Min osäkra lilla gris "Kilo"
Jag har 2 pojkar på ca 7 månader, Kilo och Nizze. Detta är mina första marsvin så jag är ny i gemet =)
Mitt lilla "problem" är att Kilo är mycket osäkrare/räddare/försiktigare än hulliganen Nizze. Jag har försökt locka o pocka försiktigt för att inte skrämma honom. Finns det något jag kan göra för att enklare få honom att lita på mig? Jag upptäckte häromdagen att Kilo ÄÄÄÄLSKAR Broccoli, detta gjorde att jag fick ett litet övertag psykiskt för att locka honom till mig…
Tacksam för tips =)
Du kan ju börja så, att föröka locka fram honom, man måste bygga upp förtroendet steg för steg, men glöm inte att mycket kärlek och småprat är viktigt!
/ Linnea och grisarna <3
Min Totti är med försiktig av sig, han är nu 9 månader gammal, men kommer fortfarande inte fram till kanten medans hans burkompis Morris gör det varje gång. Det får ta sin tid, jag har ändå haft Totti sedan han var 4,5 vecka gammal.
Och vissa marsvin är mer försiktiga än andra marsvin.
Men prata lugnt och beröm när han tar grönsak ur din hand :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ligg på golvet med honom och prata och klappa honom, se om han kommer fram till dig. Så gör jag med mina, ena dagen kan dom vara rädda och andra dagen är dom nyfikna och klättrar på mig, samt kissar och bajsar
. Men finner varandra för varje dag, är det andra i familjen som är med dom så syns det att dom helst går till mig, då blir jag väldigt poppis, men jag är ju mest med dom. Dom är 11½ vecka nu.
Ha med massa godsaker jämte dig fast inte för nära, och tvinga dom inte utan tar dom ine från dig så lägg det framför dom. Nästa gång kanske det lyckas. Så är det med min ena hona hon är svårare men har börjat popcorna av glädje när jag ger hö.