Hjälp med att få dom dricka!
Har köpt nya vatten flaskor "Sippy" och mina sötnosar vägrar dricka ur dom. Behöver nu hjälp med att lösa detta. Just nu har dom både ny och gammal flaska i buren och dom väljer den gamla. Under hela dagen har dom bara haft den nya men vägrat dricka. Jag har visat dom flaskan och försökt få dom att förstå den men näpp dom strejkar.
Dom borde väl ha fattat att det är vatten i den nya, eller? Djur kan väl vädra sig till vatten.
Borde jag ta bort den gamla igen så dom tillslut inser att dom måste använda den nya?
HJÄLP! Behöver alla tips jag kan få :-S
jag tog en skål med vatten under flaskan o tillslut greppade mina korrar.
Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna - ej smf reg
Men du har väl precis köpt Sippyflaskan? Låt de ta lite tid på sig och utforska den, de kommer lära sig med tiden. Jag har aldrig haft några marsvin som haft problem med vattenflaskan, men jag tänker inte så mycket på det och brukar låta dem få lösa det själva.
Så länge de har den gamla kan jag dock förstå att de väljer den eftersom den är bekant. Jag skulle tagit bort den gamla och hållit lite extra koll på om de dricker eller inte. Se till att den hänger på samma höjd (möjligtvis lite längre ner om det är möjligt). Jag är övertygad om att de kommer börja undersöka dem om de blir törstiga och enbart har den metallpipen att välja på ;)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#1 och #2 Jag tar bort den gamla igen då, dom har ju nyss druckit så dom får väl inse att det är den nya som gäller. Ska fundera på detta med att ha en skål med vatten under.
Säger som chickweels, sätt en grund skål med litelite vatten under, skålen ska sitta så de kommer åt pipen när de ska dricka, då märker de att det kommer vatten därifrån också.
Jag har bara varit med om ett enda marsvin som inte fattade flaskan, till och med mina fåglar dricker ur flaska ;-)
#4 ok skålen tas nu fram :-D
Lyckas inte med detta ännu … dom dricker ur skålen bara. HAr jag skålen fel? Menar ni att den ska vara så att dom stöter till den medans dom försöker drick ur skålen? Dom är envisa …. :-S
Ställ skålen under pipen till drickflaskan.
Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna - ej smf reg
Jo den är under …. :-S Hur långt ner ska pipen vara på ett ungefär?
Vilket genombrott!
Efter att vi varit ute och ätit gräs och haft skålen med så glömde jag ställa tillbaka skålen och vet ni vad? Dom dricker båda två ur Sippyflaskan och det ganska mycket , skönt att slippa fundera på om dom törstar ihjäl. 

Härligt! Är väl bästa sättet om man har lite is i magen att låta dom bara ha tillgång till en flaska.