majs, annanas m.m
jag undrar lite över några saker. Jag tycker den maten jag ger till mina små grisar blir så enformig, så jag var in här och läste om lite tipps.
* majs. kan man ge sk burkmajs då?
* annanas. samma där, annanas i burk?
* sen har jag alltid undrat över nektariner och persika, kan man ge marsvinen det?

Jag tror inte någon av dem uppskattas av marsvinen, marsvin gillar inte syrligt.. Men jag kanske har fel ;)

(om dom äter syrliga saker får dem nossvamp/munsvamp)

(om dom äter syrliga saker får dem nossvamp/munsvamp)
nektariner och persika kan man ge, men burkmajs å ananas är sockrad, så det ska du inte ge dom
#4. Men visst kan man ge färsk ananas? (alltså inte på burk, utan direkt från den stora frukten). För det har jag gjort, men det var inte någon hitt, dom nosade på den sen sket dom fullständigt i den.
har gett ananasroten, dom gillade det
Burkmajs är ingen höjdare. De flesta sorter innehåller tillsatt socker!
Vi ger minimajs, färsk…finns i de flesta affärer i grönsakshyllorna.
Bebsen är GALNA i det…
Vi ger det som kvällsgodis framför TV:n.
// Shintaida
vad mysigt, Shintaida :)
mina marsvin älskar när dom får melon på sommaren det är väll inte farligt jag ger dom vatten melon som jag pluppat ut kärnorna ur.
#10. Tror inte att det är farligt :) ajg har givit mina vattenmelon på somrarna :) och honungsmelon (men den tyckte dom inte om).

ang. melon så ska man ge det i små mängder då melon innehåller mycket vatten… kan ge trumsjuka liksom sallad, gurka etc som innehåller mycket vatten. Honungsmelon brukar vara omtyckt.
Precis som de andra medlemmarna har sagt så är frukt & grönt på burk ingen idé då i princip alla sorter innehåller socker… Persika, Nektarin, Ananas (ej burk) och majs (ej burk) kan du ge, mina marsvin tycker om alltihop. Men ge det inte för ofta eller i för mycket mängd. Dessutom innehåller det inte riktigt de vitaminer osv. som marsvin behöver. Grönsaker som broccoli, kålsorter, morot, alfalfagroddar & gul paprika brukar uppskattar, testa rotfrukter som persiljerot, palsternacka, kålrot, rotselleri, rödbeta (inte för mkt för ofta) & potatis (pyttelite ganska sällan) och örter som persilja, timjan, basilika, koriander m.m… :) Nu på våren kommer ju gräs, maskrosblad m.m som man kan plocka (till en början i små mängder) och ge sina små gullegrisar. Uppskattar garanterat ;)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
min mamma satt på gräsmattan och åt melon, marsvinen kom springande för att få en bit :) melon kan man ge, men inte i för stora mängder, melon är ganska lik gurka, mest vatten. Men jag brukar göra födelsedagstårta åt dom av melon
#14 Okej :) Jag har gett mina marsvin nätmelon en gång, men de gillade det inte särskilt mycket. Jag ska testa men en liten bit honungsmelon när vi köper det nästa gång. Annars är storfavoriten hos gullegrisarna persilja! ;)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#12 Fast trumsjuka uppkommer ju inte av att marsvinen får i sej för mycker vatten utan att dom får fiberfattig kost och för mycket fett/socker. Eller om man byter foder för snabbt utan att vänja dom vid det. Även vissa gasbildande grönsaker så som kål, klöver och viss sallad kan vara.

Svante tycker att lite ananas då och då kan vara gott men jag provade med minimajs och det tyckte han inte alls om. nektarin och persika har jag inte provat.