Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: avelungar
Läst 1094 ggr
paulina-amark
0

Ny kompis till dräktig hona?

Kan man sätta in en bebishona på typ 6 veckor till en dräktig hona som är i vecka 6-7?

godisgrisen
0

Ja det är klart att man kan! Sitter den dräktiga honan ensam tycker jag inte att det är kan utan ska för dräktiga honor behöver burkompisar i allra högsta grad.

paulina-amark
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Du tror inte att det skulle bli stressigt för henne, eller att det finns risk att hon blir mammig och föder för tidigt eller något liknande?

godisgrisen
0

Jag tror att det blir stressigt för henne om hon sitter själv. Jag skulle aldrig våga ha dräktiga honor ensamma i en bur. Nej i vecka 6-7 är de inte så långt gångna att de triggas igång att föda det är lite för tidigt för det och en sexveckorsunge är också för stor för att hon ska påverkas av den. Jag flyttar oftast mina honor från hanen vid den tiden in i honflockar ibland finns ungar i de flockarna och det funkar jättebra. Det man ska tänka på är att inte sätta dräktiga honor med elaka tanter som jagar den dräktiga därför är det väldigt bra att just sätta dräktiga ihop med unghonor. Fast ibland kan endel unga honor vara lite dumma mot bebisar fast det bruksr inte vara så farligt.

Fridaaaa
0

Ja går utmärkt :) Så länge honan accepterar så varför inte.
Men varför ska du byta? Varför kan hon ite gå med sin förra kompis?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

paulina-amark
0

#3 ok, tack för ditt svar :)

#4 Hon har en kompis just nu, men det är lite smågnabb emellan dem. Så är lite rädd att den dräktiga honan ska bli uppstressad, och funderar därför på att köpa en annan hona som kompis till henne. Har ju ändå tänkt utöka flocken lite längre fram sen. Från början tänkt efter att hon fött ungarna då…
Men kanske jag som är hönsmamma bara haha.

Fridaaaa
0

#5 OKej men har du skaffat kompis till den andra honan med då?:)
honor brukar smågnabba ibland:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

paulina-amark
0

#7 Nej jag har inte skaffat nån kompis till den andra än. Har funderat på att sälja den andra honan som inte är dräktig också, men jag får se hur det blir. Det kanske inte är så farligt då, om de brukar små smågnabba och så. Det här är första gången jag har en dräktig hona, så är ju lite orolig att hon ska toxxa :)

FeliciaS
0

Men hur mycket bråkar de honorna du har ihop nu då? Dräktigheten kan förändra honans beteende så att de inte blir lika harmoniska med sina burkompisar. Din dräktiga hona kan ju påverkas negativt av att byta kompis, om det är ett bättre alternativ eller inte beror ju på hur mycket de bråkar.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

paulina-amark
0

#9 De brukar köra iväg voch hugga lite efter varandra. Men det är ju inte något vilt slagsmål precis. Ja, kan nog va så att dräktigheten förändrat hennes beteende lite kanske, för de gnabbades typ aldrig eller så innan hon blev dräktig.

Bara en annan liten fråga angående dräktigheten! Är det svårare att känna fosterrörelser om det bara är en liten unge hon har i magen?

FeliciaS
0

#9 Man får inte vara för hönsmammig heller (även om det är svårt ;)). Jag tycker du ska låta dem bo kvar tillsammans.

Jag skulle tro att det kan vara svårare, det finns inte lika mycket som kan röra på sig :P

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

paulina-amark
0

#10 haha nä, det blir ju lätt så :) Men då låter jag de bo kvar ihop då!

Ok, jag kan nämligen inte känna några fosterrörelser, och hon borde vara i vecka 6 eller 7 nu. Hon har gått upp en del i vikt och har blivit riktigt rund om magen nu. Det känns även som en hård sak på ena sidan av magen när man klämmer lite, men är väldigt mjukt på den andra sidan. Så hon borde ju vara dräktig ändå. Så därför jag undar.

chickwheels
0

en av mian honor blev rätt stressad av en "surtant" vi har. Hon skrek ett gällt ihållande skärande skrik så fort surtanten kom för nära, så tanten fick sitta ensam i 1-2 veckor tills ungarna var födda, sen fick hon sällskap igen av en annan hona när hon (andra honan) konstaterades vara "odräktig" så att säga. :)

Kändes tråkigt för tantskrället, :/  (vi kallar henne så här hemma..) hihi, men bäst för den dräktiga honan.

Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna  - ej smf reg