Skaffa marsvin, hjälp.
Jag har lite frågor ang. marsvin då jag själv är väldigt intresserad t skaffa mig ett par.
Jag har haft alla möjliga gnagare tidigare, kaniner, hamstrar, råttor, gerbiler osvosv..
Nu har jag endast råttor men har kaninburen kvar, kan man använda den till marsvinen? Vet inte exakt hur stor den är men iaf minsta tillåtna mått.
Sen undrar jag hur lätt/svårt det är att hitta uppfödare på skinnysar? Skulle vilja ha en naken och en långhårig. Och hur stor är prisskillnaden på dem?
Sen skulle det vara kul att veta lite allmänt om dem, om det är något speciellt med dem till skillnad från andra gnagare.
Vet att de behöver C-vitamin varje dag och hö. Men behöver de både hö och pellets eller klarar de sig med bara hö som kaniner gör?
Anyway, berätta allt ni kommer på! ^^
Välkommen hit! :)
Kaninburen fungerar säkert om den är lagom stor, minst 100x50 bör den vara till två marsvin.
Det finns ett par uppfödare på skinny i Sverige så det är inte svårt att hitta, men jag har hört att det ofta är kö på skinnykullar så sitt inte och vänta på att det ska dyka upp annonser. Det gäller egentligen alla marsvin om man vill ha någon speciell ras eller färg, det är alltid säkrast att prata med uppfödaren och berätta vem man är och vad man vill ha. En skinny kostar ofta runt 500-600kr, långhår 300-400kr men priset skiljer förstås lite från uppfödare till uppfödare och beroende på vad det är för marsvin du köper.
Skinnys bör ha torrfoder för att må bra. Pälsade vuxna marsvin som håller vikten bra och inte går i avel klarar sig många gånger utan torrfoder.
Läs gärna artiklarna på sajten, där hittar du mycket nyttig information.
Hanna
#1 Ja då borde kaninburen räcka, tror t.o.m. den är lite större än så, får kolla upp det när det blir mer aktuellt.
Jag har letat uppfödare men utan resultat, sedan skulle det nog vara lättast med en i sthlm trakterna då vi inte har bil eller så, så kan inte ta mig utanför sthlm.
Ja jag har läst en massa och försöker hitta ännu mer. Vill vara väl förberedd innan jag skaffar dem så man inte står som ett frågetecken sedan.
Sen undrade jag lite om skinny.
Är det något speciellt med dem än andra marsvins raser?
Jag har både naken råttor och med päls.
De behöver ju lite mer värme och så.
Är det samma med marsvin eller något olikt?
Jag har aldrig märkt att det skulle vara någon skillnad mellan marsvinsburar och kaninburar, så det funkar nog utmärkt. :-) Jag skulle rekommendera en bur om måtten minst 120x60 dock, eventuellt 100x50. Man kan också lätt bygga egen bur eller göra en "bokhyllebur"(en bokhylla som man lagt ned och tagit bort hyllplanen ur). Jag föredrar burar utan galler, men det är nog en smaksak.
Marsvin brukar klara sig utan pellets. En del växande marsvin och marsvin som har svårt att hålla vikten kanske skulle behöva det, men då kan man lika gärna ge kligröt eller havre istället. Skinnysar kan också behöva det.
Du kan se Svenska Marsvinsföreningens hemsida för att hitta uppfödare nära dig. Långhår brukar kosta 250-500kr, skinnysar kan vara lite dyrare.
Rekommenderar denna artikel för dig. :-) Det är en bra guide när man funderar på att skaffa marsvin.
Kan tillägga(en grej som saknas i artikeln) att ifall man har långhåriga marsvin behöver man en bra sax också. Deras päls växer i regel 2,5 cm per månad, och därför behöver man klippa ner pälsen regelbundet. En kam kan också vara bra att ha. Jag kammar mina marsvin extremt sällan(har fyra långhår och ett korthår), det behövs knappt, men när man klipper dem kan det vara bra att ha för att se till att det blir jämnt osv. Plus att det är roligt att pyssla med dem. ;)
Har du tänkt skaffa honor eller hanar(om du tänkt så långt)? Kan rekommendera hanar ifall du ska ha långhår, då jag har märkt att de är lite "renligare". Man kan låta pälsen växa sig längre bak än man kan med honor. Honor kissar nämligen mer bakåt i släpet, hanar kissar mer framåt magen. Honors päls måste hållas lite kortare bak.
Jag kan också rekommendera hanar av anledningen att de generellt verkar vara en aning mer framåt än honor. Mina hanar har varit lättare att få tama än mina honor. Dock går de oftast bara att hålla två och två, medan honor brukar gå att hålla i större flockar.
Något extra speciellt med marsvin är enligt mig deras sociala samspel. De pratar mycket med varandra och kan också prata med oss människor med på sätt och vis, genom att ropa efter mat eller börja småpipa lite när de vill tillbaka till buren och gå på toa. På grund av att de är så sociala, är det viktigt att ha minst två ihop, som du kanske redan vet.
Läs runt lite bland forumets Artiklar vetja, så kan du lära dig ännu mer intressanta saker om marsvin. :-)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#3: Var precis inne på den sidan och kikar lite just nu.
Hittar dock ingen med hemsida som man kan kika på.
Men har inge bråttom heller så :)
Aamen dåså :)
Ja en kaninbur går bra, är den kaninbur är den ju minst 100x50x50 (vilket är minsta tillåtna måtten för en kanin) :D Vilket fungerar utmärkt till 2 marsvin.
Skinny kan vara svårt att få tag i beroende på vart man bor :)
Jag hade tur och fick mitt skinny av svärmor :)
Rekommenderar att du läser alla våra Artiklar vi har här ;)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag väntar en kull med skinnys den 14:e maj om du skulle vara intresserad. Nu vet jag ju dock inte vad det är för småttingar som kommer eller hur många, men brukar som sagt oftast vara köer till skinnysar tyvärr!
#4: Jag hade tänkt mig hanar.
Läst allt jag kommit över, lite överallt och allt verkar lovande hittills.
#6: Guuud vilken sötnos!
#7: Vad roligt! :) Bor du i Sthlm trakterna?
Har du någon intresserad just nu?
Och vad tar du för dina sötisar? ^^
#8 Tack 
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.