Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 1104 ggr
agnesfh
0

Hur mycket grönsaker om dagen?

Hej! Jag undrar lite om hur mycket grönsaker marsvinen ska få per dag, och vad för grönsaker som är bra och brukar vara omtyckta.

Just nu får mina två tjejer 1 stort eller 2 mindre vitkålsblad, ca 1/3 gul paprika och ibland lite dill, gurka eller morötter om dagen. Utöver det får dom cpellets och hö.

Dom är ca 7-8 veckor.:)

/Agnes

ishestryttaren.blogg.se

Fridaaaa
0

Det är olika från marsvin till marsvin, storlek osv. Men vitkål och paprika är bra, och broccoli, men ge inte gurka, dill eller morot ofta.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Creation
0

#1 Jag vet många som ger morot dagligen(däribland jag själv), så det ska nog inte vara någon fara att ge ofta(såvida marsvinet i fråga inte är överviktigt).

Gurka är heller inte farligt att ge dagligen, dock bör det ju ses mest som godis eftersom det inte tillför mer än vatten.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Fridaaaa
0

#2 Det innehåller ett slags socker som inte är så bra för kaniner & marsvin att få i sig ofta. Skrev inte att det är farligt men det är mer godis därför gör inte gurka någon nytta att ge varje dag :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Caspia
0

# 1. Förutom vad # 2 sagt vill jag tillägga att broccoli har en ganska hög ka-halt och därför kan bidra till att bygga upp urinsten/grus. Klart att man kan ge broccoli pga den höga c-vitaminen, men lika bra som vitkål och paprika (som har hög c-vit-halt men lägre ka-halt) är det inte.

Envishet och drömmar