Begreppsförvirring; hö/hösilage/ensilage
Frågan om ensilage eller hösilage dyker upp med jämna mellanrum, och jag uppfattar att det råder ganska rejäl begreppsförvirring vad de olika sakerna egentligen är.
Hö är ingenting annat än torkat gräs. Den enda processen som man har gjort är att låta vattnet i gräset dunsta bort så mycket som möjligt genom olika sätt. Hö är ju på ett sätt ett konserverat gräs. "Det gamla" sättet var ju helt enkelt att låta höet vara kvar ute på åkern i hässjor eller liknande så att solen fick göra jobbet. Numera har man oftast stora fläktar på logarna som torkar ut gräset till hö.
Hösilage är ett annat sätt att konservera gräset på. Här litar man åter på naturens eget sätt genom sk. mjölksyrebakterier. Det är en helt naturlig process, men den förutsätter att det i princip är syrefritt för att processen skall sättas igång. Det är här som plasten kommer in. Den ser till att det verkligen blir syrefritt, och gräset pressas ihop så mycket det går innan det inplastas. I hösilage tillsätter man ingenting, utan man litar helt på den naturliga processen - men gräset är något torkat innan man pressar ihop det. Det är just den syrefria miljön som bevarar gräset fräscht - så att "lufta en hel bal" innan man använder den är ganska korkat eftersom man då släpper in maximalt med syre och nedbrytningen påbörjas. Läs mer här för detaljerad info.
Ensilage är ett tredje sätt att konservera gräs på. Det har lantbrukare använt sig av i mängder av år och har till det sk. ensilos som ser ut som gigantiska tunnor. Numera görs detta även i inplastad form.
Ensilage är gräs som istället för att torkas till hö konserveras genom ensilering. Ensileringen bygger på att mjölksyrabakterier som finns naturligt på gräset producerar mjölksyra, som i sin tur sänker pH-värdet och skapar en kemiskt sur miljö. Sänkningen av pH-värdet och den syrefria miljön gör tillsammans att andra bakterier, jäst och mögel inte kan växa i fodret.
För att mjölksyrabakterierna skall kunna producera mjölksyra krävs att miljön är syrefri, därför måste tex ensilagebalar plastas in. Tillsatsmedel eller ensileringsmedel är olika preparat som kan tillsättas vid pressningen för att hjälpa mjölksyrabakterierna så att de snabbt kommer igång med att producera mjölksyra. Det finns flera olika typer av ensileringsmedel som verkar på lite olika sätt. Om bärgningsförhållandena under skörden är svåra kan det vara lämpligt att använda ensileringsmedel med god effekt mot klostridier. Likaså bör ensileringsmedel användas om ts-halten understiger 45 %.
Det ursprungliga namnet på alla ensilerade vallfoder är egentligen ensilage. Hösilage är ett namn som har kommit till i efterhand för sådant ensilage som har höga torrsubstanshalter (ts-halter). Det finns inga absoluta gränser för vad som är ensilage och vad som är hösilage, men då ts-halten överstiger ca 50 % brukar fodret kallas för hösilage. Ju högre ts-halten är, desto mindre ensilerat blir fodret. Det beror på att mjölksyrabakterierna behöver vatten för att kunna producera mjölksyra. När vattentillgången minskar (ts-halten blir högre) begränsas också mjölksyrabakteriernas aktivitet, och ett hösilage är konserverat mer genom att det är lufttätt lagrat än vad det är ensilerat. Ts-halter över 65 % rekommenderas inte eftersom mögel (och jäst) lättare kan börja växa i sådant ensilage. Ytterligare info här.
En inplastad bal som hanterats rätt och som inte har några hål i plasten är alltså helt fri från mögel och bakterier - ett superbra foder med andra ord! Men man måste kunna hantera det även efter att man har öppnat balen. Så fort det kommer in syre i balen så börjar nedbrytningsprocessen, och därför kan man inte ha en hösilage/ensilagebal öppen hur länge som helst innan fodret helt enkelt har ruttnat. När det är kallt går förruttnelsen betydligt långsammare. Men att ta in hösilage i husvärmen betyder alltså att fodret ruttnar ganska fort.
Personligen tycker jag att hösilage med låg TS är ett alldeles utmärkt foder till marsvin! De mår toppen av det och som hästägare är det ju lättillgängligt dessutom. Det är garanterat damm- mögel- och bakteriefritt, så jag ser faktiskt enbart fördelar med det.
Tack för förtydligandet av de olika begreppen :)
Har blivit pålurad "hö" i plastbal. Superfint i några veckor men sedan var allt mögligt.
Hanna

Tack Poppy..Den här tråden ska jag lägga på minnet och återgå till och läsa lite då och då.Väldigt bra.Tack!
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.
Jättebra beskrivning :-)
Men jag har hört att hösilage och ensilage är samma sak bara att hösilaget är torkat ett dygn och ensilaget plastas direkt. Kan ha fel dock.

Det är i princip samma sak, men ensilage är betydligt blötare än hösilage. Hösilage är lite känsligare att det blir rätt vid inplastningen, och man finhackar inte höet heller. Det gör man med ensilage, men jag är helt säker på att även bönderna blandar ihop begreppen emellanåt
! Min poäng är dock att man inte ska vara så rädd för att ge sina marsvin hösilage om man har tillgång till det. Det är garanterat dammfritt, och rätt hanterat är det dessutom fritt från mögel och bakterier. Duger det åt hästar (som är ganska kräsna med vad de vill äta - och har också känsliga magar) så duger det definitivt till marsvin!
Ok, då hade jag ganska rätt :-) Har själv gett hösilage till grisarna, de var inte särskilt förtjusta. Men det lukta underbart!
Ensilage luktar mer och har mycket högre vattenhalt, medans hösilage är någon mellanting mellan hö & ensilage. Ger mina hösilage och dem älskar det och mår superbra. Ensilage är inte bra för marsvin dem får inte i sig någon näring knappt alls av det.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

#6 Hur menar du med att ensilage inte har näring? Tänker du att det är så mycket vatten så det är "utspätt" på så sätt?
Min uppfattning är nog annars att man kan inte veta alls något om näringsinnehållet i vare sig hö, hösilage eller ensilage utan att göra en sk. analys. Ensilage är ofta taget tidigt på växtsäsongen, så jag tror nog snarare att näringsinnehållet är ganska högt. Jag tycker det är olämpligt till marsvin just för att det är så blött och har en ganska frän doft (jobbigt inomhus…!). Om det inte blir uppätet så riskerar det att ligga och surna/ruttna till skillnad mot hö och hösilage. Det hösilage som jag har är ganska torrt, och det ligger snarare och torkar om det inte blir uppätet.
#7 Skrev inte att det inte har någon näring alls men det är inte tillräckligt med näring för marsvin, dem måste äta väldigt mycket av det för att få i sig det dem behöver. Och ja, lite så, att det innehåller mest vatten.
Och jag lärde mig hö, hösilage och ensilgas näringsinnehåll i skolan (gick naturbruk), och då fick vi lära oss att ensilage innehåller inte riktigt samma värden av allting som hö gör, vilket gör att ensilage inte var bra att ge marsvin pga av någon/några syror som finns i ensilage eftersom det är så blött och d ge upphov till t.ex munsvamp hos marsvin.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Jahapp.. nu blev det genast förvirrat för min del igen.Vad är vad nu dårå? Som vanligt handlar det om vem man ska tro på.
det är så många av oss som älskar våra djur och vill deras bästa.
ibland eller rätt så ofta blir jag oerhört trött på leta fakta om djurens mat,näring osv eftersom det många ggr talar emot varandra.
Just nu resonerar jag så här: Mår mina djur bra av det dom får? Om svaret är ja så försöker jag ej fundera så mycket mer.Inte det optimla men eft X antal år med en hund som var/är dåligt bla pga maten så orkar jag inte mera.
Hoppas detta ändå kan redas ut.Det är viktig info tycker jag.
tack å kram på er.
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

#9 Jag ska göra ett tappert försök
!
Allt handlar egentligen om TS vilket betyder Torr Substans. Ju torrare höet/hösilaget är desto mer koncentrerat av fibrer och näringsämnen är det. Tänk dig 1 kg hö med en TS-värde på 90%. Det betyder att 10% (1 hg) av vikten består av vatten och resten (9 hg) av fibrer och näringsämnen. 1 kg av ensilage med en TS-halt av 40% så består i så fall 6 hg av vatten och 4 hg av fibrer och näringsämnen. Det är alltså så att man behöver ge MER av ensilage i förhållande till hö för att få samma mängd fibrer och näringsämnen.
Som jag skrivit innan så är ensilage oftast FÖR blött för att kunna användas till marsvin då det inte har någon hållbarhet att tala om inomhus. Dessutom så är det nästan bara bönder till kor som använder detta som foder. Vi hästägare ger våra hästar hösilage i stället eftersom detta är torrare och inte lika finhackat. Det finns hästägare som ger sina hästar ensilage, men då oftast med fri tillgång i hagen = man ställer ut hela balen på en gång och hästarna äter av den tills den är slut.
Annat är det med hösilage som är torrare (högre TS-värde än 50%). Detta funkar i varmare bostäder men har trots detta en lite syrlig doft som en del kan tycka är besvärande. Det är viktigt att tänka på att inte ens hö är 100% torrt (TS-värde 100%), utan innehåller vatten även det!
Det är däremot inget som helst fel på vare sig fibrerna eller näringsämnena i det ensilerade fodret - det är bara mer vatten i det än vad det är i hö! Jag brukar beräkna ca 10 - 20% mer i vikt till hästarna när jag fodrar med hösilage mot när jag fodrar med hö. När det gäller marsvinen så är detta inga som helst problem då de har fri tillgång. Jag upplever dessutom att de äter upp mer av hösilaget än de gör av hö. I synnerhet om höet är något grövre struktur på.
Men för att veta HUR MYCKET näringsämnen och vilka nivåer det är på protein mm i hö/hösilage/ensilage så måste man göra en ANALYS av det! Det är alltså inte alls så att det är bättre näring i hö än i "det blöta" fodret. Hö brukar bärgas lite senare på sommaren och ensilage tidigare. Tidigt på växtsäsongen innehåller gräset betydligt mer protein tex än vad det gör senare. Detta gör att ensilage kan till och med vara ett ganska kraftigt foder som man kanske ska ge till högproducerande djur såsom mjölkkor, dräktiga och digivande hästar och växande ungdjur.
Hoppas att det klarnar något! Men som sagt, ensilage är nog inget foder för marsvinsägare alls pga det är lite "tjurigt" att hantera.
Bra tråd:)
Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna - ej smf reg