AKUT! Majsvälling till unge?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vi har en unge här hemma som inte känns helt okej… Den sitter i ett hörn och andas häftigt och äter hö istället för att dia mamman (är helt ointresserad av mammans spenar även när jag försöker "tvångsmata" den) så tänkte att jag skulle prova att mata den med lite välling men den enda vi har hemma är färdigblandad majsvälling, är det bra för dom?
Jag har aldrig hört talas om någon som matat marsvinsbebisar med majsvälling faktiskt. Majs är ju inte precis det marsvin "bör" äta, så hur marsvinsbebisars magar reagerar på det vågar jag inte svara på. Fortimel är ju annars vanligt att stödmata ungar med.
Du kan inte trycka ut lite di på en sked till bebisen?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

#1 Okej, tyvärr är ju allt stängt vid den här tiden och jag är orolig att h*n inte kommer att klara natten om jag inte gör något nu 
Men ska göra ett försök att trycka ut lite di 

Ringde till macken som har öppet till 24.00 men de hade bara semper 4,5 och 6, funkar de lika bra som 1an?
det brukar ju finnas apotek på sjukhus eller inne i city som har öppet dygnet runt, finns inte det där du bor kanske ?
Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna - ej smf reg

Ingen bil… Kan cykla till statoil som stänger om 20 min, domhar välling från 4 mån. Väldigt stressigt!
Vad menas med semper 1? Är den från 1 mån elr ett år, hittar ingen för nyfödda på deras hemsida…
riddargrädde läste jag i en annan tråd att de matat med.
de brukar väl finnas på mackar om ja inte minns fel ?
annars har du kanske katt(unge?)mjölk ?
sen va de bara fråga om nån droppe som ungen ska ha i sig i början om jag inte minns fel, och ej via spruta då de kan få i "vrångstrupen". (lunginflammation)
mata på sked eller finger kanske.
förresten..har mamman pysslat med ungen alls ? Den kanske behöver bajja men behöver hjälp från mamma/dig ? Tänkte om det kan va problemet. ?
Har du väldigt varmt eller kallt hos dig ?
den äter ju hö så de e ju bra iaf :) Första dygnet (efter vad jag läst) så kan ju mamman ev inte ha mjölk heller, så det är nog inte jätte stressigt… eller va säger ni som vet ur egen erfarenhet ?
Lite sent nu kanske (såg inte tråden innan :-/) men man kan ge vanlig mjölk med lite socker eller honung till marsvin, inte det bästa men det funkar som nödlösning
Hoppas det går bra med den lilla bebisen!
Har själv en liten bebis på 9 dagar som jag har tagit mig an som "fosterbarn" och nappat upp med Fortimel :)

Gav den lite mjölk som den drack självmant ur ett fat och värmde den sedan, känns väldigt kall. Är rädd att det bara blir sämre och sämre tyvärr… Ville inte ha ngn mjölk nu sista gången. Den andas tungt och flåsigt från och till och nu när jag satte tillbaka den i buren gick den inte till mamma utan bara sitter och andas allt vad den kan :o(
Den är bra i magen, och mamma slickar på den då jag sätter ihop dem. Vet inte hur jag ska göra inatt, bara låta den sitta och bli kallare i buren?
Tack för alla tips!

Kan lägga upp en film på bebisen så får ni se hur den andas i jämförelse med sitt kullsyskon
det ser ju inte helt normalt ut nej.. har den fått vätska i lungorna kanske ? har du matat med spruta eller så innan ? Menar inte att ifrågasätta eller så utan bara hitta skälet.. :S
Kan du inte sätta en lampa nära buren o skydda från ljuset med en filt eller tygbit på buren? lampan komme rju ändå värma någon/några grader om den står tillräckligt nära. vik ihop en handduk eller helst fleecefiltbit o lägg som mjuk varm botten åt lillen iaf.
Åh vad fina! Men försök och värm honom och låt han inte vara ensam. Jag hade varit med honom hela natten och funnits med honom , värmt och matat. Kan egentligen inget om detta, men skulle aldrig låta honom sitta i buren och bli kallare, det låter hemskt.

Jag har en liten kille som föddes i måndags, typ en vecka för tidigt. Han har bott hos mig i princip dygnet runt sedan i måndags.
När jag är vaken sitter han i en fleecepåse som jag satt fast under min tröja (med säkerhetsnålar i ett linne samt BHn så att den inte ramlar) när han inte träffar "tant Violet" i en korg i mitt knä under uppsikt (eftersom han har väldigt svårt att hålla balansen). På natten sover han i en likadan fleecepåse i en glasskartong (som jag har satt i en låde med högre kanter om ifall han skulle kravla ur den) precis sidan om min säng. Där håller ha sig varm och go'.
På natten har jag matat honom en gång i timmen, har nu utökat det till en och en halv timmes mellanrum.Under dagtid har han fått ett par gånger i timmen i början, har nu minskat ner till ungefär en gång i timmen.
Det är väldigt viktigt att bebisen hålls varm, om han kan vara med mamman är det såklart det bästa men om hon inte vill ha bebisen eller gå iväg och den inte hänger med så hade jag tagit den därifrån under natten och sett till att den är någonstans där det är varmt- exempelvis nerbäddad i en liten fleecefilt eller så och sen försökt sätta ihop den med mamman igen under morgondagen när jag kan ha uppsikt.
Jag tycker att fortimel (med skogsbärsmak) är helt kanon att mata bebisar med (och vuxna med för den delen om den behövs) så det rekommenderar jag att du skaffar så fort som möjligt. Säljs i pack om 4*200ml på apoteket och kostar runt 80 kronor.
Kan du trycka ut lite mjölk från mamman på exempelvis en sked eller någon liten behållare och ge bebisen det också är det såklart jättebra.
Jag vet att det finns vissa som har matat bebisar med just majsvälling och det var ett av de råd jag/vi fick när vi fick vår första kull som behövde handmatas (2000), jag har aldrig använt det själv dock.
Tänk bara på att det är oerhört viktigt att du är försiktig när du matar den så att den inte får ner vätska i lungorna. Jag matar alltid bebisar från en tesked (häller upp lite av maten på en sked och låter den slicka i sig från den) eftersom risken att det kommer fel är minimal. I början äter de oerhört lite, bara några droppar åt gången ibland (därav att jag matat/matar så ofta). Man brukar kunna läsa av dem rätt väl när de väl börjat äta själv och jag ger alltid så mycket de vill ha.
I början, innan de fattar hur man ska äta, tar jag skeden och för upp till bebisens äppar och blöter ner dem lite och då brukar de slicka i sig maten, brukar inte ta så lång tid innan de fattar :-)
Viktigt när man handmatar är också att man tvättar dem i rumpan (jag brukar ta tops och fukta i ljummet vatten) så att man stimulerar dem att kissa och bajsa. Mamman gör ofta det när ungarna diar och iom att bebisen inte diar mamman så kan det hända att hon inte tvättar den lika noga som hon normalt skulle göra.
Lycka till, håller tummarna att det går bra för din lille sötis!
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

nu har jag fått tag i semper 1, bebisen har klarat natten, men ligger nu bara och kippar. Undrar om det kan bero på näringsbrist elr ngt annat… Den vill knappt äta, även om jag fuktar läpparna med vällingen slickar den inte i sig. Ibland får den lite energi och kravlar elr piper men för det mesta ligger den i en liten tuffsig hög…

#15 Läste om din solskenshistoria i ngt annat inlägg, vad fantastiskt bra gjort av dig att lyckas! Hoppas allt går lika bra i fortsättningen!
#17# Jag har för mig att det var just majsvälling som jag gav Drake när han var som allra dåligast, då fick han det i sån där doserings spruta i munnen. Han älskade det och blev bättre.
#16 Jag tror inte att det är näringsbrist utan att den har fått något i lungorna :-( Behöver inte vara mat utan den kan ha blivit sjuk pga att den blivit kall eller varit dålig från början. Tyvärr tror jag inte att den kommer överleva utan det bästa du kan göra är nog att låta den somna eftersom den lider om den inte får luft

#16 Tror oxå att den hade ngt då den föddes. Såg den aldrig dia, men ngt måste den ju fått i sig för att ändå klara sig ngra dagar…
Nu har h*n somnat för sista gången, tråkigt!
Får glädjas åt att resten av familjen mår bra och verkar glada. Tack för alla svar och tips!

Vad tråkigt 
Vila Frid lilla Bebis
Åh han som var den sötaste oxå …. jätte tråkigt! Beklagar verkligen 
Vad tråkigt! Nej något var fel. Du hade inte kunnat göra något för den lilla. När de andas sådär finns det inget att göra…
Så synd på en söt liten gullunge och jobbigt för dig.

Beklagar verkligen att det inte gick vägen för din lille:-(
Tyvärr var det nog något fel på den lille från början så där var säkert ingenting som du skulle kunna gjort för att förhindra det, det är sorgligt nog så ibland.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Jättetråkigt att det slutade som det gjorde. Man fäster sig vid dem små så fort och även då det inte går att rädda dem är det sorgligt att de får ett så kort liv.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus