Alpaca/Merino/Texel + rex/teddy?
Hejsan!
Fick mig en liten funderare… Om man parar teddy + rex så blir det ju korthår, men vad blir det om man parar rex/teddy + någon lockig långhårsras? Vet inte varför jag kom att tänka på det, men nu kan jag inte släppa det och vill gärna veta :)
/Felicia
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Om jag inte är helt ute och cyklar (vilket jag visserligen ofta är) är det rexanlaget som gör ett lockigt långhår. Dvs rex + lockigt långhår = lockig avkomma. Teddy + lockigt långhår = släthår.
Envishet och drömmar
jag håller på att para en Teddy med en Alpaca nu får se vad det blir ;P men jag vet att det inte är svar på din fråga men ja vi får se.
Jaså, okej intressant :)
Så kan man få lockigt långhår om det ex. är:
Rex + coronet och…
Rex + Merino?
Mvh Felicia
#2 Häftigt! Du får meddela det när ungarna är födda :) Har hon blivit parad eller går paret tillsammans nu?
Mvh Felicia

# 3. Om det är så som jag tänker så är det så som du tänker, men det blir nog inte ett särskilt långhårigt långhår. Långhårigheten blir på samma sätt som ett korthår som paras med ett långhår, dvs väldigt olika från individ till individ, men oftast ett s k semilånghår. En korthår med lite längre strån på rumpan.
Envishet och drömmar
#5 Okej :) Tack!
Mvh Felicia
4# jag satte ihop dem 6/1 så hon är nog parad nu är inte 100 på det men det verkar så on har börjat gå upp lite i vikt. och hon brunstar inte.
Nån som vet hur det gick ? :)
Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna - ej smf reg
Alpaca, merino och texel är i princip långhåriga rexar som jag förstått det, så skulle tippa på att det blev släthåriga ungar.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
men, blir det inte släthår om man mixar rex med teddy… rex med rex blri ju krull.
är det inte så att virvlar kan hamna fel osv då ?

#2 Parar du teddy med alpaca så får du bara släthår, troligen med lite längre päls. Alpacan är en långhårig rex, likaså texel och merino.
Parar man korthår medlånghår, så blir ungarna i regel mer eller mindre långhåriga, en del kan bli riktigt långhåriga och andra får bara lite längre päls baktill.
#12 som jag antog då :P nice att man sakta men säkert börjar greppa så smått.. :)
för alpaca va ju tack vare rexanlag ?