Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 868 ggr
[exsh]
0

sätta ihop hanar...

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Under tiden jag har varit borta på Mif, av olika skäl, så har jag hunnit skaffa mig ytterligare en liten hane. Han är köpt av en här på forumet ( visste inte om du ville att jag skulle skriva ut ditt anv.namn ) och jag är SÅ glad att han har flyttat hem till oss! :) Presentation av honom, samt lite bilder, kommer när jag lärt känna honom såväl att jag kan beskriva honom rättvist ;)

MEN! Nu går jag i planer att sätta ihop alla tre!

• Hur gör man, när man sätter ihop tre hanar?
  • Vad ska man tänka på?
  • Bada dem / spraya lite parfym/ ingenting?
  • Träffas en och en, eller alla tre med en gång?

Kommer ni på ngt mer man bör tänka på, så tipsa gärna :)

De har aldrig träffats, men de har ändå hackat tänder. Casper (nya) har suttit i en bur i mitt sovrum (emellan sovrummet och mitt vardagsrum har jag ett valv), men när Casper har pratat så börjar min yngsta hane (Milo, 9 mån) att hacka tänder. Jag tror att det beror på osäkerheten han bär på, men jag är inte helt säker. När Milo har börjat hacka tänder så kommer alla 3 igång.

Är det något som kommer att lägga sig? Ska jag vänta med ihopsättningen eller ska jag strunta i det helt och hållet?

Ålder på mina pojkar;
**
Ulf - 3-4 år
Casper - 10 mån
Milo - 9 mån**

Ber om ursäkt om tråden är osammanhängande - behöver en lång påskhelg nu!! ;)

Sammetskatt
0

Ojoj, det låter som du gjort en vild chansning. Att sätta ihop tre hanar är aldrig enkelt, speciellt inte när de är så pass gamla. Hur stor bur har du tänkt att de ska dela?

Jag skulle nog ha badat alla och sedan släppt ihop dem på golvet först och se hur de reagerar. Funkar det då så kan du ju senare ta steget att sammanföra dem i buren och ha den väl urstädad innan. Att ha tre hanar tillsammans är svårt, inte ofta det går, men har du riktigt tur så kanske det kan gå.

Lycka till.

Buffen
0

Hoppas du har den lyckan att det fungerar om du bestämt dig. Tror också på en dusch och en introducering på en mycket stor yta (gärna ett rum). Låt dem sedan gå där i minst en hel dag, kanske mer. Lägg ut en hel del aktivering i miljön och massa mat.Städa buren ordentligt och rengör från all lukt när det blir dags för dem att flytta in i den.

Antar att du redan har en backupplan om det inte fungerar då risken finns att ditt nuvarande hanpar också slutar att funka vid en misslyckad ihopsättning med en tredje. Att sätta ihop tre så pass vuxna hanar så att det fungerar över lång tid (resten av deras liv) kräver verkligen tur och är tyvärr inte så vanligt. Har sammanställt lite erfarenhet här.

lycka till

Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet

Buffen
0

Å glömde, ser att du frågar om du borde strunta i det helt och hållet. Menar du med väntan eller ihopsättningen? Mitt råd är att du kanske skulle strunta i ihopsättningen om du inte vill riskera ditt nuvarande hanpars sämja.

Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet

[Sicali83]
0

Det går fint att skriva mitt nick i tråden, de flesta vet nog att Casper kommer från mig Glad

Du får göra som du känner bäst, men jag tror det är bättre att köpa en liten bebishane och sätta hop Casper med. Jag har ev en på g om du är intresserad. Casper är mycket aktiv och rätt hispig och som fler skriver, de är i känslig ålder så det är inte stora chanser att det ska fungera med de tre. Risken är att de börjar slåss och då måste du kunna sära på dem alla tre.

I värsta fall, om du känner att det blir för jobbigt, så vet du att han alltid kan komma tillbaka hit.

godisgrisen
0

TS det tips du fått från Buffen är jättebra precis så ska du göra om du gör det… men.

Ärligt jag hade inte ens försökt. Två vuxna hanar hade jag fösökt med och troligen kan det fungera men tre… hm. Två av dem är dessutom under två år vilket betyder att de är i sin hormoniella pik och troligen testosteronpumpade till max. Småpojkar och äldre hanar är lättare. Det är mellan fyra månader och två år som de är knepigast att få ihop dem.

Om jag var du skulle jag köpa en liten bebispojke av en uppfödare eller från Blocket till Casper och ha två stabila trevliga pojkpar.

flocken
0

3 hanar är nästan omöjligt. 2 går bättre. Satte själv ihop en 2 årig hane med en snart 5 månaders kille. Gick super. Jag har en 4 månaders kille för salu Flört

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

bestmarsvin
0

Jag hade först ett marsvin.

Men eftersom det är synd om marsvinet då och att man inte får ha det så fick jag två till.

Då gjorde jag så att dem 2 som kände varandra hade jag tsm i en bur och lille skrutt fick vara i en annan bur.

Jag ställde burarna brevi varann så att dem skulle kunna nosa på varann.

Dagen efter så satte jag ihop skrutt och en av dem andra tsm i en bur och lille rufs i en annan och så ställde jag dem brevi varann.

Dem höll sams. Dagen efter så satte jag ihop alla tre men egentligen ska man ju göra så att man flyttar på det marsvinet som man hade tsm med det gamla igen till den andra buren och låta den andra också bekanta sig.

Men dem skötte sig så bra så jag lät pojkarna vara tsm och dem blev bästa vänner :)

/ Linnea och grisarna <3

Sammetskatt
0

#5 jag ska sätta ihop min 2åring som alltid levt ensam hos tidigare ägarna. Jag funderar över en jämnårig eller en liten. Är orolig att det kan bli bråk om några månader om jag väljer en unge. Kan det alltså även funka bra med en äldre? I så fall kanske det är mindre risk att de börjar bråka senare? Ursäkta att jag stjäl tråden lite

FeliciaS
0

Med tanke på att de redan hackat tänder och att åldersskillnaden mellan de två yngsta inte är särskilt stor (dessutom i deras "värsta" ålder) hade jag inte försökt sätta ihop dem. Bättre vore att skaffa en bebishane till din ensamma hane så riskerar du inte tre ensamhanar sen.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[exsh]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Sorry för dålig uppdatering.

Men ni har nog rätt, det kanske är dumt att riskera att sitta här med 3 burar sedan för att de inte går ihop. Så jag försöker inte.

Det är bara det att det hade varit så roligt om de kunde gå ihop. Men jag vill ju faktiskt inte att det skall bli bodbad och bråk. Jag vill heller inte riskera att Ulf och Milo inte ska kunna gå ihop.

Tack för alla tips och länkar!

(#4 Okej, ska du låna Oskar? :D )

(#6 Skicka gärna ett PM ang. den hanen du har till salu :] )

Återigen. Tack :)