Uppdrag - till er
Ett himalayamarsvin med dessa färger bakom…
Black, Himalaya, Zobelargente/white, black/Golden, Zobelagouti, slate blue och chocolate/golden/White
Vilka släktingar kan va/är i vilka färger. Endel e ju dominant osv.
sitter själv o förnöjer mig med att försöka ta reda på det men har knollrat ihop det i huvudet så jag är alldeles snurrig nu :S Nu vill ja bara veta resultatet.. haha
(kommer alltid på att göra sådant här för sent så skallen inte orkar :/)
Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna - ej smf reg
fick nu veta att det var ett anyal himalaya till bakom.. men om nån kan förklara hur och varför det blir som det blir så skulle det vara bra, försöker fortfarande greppa hur det fungerar, är ganska trög :/ mycket att tänka på osv. märker att detta med färger är lite rörigt för mig precis som matte är så fort det blir lite mer komplicerat.. :S
chocolate/cream/White ska tydligen kunna bära himalaya. Även sepia, sepia/cream kan ge/bära himalaya. stämmer detta ?
Jag är inte riktigt säker på om jag förstår frågan… men himmigenen funkar som följande…
Goldengenen är alltid dominant över himalayagenen. Det går inte att avgöra om ett marsvin med goldenfärg bär på himmianlaget, såvida man inte testparat eller kan försäkra det genom att titta på stammen.
Det finns två olika sorters cream; en sort bär på himmigenen, en gör inte det. På samma sätt finns det två sorters dew. Till utseendet ser man ingen skillnad. Man kan enbart avgöra ifall marsvinet har himmigenen genom testparning eller stamkoll.
Himalayagenen i dubbel uppsättning kan ge pew. En del pew är med andra ord himalaya utan teckningspunkter. Genom att se i stammen eller testparning kan man avgöra vilken sorts pew marsvinet är.
Sepia och zobel bär alltid på himmianlaget. Att ha i åtanke är dock att andra anlag kan bleka svart lite. Det kan hända att sådana blekta svarta blir misstagna för sepia eller zobel.
Hjälpte det något?
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
ABSOLUT. tack snälla. Hade lite för bråttom i denna trådskapelse… hade jag lugnat mig en liten stund så hade jag fått hem stamtavlan på djuret och sett att alla dessa färger som jag rabblat upp utom himmis låg rätt långt bak i tavlan, sen kom massor med himmis fram närmare. :P
Ibland rullar man på av bara farten.. :$