Blir galen snart..
Sjuk. Igen. Hon piper när hon kissar och har blod i underlivet. Ännu en urinvägsinfektion antar jag. De tre marsvin som jag har haft under dessa snart 6 år har i stort sett inte varit annat än sjuka. Är det jag som har haft otur eller är de extremt känsliga?
Sjukdomar som de haft under åren:
Ohyra
Förkylning
Urinvägsinfektion
Nossvamp
Tumörer
Tandproblem
Varbölder
Gasig och uppblåst mage
Lös mage
Njur- eller leversjukdom (veterinären var inte säker)
Kan tillägga att vi sköter marsvinen exemplariskt. Städar minst en gång i veckan, ger massor med hö, bra pellets, c-vitaminrika grönsaker + c-vitamin i flaska, de får komma ut och springa ca varannan dag och springer de inte så tar vi i alla fall ut och gosar med dem minst en gång om dagen.
Vad trist, jag har haft tur, jag har enbart pepparpeppartaiträ bara haft sellnic en gång och en som dog i värmeslag, men annars ingenting, jo min ena hona fick småsår men det läkte med salva,
Hoppas din otur vänder snart!
Men du ts, c-vitamin i flaska behövs inte, dem får det dem behöver via grönsakerna :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ja, man kan ju hoppas att det vänder nån gång. Självklart älskar vi våra små grisar, men det är jättetråkigt att hela tiden behöva vara orolig och ledsen pga att de är sjuka. :( Det kostar ju en massa också. De har nästan ruinerat oss ibland.
Ska iaf ringa till veterinären på måndag och fråga om vi bara kan komma och hämta medicin. Känns onödigt att behöva ta ner henne igen.
Angående c-vitamin så säger folk olika. Veterinären säger att de absolut ska ha c-vitamin på flaska och att det inte räcker med grönsaker, andra säger tvärtom, så jag vet inte vem jag ska lyssna på. :P
#4 Ja jag förstår det :(
Vilda marsvin får inte c-vitaminer i vattnet eller hur?:) De klarar sig på grönsaker osv =) Nej bara onödigt anser jag, aldrig haft det till mina kommer aldrig att ha, finns ingen mening med det. Håller inte sig i vattnet mer än någon halvtimme-timme ändå:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
men c-vitaminet försvinner ju nästan på en gång i vattnet,det är liksom flyktigt kan man säga,dom ska klara sig på c-vitaminrika grönsaker,det är bara bortkastde pengar att köpa c-vitamin,,,

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag vet egentligen oxå att c-vitaminen inte är nödvändig om man ger vitaminrika grönsaker, men kan ändå inte hålla mig från de man köper i affären
Ger dem dock med spruta direkt i munnen, för i vattnet får det som sagt ingen effekt.
Tror jag gör det mest för min egen skull, men det är ju svårare att ge för mkt vitaminer än för lite. Man får inte glömma att många grönsaker i affärerna har odlats fram för att växa så snabbt som möjligt vilket lett till att innehållet i form av vitaminer m.m. går förlorat.
Oj vilken otur du haft!
är det marsvin ifrån djuraffärer eller uppfödare? Jag vet inte om det stämmer men ibland verkar det som att djur ifrån djuraffärer ofta blir sjukare
angående c-vitaminen så räcker det med färska grönsaker samt nu till våren/sommaren att du plockar gräs utifrån, onödigt att lägga ut pengar på c-vitamin på flaska ifrån affär.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Vilke otur med så många sjukdomar!
Angående C-vitamin här också… I Finland ger många c-vitamin i vattnet. Man räknar med att vitaminvärdet minskar till ca 1/3 på ett dygn, så man bukar räkna med att lägga så mycket askorbinsyra i vattnet att en halvliter innehåller ca 200 mg (motsvarar ett kryddmått askorbinsyra), så att om masrvinet dricker en deciliter inom ett dygn får den i sig minst 10-15 mg (40 mg om den skulle dricka en deciliter direkt då man bytt vattnet, vilket inte är speciellt troligt).
Jag kan inte bevisa det jag skriver, men jag ville lägga in detta som motvikt till alla som säger att c-vitamin i vattnet är onödigt. Kanske, kanske inte, men få av oss kan bevisa någonting.
På en finländsk sida har jag också läst att om man överdoserar c-vitamin en längre tid, kan resterna samlas i levern eller bilda urinstenar. C-vitamin bildar tydligen oxalsyra (tror det heter så, oksaalihappo på finska) som sen kan leda vidare till urinsten.
Själv har jag använt mig av båda sätten. Mina förra marsvin fick så gott som bara c-vitamin via vattnet och via gräs på sommaren. De blev 6 respektive 8 år och hade aldrig några problem relaterade till c-vitamin, varken brist på det eller urinsten. Självklart fick de grönsaker, men det var inte c-vitaminvärdet som bestämde vilka.
Mina nuvarande marsvin, båda ca 1½ år, får c-vitamin via grönsaker, enligt den svenska modellen. Hittills ingen brist eller urintsten :)
Självklart är det roligare med grönsaker än med vatten med c-vitamin i, men jag skulle våga påstå att båda funkar lika bra.
[Sorry att det här nästan blev OT, säg till om jag svamlar för mycket om oväsentligheter!]
#9 Tror absolut inte det stämmer. Mina marsvin har då varit lika ofta sjuka oavsett. Av vad jag läser här inne är det då många sjuka uppfödarmarsvin också. Tycker nästan ibland att det känns som tvärt om, att vissa raser som rasavlas verkar mer sjukliga än genomsnittet. De masvin som blir riktigt gamla tycker jag också är just djuraffärsmarsvin. Har inga bra belägg för detta, men tror iaf absolut inte att djuraffärsmarsvin OFTARE blir sjuka.
#9 Nej jag tror inte heller det stämmer. Både djuraffärsmarsvin och uppfödaremarsvin kan komma från bra eller dåliga linjer. Jag tycker tyvärr att det verkar finnas många osunda rasdjurslinjer likaväl som det finns sjukliga grossistdjur och tvärtom. Dessutom finns det även rasdjur på djuraffärer ibland.
TS vad himla tråkigt med så mycket otur! Jag kan säga att jag haft samma problem i några år. Med tanke på det jag ovan skrev om olika linjer kan jag säga att mina pet och self marsvin jag haft är nu döda… ja faktiskt finns bara en self och en pet kvar de andra blev inte gamla. Där måste det ha varit dåliga linjer faktiskt. Riktigt jobbigt är det att mista djur som inte är många år man känner sig som en så dålig matte. Jag undrar vad som jag gör fel nu för de marsvin jag hade förut passerade sex år mest allehop. Mina magpie däremot är friska som nötkärnor… ja ett par undantag där med men de som bor här nu mår prima. Fast de äldsta har ju inte fyllt fyra än så jag kan ju inte säga så mycket men ingen av selfarna har blivit så gamla ens…
Jag vet hur du känner jag är också bitter över sjuka djur… fick avliva två för en vecka sedan. Ledsen.