Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 4240 ggr
Buffen
0

Vad är ett idealt flockantal?

Jag undrar vad ni med erfarenhet av marsvinsflockar anser att ett idealt flockantal är. Alltså hur många marsvin anser ni att en grupp max bör bestå av idealt i en bur med god yta. Jag förstår att det varierar beroende på burstorlek, men om man utgår från en bur på 3m x 1m exempelvis, alltså en riktigt stor bur där det verkligen finns utrymme.

Jag har nämligen den uppfattningen att för stora grupper kan verka stressande trots stor yta. Vad anser ni om detta? Jag har också för mig att det lätt bildas "subgrupper" i en för stor grupp, alltså flera små flockar i flocken om utrymmet är nog stort. Erhåller sådana subgrupper likartade antal, kanske talar det i så fall för vad ett idealt gruppantal är. Om nu något sådant går att fastställa.

Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet

Blomkrukan
0

Intressant : )

[inezvea]
0

putt

godisgrisen
0

Jätteintressant fråga. Jag tror och tycker mig ha läst någonstans att det är precis som du antar. En marsvinsflock ska inte vara större än de skulle leva i det vilda. Nu är jag inte säker på om jag har rätt på antal men jag tror jag har läst 10-12 vuxna djur.

Själv har jag aldrig haft mer än sex vuxna djur i samma flock och det funkar bra. Idag på gräsmattan var de 14 stycken lite kaos men det var ju bara en kort stund.

Creation
0

Det stämmer nog att grupper kan vara för stora också(eller ja, så pass stora att de bildar nya separata flockar inom området).

Att hålla sig runt det antal de brukar hålla sig i det vilda tror jag borde vara idealt. Där väljer ju marsvinen själva hur stora grupperna ska vara. Jag har läst att det ligger på 5-10 eller 8-10 vuxna djur generellt. Så 10 kanske man kan se som ett max?

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

[Sicali83]
0

Jag har sex honor i flock just nu och det fungerar fint. Men visst kan det vara lite uppdelat, eller också är det jag själv som omedvetet delar in dem. Vilda, Rut, Candice är liksom ursprungsgruppen och sen har vi ungdommar och barn, Fläcken, Fia och Dora.

Buffen
0

#4 Något liknande känner jag igen att jag kommit över, om det gruppantalsintervall du nämner. Intressant med andras erfarenheter.

flocken
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en bur på 2,5m *75 cm. Nu har jag…Tuva 5 år, Grynet 3 år, Sally 1,5 år, Lovis 8 månader + 2 ungar, 2 syskon på 10 veckor ca i min flock. 3 årig hona utlånad.

det är otroligt vad man lär sig att iaktta flocken. Framför allt nu när man har 2 små ungar i buren oxå. Alla hjälper till med barnpassning. När Lovis går iväg går oftast Grynet eller en av syskonen dit.

Så jag har en mixad flock.Aldrig problem med att sätta in nya.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Royalz
0

Det finns ju dom som har betydligt större antal. Alltså 20+ i en stor bur och det fungerar bra.

Jag kommer ha en golvbur i mitt blivanade marsvinshus och där kommer jag ha som max 15 honor. Nu har inte jag 15 honor, men om några år kanske.

Buffen
0

#8 Jag kan tänka mig att det fungerar bra med 20 stycken, men jag kan inte tänka mig att det är idealt. Borde det inte verka stressande för ett flockdjur att hålla koll på så många olika flockmedlemmar eller inte flockmedlemmar beroende på inomgruppering permanent? Kanske är det just detta som bidrar till en subgruppering, om nu ytan tillåter?

Hur stor yta har de du vet som har 20 stycken? Kan tänka mig att det krävs enorm yta för att det ska kunna likna något naturligt.

Binajis
0

Jag har haft ca 25 stycken i samma flock som mest, mammor, ungar, unghonor osv inräknat, och det har fungerat kanon. Har inte märkt av några uppdelningar alls. Ska iså fall vara mammorna med sina ungar på sin kant och unghonorna (som i de flesta fall tycker ungarna är läskiga) på sin kant. Men det känns som att överdriva, ända gången man märker det är ju när de sover. Vanligen är flocken blandad :)

Men självklart funkar det lika bra med färre djur, kan inte se varför det skulle fungera sämre med 8 djur istället för 12?

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Abico
0

Jag har inte haft fler än 8 marsvin ihop, men jag har ändå märkt att det är otroligt viktigt att ha en stabil flockledare - oavsett om man bara har två marsvin ihop eller flera. Med en rörig ledning blir det kaos oavsett hur många marsvin det är liksom, så mycket hänger nog på vad man har för flockledare när det gäller hur stor flock som fungerar.

Hanna 

Buffen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hittade något spännande i databasen scopus (via mitt universitet). I en artikel publicerad i journal of mammology 2004 finns en artikel; Social system and spatial organization of wild guinea pigs in a natural population.

I artikeln framgår följande;

under en 6 månaders period följdes olika grupper av vilda marsvin i Brasilien för kartläggning av hur vilda marsvins sociala system och strukturer ser ut. En låg densitet upptäcktes i flockstrukturen, dvs. ett lågt flockmedlemsantal, samt en hög predationsrisk, dvs. risk att bli uppäten av rovdjur. Flockarna som studerades levde i låg markvegetation,

"Within these areas, small groups consisting of 1 male and 1-2 females occupied stable home ranges that overlapped only slightly with home ranges of adjacent groups."

Vidare framgår att sociala interaktioner var begränsade endast till individer inom den egna gruppen/flocken trots att revir/hemområden överlappande med andra grupper. I artikeln beskrivs att de små flockarna fungerar som ett skydd mot predatorer genom att lättare dölja grupperna i den täta vegetationen.

Analyser visade att ungarna bland de olika grupperna tillhörde respektive grupps representativa hane.

Även i en annan artikel; Large males dominate; ecology, social organization, and mating system of wild cavies, the ancestor of the guinea pig, publicerad 2008 beskriver dessa små flockar eller "harem" som de kallas. Där framgår resultat på observationer av 1 hane och 1-3 honor med eller utan avkommor i sådana harem. Dessa harem eller flockar om man så vill, överlappar alltså kanterna av andra harems markområden. (Se bifogad bild) Den bifogade bilden visar markområden för varje hane, av totalt 7 hanar, där vardera alltså lever med sitt harem. Som framgår av bilden har varje grupp en granngrupp.

Nu menar jag inte att våra tama marsvin rakt av har samma behov av denna sociala struktur men jag tycker att det är intressant att hitta modern forskning på marsvins ursprungliga beteenden.

Abico
0

#12 - Jätteintressant och kul att läsa! Tack för att du delade med dig :)

Hanna 

Lyan
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har 19 honor och en kastrat i min storflock nu, kastraten är dock oduglig på sitt jobb eftersom han är alldeles för snäll och mesig. Jag vet faktiskt inte alls vem som är ledaren utan de flesta av mina kommer alldeles utmärkt överens iallafall, dock är det några som jag kan se är lägst i rang men inte alls så de blir mobbade utan de är bara lite mer försiktiga i allt de gör (hade varit lägst oavsett hur flocken hade sett ut)

De gånger jag har försöka dela på flocken har det blivit totalt kaos! De går igenom ALLT för vara tillsammans igen. Rekordet för höjdhopp på marsvin i Guiness rekordbok är 20cm, det kliver mina över hur lätt som helst! De hoppar även upp på hus för att få sats att ta sig över gallret.

Deras bur är massor av kvadratmeter, har inte mätt sedan jag byggde om men minst 10kvm tror jag

Lite OT

Jag har bara haft problem med en hona, Nellie. Hon var totalt bindgalen när hon kom och flög på både en unge och Fiffe (kastraten) och bet upp sår! Till slut tröttnade jag och skickade in henne till Elsa och Essie och framförallt Elsa tuktade upp henne rejält. När jag sedan släppte ut dem i storflocken flippade Nellie ut igen men då förföljde Lovika henne i ca 2 dagar och flög på henne så fort hon gav sig på de andra och nu funkar allt perfekt :-D Lovika är ändå en av dem som håller relativt låg profil. Kan tillägga att Nellie väger 700g i gott hull :-P

godisgrisen
0

#12 Superintressant!