Vad ska man tänka på?
Hej!
Jag har en dotter på 9 år som vill ha marsvin själv är jag djurvän och har viss kunskap om marsvin, har inte haft men vart djurvakt till några längre tid. Nu undrar jag som sagt lite om vad ska man tänka på att de ska vara 2 vet jag men bur den bör ju vara stor. Hur stor? spån lr halm vilket är bäst? Hö som hö eller ska man köpa hö i butik har annars flera som tar eget hö+tar prover på det. Vi letar helst marsvin som är privata allså inte från zoobutik utan jag vill ha snälla vana marsvin. Hanar eller honor? Hur är det med humöret? Kanske det finns nån i Östergötland som ni vet om som föder upp trevliga marsvin. Är långhåriga mycket jobb med? Tänkte om det tovar varja dag eller kan man göra pälsvård 2 g i veckan o det räcker,tänder,kor ja ta upp allt :D
Tacksam för alla tips
Buren bör helst vara minst 120 lång, men lagligt sett får den vara mindre.
Köp helst hö ifrån Bonde om du kan, hö i affärer brukar sällan vara bra.
Hanar kan endast vara 2 st (finns så klart undantag där hanar kan vara 3 med men inget att satsa på), honor kan vara många fler. Personligen tycker jag att mina hanar har varit lite mer tillgivna än honor (men det är så klart individuellt.
Jag har haft sheltie, och tycker inte det var så mycket jobb, borstade 1-3 ggr/vecka, klippte rumpan (då det kan fastna kiss osv bak i rumpan).
Klorna klipper man när man ser att det behövs precis som hos hundarna, här klipper jag ca varannan vecka :)
Kollar tänder,klor osv på marsvinen varje dag, väger ca 1 gång/månad.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Buren bör vara minst 120 till två marsvin då de älskar att röra på sig, man bör ge dem utrymme precis som du skriver. Hö går att köpa från affär men allra bäst är nog direkt från bonde, både godare för marsvinen och billigare
Jag har både långhår och korthår och jag tycker inte det är så fasligt mycket mer jobb med långhåren, jag klipper dem lite ungefär var tredje vecka så deras päls håller sig fin.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
2 o 3 Åh kul o ser er tjejer här inne
Detta med tänderna nu, klipper ni ner dom eller tar man dom till vetrinären? Jag har tänkt ha marsvinen ute på dagen om det inte blir för varmt i sommar natten ska de in så man kan sova säkert det går väl bra att ha dom ute när det är okej väder? Tänkt skaffa även selar till dom och det lutar åt två hanar. Hur gammla blir ett marsvin låt säga att den är frisk o sund hela livet? Jag som sagt kommer att se till dom oxå kan ju inte låta bli 
#3 Man klipper inte en marsvins tänder om dem inte har blivit ånga vilket man undviker genom att ge dem grenar osv att gnaga på :D
Ja det är okej att ha dem ute på sommaren i bra väder :)
Selar är inte att rekommendera då de lätt ta sig ur dem, bättre att dem går i en hage :D
Ett marsvin blir 5-7 år ungefär om den håller sig frisk :D
Kul att se dig med, man är bara van att se dig i hundforumet annars :)
Jag brukar inte göra något med marsvinens tänder, jag ger dem kvistar, morot, knäckebröd och liknande så brukar tänderna slipas normalt av sig själva.
Du kan gott ha dem uta på dagen bara du ser till att det är tillräckligt skyddat för katt, rovfåglar och liknande men selar kan bli lite krångligt. Jag har inte provat själv men har hört att marsvin har lätt att ta sig ur dem iom att de kan sträcka ut sig så väldigt.
Marsvin kan bli upp till tio år men jag tror det är ovanligt, mellan fem och sju tror jag är vanligare.
Hanar är ett bra val, jag tycker generellt attde är lite roligare, socialare och lite enklare att få tama. Vad kul att ni ska skaffa marsvin, de är verkligen jättehärliga djur.
#5 Ja håller med dej där :D
Sånt svetsat när är bra att bygga hage av, bara att göra en ram av trä, sedan sätta sånt nät runt om, botten och över , så att rovdjur osv inte kommer in :D
Varmt välkommen hit! Kul att ni funderar på att skaffa marsvin :)
Ju större bur, desto bättre. Det är enkelt och billigt att göra en bur själv om man köper en bokhylla och klär botten (och gärna en bit upp på kanten) med plastmatta. Då kan du anpassa burmåttet själv och inte vara beroende av en fast burstorlek som på gallerburarna. Med en bur utan galler är det enklare att ta upp marsvinen och jag tycker man får en annan kontakt med dem när de är i sin bur. Dessutom känns de inte lika instängda när de inte sitter bakom galler ;) Bokhyllor finns antingen begagnat på Blocket till bra pris, annars kan jag tipsa om Billy eller Kilby hos Ikea. De har ofta en väldigt lagom bredd men har man inte plats på längden för en bokhylla kan man såga av dem väldigt lätt.
Halm är inget vidare bottenmaterial eftersom det inte har någon bra uppsugningsförmåga. Spån går bra att ha, man kan även ha Toa-Lätt eller hampaströ som finns på Granngården. Hö rekommenderar jag dig att köpa antingen direkt från en bonde eller hos någon annan butik som inte säljer djur. Hos en bonde kan du köpa en liten bal på ca 12 kg och det räcker i ca 3 månader till två marsvin. De brukar kosta ca 1,50-2,50 kr/kg. I djuraffären däremot är höet ofta av sämre kvalitet, men framförallt mycket dyrare. En påse på runt 3 kg lär kosta bra mer än det du får betala för 12 kg hos en bonde.
Det låter jättebra att ni inte är inne på att skaffa marsvin från djuraffär! På SMF's hemsida hittar du uppfödare i ditt län. Colinas omplaceringshem finns också i Östergötland :) Honor eller hanar spelar absolut ingen roll om man har tänkt sig två stycken. Honor är bättre om man vill ha en större flock men hanar sägs ofta vara lite mer tillgivna. Dock är skillnaden större mellan olika indiver än mellan kön. Har man långhår som inte ställs ut är det absolut enklast att klippa dem regelbundet och hålla pälsen väldigt kort, framförallt på bakdelen. Då behöver de inte borstas särskilt ofta.
Jag tipsar dig också om att läsa artiklarna här på forumet :) Lycka till med marsvinsskaffandet!
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
7 Aha så man kan göra lite roligare plan för marsvinen smart :) Tackar för länken av uppfödaren ska genast kolla in den med
sen ang utebur så blir det en sån här är tanken se länk http://www.blocket.se/jonkoping/Marsvin_Kaninburar_33308236.htm?ca=14&w=2 och så har vi lekhage efter hunden när hon var liten det är kompostgaller 10st som jag sätter ihop ganska stor blir den ska proffsa på att hon har den där isf sele :)
Jag lär ställa korkade frågor men det är för att jag vill göra det bra för marsvinen äpplepinnar sparar jag alltid till en vän som bor i lägenhet utan bakgård (vi bor på i lägenhet men har trädgård/bakgård/egen uteplats) till hennes kaniner så det finns det gott om :D
#8# Den uteburen är nog jättebra, blev själv sugen på att ha en sån till mina :) Jag funderar dock på om det kanske behövs något galler i botten så inte något kan gräva sig in till dem? Eller det är redan gallerbotten på den typen av bur?
9 jo jag lär sätta kompostgaller på den uteburen om det nu inte är det. För just lekburen är för att de ska få röra på sig men oxå att dottern kan umgås med dom ute samtidigt :)
Kul att ni ska skaffa marsvin :) Du har fått många bra tips så jag har inte mycket att tillägga, bara det att klipp ALDRIG marsvinens tänder. Det är lätt att det blir sprickor som kan leda till döden för marsvinet (det svälter ihjäl). Tänderna sliter de ner själva genom att äta hö. Blir det problem med tänderna så ta dem till en kunnig veterinär som kan försöka hjälpa till, be att veterinären slipar tänderna om möjlighet finns, det är mycket säkrare. Att klippa kan som sagt gå riktigt illa, det är ju trots allt tänder. MEN nu är det ju som sagt oftast inga problem och tänderna håller sig i fint trim hela livet :)
Håller också med om att hanar ofta är tamare och mer tillgivna. Dock tycker jag att hanar ofta kan vara ganska lata och nästan lite "tråkiga" när de blir äldre, alltså de vill inte leka och springa omkring (som min hane som bara lägger sig och sover när jag släpper ut honom för att motionera ;) ), däremot brukar de vara gosigare och lugnare i famnen. Honor leker och springer omkring mer. Tycker ofta att honor också är de som helst hänger på kanten och vill ha mat+de är ofta rätt nyfikna och pigga.
Så summan: Vill du ha gos och tillgivenhet är hanar ett säkrare kort, vill du ha spring och bus och någon som gör vad som helst för en godisbit så är honor ett säkrare kort. MEN alla är självklart individer.
11 har fattat det läst lite mer nu om just skötsel, växer de konstigt så ska de tas till vetrinären :) Kul att du gav honor mer plus där i kanten för vara mer aktiva det låter ju bra. En fråga hur ofta löper nu marsvin för det har jag inte läst än ska inte avla men blir de mer griniga vid löp/brunst? Luktar mer än hanar antar jag ?
#12 Precis! :=)
Fast det med att honor är mer aktiva stämmer inte på dem honor jag har haft, mina hanar jag har nu är mer aktiva än mina honor jag hade var, så det är helt individuellt :)
Fast har märkt, att långhåriga marsvin brukar vara lite lugnare än korthår/virvel :)
Nej hanar luktar inte mer, inte mina i alla fall ;)
En hona brunstar bara några dagar ca var 14 dagar :D
13 Jo, jag mena att honor luktar mer pga brunst :) hanar luktar mindre iaf lbrunsten bör väl lukta lite mer än hankisset :D tack iaf för ditt svar 14dag brunstar dom
#14 Nej det luktar inte mer, oftast märker man inte att dem brunstar förrän man kollar könet, men kommer inte blod osv som t.ex på hundar:)
#13 Bland mina selfar och virvlar har det då klart varit så att hanarna varit latisarna, då alla var vuxna alltså :) När de är ute på golvet har bara honorna "galopperat" omkring och lekt, hanarna har mest gått omkring och undersökt, eller inte ens det ;) Har inte haft en lekfull, springande vuxen hane någon gång. Men långhåriga ska ju vara en lugnare ras över lag.
#12 Njä, tycker nog hanar oftare luktar mer än honor. Att honor skulle bli griniga vid brunst har jag inte märkt, men de kan vilja rida varandra då, fast det brukar bara vara några timmar. En annan fördel med honor är väl att det oftast kivas/bråkar mindre än hanar, på så vis är det ett säkrare kort.
Kan säga att en kille jag hade hos mig tills alldeles nyligen var fullkomligt hyperaktiv. Roligare och mer aktivt marsvin har jag aldrig stött på tidigare.