varje gång du städar hos dem :) När jag hade Ringorm gjorde jag så :) alltså virkona buren en gång i veckan. Lycka till!
Oj skrev Jag i början men jag menar såklart att jag tycker att Du ska göra det ^^
tack för svaret,,då ska jag göra så länge dom är under behandling
jag tycker de tar så lång tid innan virkonet har torkat på burarna ,,finns de någon som har tipps hur de ska torka fortare,eller är det bara att vänta tills de är torrt,,
#25 Man kanske kan torka dem torra med en handduk?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#25 Jag struntade i att vänta tills det torkat, i med spånet bara!^^ Spelar ingen roll liksom, för spånet suger ju upp virkonet, och eftersom det ej är farligt för marsvinen så är det okej. Fick detta tips av en uppfödare när jag hade Ringorm hemma
När jag städar med virkon tvättar jag rent och det som fortfarande är blött efter 10min torkar jag bort.
ok och jag som väntat tills de torkat av sig själv,,nu vart de genast mycke lättare,,vilken tur jag gick med i den här sidan,man får så mycke bra tips och råd mm=)
har en liten fundering,hur ofta gör ni rent åt marsvinen och tar ni bort precis varenda bajsplutt ,men gör man de, då får man ta bort nästan allt spån varenda gång,tycker jag iaf,jag gör rent var tredje dag, 1 eller två ggr i veckan tar jag bort allt spån ,
#30 När jag har marsvinen inne (dem är ute på sommaren) städar jag 1-2 ggr/ veckan, då tömmer jag ALLT :)
Jag städar alltid burarna varje fredag så dom ska vara rena dagen före utställningar, så inte marsvinen skitar ner sig bara för att buren är lite smutsig.
#30 Jag städar ut smutsigt spån och nedtrampat hö vart tredje dag, rent spån lämnar jag kvar. Jag tar ej bort vartenda bajsplutt. Jag städar sällan ut allt spån. Mina två hanar brukar nämligen bo i en bur på 160x70 i mått, så det blir inte så smutsigt däri.
När de bor i en 115x55 bur städar jag också två ggr per vecka, varav en gång städas allt spån bort.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
ok,de var olika bud,men jag brukar också städa var tredje dag,de blir en massa spån,så vi har skaffat större soptunna
varför luktar det så mycke av marsvinsbajset det luktar nästan lite hästskit ,,,,
#36 Marsvinsbajs luktar ju för det är ju också bajs om man säger :) Eller hur menar du? Ser det "normalt" ut?
det förstår jag också att de luktar,men de luktar mer än vanligt tycker jag,jag brukar bara känna att det luktar starkare i bland,om jag gör rent i dag så lär jag ta bort bajset i morgon för det luktar,,så har de varit i ngr dagar nu,bajset är nog lite mörkare tycker jag,men dom mår ju inte dåligt eller så,,jag behandlar dom med stronghold just nu,men de kanske inte har någon betydelse,,kan de va vitkålen som gör att de luktar??ja jag vet inte men man får av vakta och se,
Hejsan!jag har en marsvinshona som är 9mån hon är välldigt rädd av sig, går tillsammans med mamman,har haft dom i 2 mån,hon bara skriker när man ska ta upp henne,precis som att man skulle va dum emot henne,speciellt när man kommer åt bakdelen,hon skriker som en gris,jag undrar vad de kan bero på???hon borde ju ha blivit lite tamare nu tycker ja efter 2mån,men de kanske tar tid,kan ju tillägga att dom som haft henne,har försökt att para henne men de har inte blivit något,kanske de har något med de att göra???
någon som vet vad de kan bero på????
#39 Mamma har ett marsvin som med skriker så fort man tar upp henne, och mamma har haft henne över ett halvår nu. Vissa marsvin är lite mer rädda om sig.
ok..tiden får väl utvisa vad som händer och sker med tjejen,hon är välldigt rädd av sig,men ändå så framåt hon är välldigt nyfiken ska komma fram och så,,,jag brukar alltid ha handen kvar på skålen med grönsaker så att hon ska veta att jag inte är farlig,hon tar grönsaker i handen iaf ibland tvekar hon fast de syns att hoin är sååå sugen,,
just nu känns allt bara motigt skabben har inte försvunnit riktigt än,men snart hoppas jag iaf,och min kille Trigger har fått urinvägsinfektion och de är jobbigt,fick ta bort ett marsvin förra året pga av de,,och nu har Trigger såååå ont på måndag ska jag ringa vet på stubinen
Hej! ska de verkligen ta så lång tid att bli av med skabben på marsvinen? jag har behandlat dom 4 ggr med strong hold men dom kliar sig forfarande,nu har jag tagit bort ett marsvin ,så ett är ensamt i buren ,men han har en kompis som väntar på att få komma hem till oss,jag vågar inte ta hem de nya marsvinet ännu eller ska jag göra de ändå,vet sa att jag skulle vänta om de ensamma marsvinet mår bra och han mår bra, men han har varit ensam i flera veckor nu,
tacksam för tips
Hej pch välkommen,
jag har varit liöte off ett tag de är därför jag svarar så sent..
Kul att du hitta hit!
Tiktok: @iminaandetag
Instagram: @iminaandetag
Tack=) ja är man intresserad av marsvin och letar info så jaaa jag tycker den här sidan har gett mig mycke=)
#44 Jag har inte läst hela tråden men är det verkligen skabb de har ? Tänker på om det kanske är något annat eftersom medicinen ej hjälper.
Jag tycker du ska ta kontakt med en veterinär för att få förslag på hur du ska gå vidare.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
jo men de har jag gjort hon sa att dom skulle ha en 4:e behandling,,men jag ska kontakta vet i morgon, de verkar ju mysko,jag har tittat flera ggr i pälsen på alla de jag kan se ser ut som mjäll inget som rör sig eller så mjällen sitter på huden inte på pälsen
nu var det jag igen=)jag har sanerat burarna varje gång dom fått behandling mot skabb även deras bo lådor och andra saker som dom har i buren,nu undrar jag ska man verkligen behöva sanera även rummet så som väggar,golv,dörrar mm med virkon, jag har gjort en vanlig städning av rummet dammsugit torkat golv bänkarna mm,,kan de va det som är orsaken att dom kliar sig fortfarande för att jag inte virkonat rummet?
äntligen är marsvinen bra från skabben,=),ska ta hem en kompis åt Gruff som vart ensam för ett par veckor sen,,men vet sa att jag skulle behandla nya marsvinet med strong hold och vänta 2 veckor innan jag sätter i hop han med Gruff,,så då får han bo i ett annat rum så länge 
Hej!jag undrar vad man ska använda för borste när man borstar Lunkaryan? vad använder ni för något när ni borstar pälsen?jag har ju en kam sen har jag en borste och en karda eller vad man ska kalla det,tacksam för svar
#51 vanlig kam till djur eller borste går bra:D
ok=) tack för svaret
#54 Du kanske borde ta honom till en veterinär…
Hej mitt marsvin morris brukar gå runt mitt andra marsvin sune och morris vickar på rumpan när han går runt vad kan det bero på ?
#57 Han vill bara visa att det är han som är störst och vackrast
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
salsten eller inte till marsvin,jag vet att denna diskussion har varit uppe tidigare men vill ändå höra vad ni tycker,enligt min mening så ska marsvinet inte ha saltsten,
#57 Här finner du svaret på din fråga.
#59 Jag vet nog ingen som skulle rekommendera det. Det tillför inget och ökar risken för urinsten.
**
#57 #59** Ni behöver inte skriva alla frågor i samma tråd. :-) Det är lättare för folk att läsa och svara på era frågor ifall ni startar nya trådar om era ämnen och skriver frågor relaterade till samma ämne i varje tråd. Då hittar man tråden lättare i sökfunktionen också.
Pröva också själva att använda sökfunktionen innan ni frågar. Ni kanske hittar svaret där. :)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
ok,men på sidan (Husdjurhjälpen) rekommendera dom de till marsvin de tycker jag är konstigt eftersom de ska va kunnigt folk som håller i den sidan och dessutom tar hand om djur
#61 Märkligt, för marsvin ska absolut inte ha saltsten, pga väldig hög risk att få urinsten.-

Välkommen till Mif, hoppas att du kommer stortrivas här 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
det finns något jag har funderat på länge,,,om man är jätte allergisk mot kanin,är det inte lika mot marsvin då?eller är det annorlunda med kaniner?jag vet dom som säger att dom är jätte allegisk mot kanin,men så har dom marsvin,och kanin har ju bott ute,marsvinen inne?
#64 Är man allergisk mot kanin brukar man i regel vara det mot marsvin med, marsvin är mer allergiframkallande så att säga än kaniner :)
Hej och välkommen hit =)
När jag var yngre så var jag allergisk mot marsvin. Även råttor. Eller ja det är ju deras kvalster och kiss å så man är allergisk mot.
Men jag har alltid haft kanin och det har inte varit någon fara.
Nu på äldre dagar ´kan jag ha marsvin igen! och jag om min sambo har ett gäng här hemma :) Och det är jag fruktansvärt glad för! skulle inte vilja va utan dom en dag :)
Charlotta-B
#64 - Jag är allergisk mot både katt och kanin men reagerar inte alls på marsvin. Allergier är väldigt individuellt och det går i princip inte att jämföra olika människors allergier med varandra :)
Hanna
#67 Ja precis, det är som min lillasyster, tål deras 2 katter ganska bra och hunden, men skulle hon komma till mig och killen hade hon reagerat med rinnande näsa och röda ögon. Så det är så individuellt :)
ok,då vet lite om kanin och marsvin allergi,