Konstig prick i ögat
Mys har en konstig grå prick i ögat som kommer och går. Den är klart avgränsad i kanterna och sitter "ovanpå" hornhinnan, alltså inte katarakt. Första gången jag såg det trodde jag att hon hade stuckit sig men det blev ingen grå hinna över hela ögat som vid ögonskador.
För ca 1 år sedan skadade hon ett öga (tror det är samma) då blev hela ögat grått, svullet och rött, kan det vara ett ärr från den skadan?
Mys är 5år gammal.
Har ingen bild då min kamera vägrar ta så nära, blir bara sudd
Putt
På humlans faktasida fann jag denna information om ögonåkomman glasöga:
_"Marsvinet kan också drabbas av glasöga. Det ser ut som en fläck i ögat som tappat färgen och blivit genomskinligt. Detta kan inte behandlas, men marsvinet lider inte av det. "
_Det kanske är det hon har?
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Putt
Har tyvärr ingen aning, men puttar tråden åt dig. ^^
Min första tanke är gråstarr…. Men har ingen erfarenhet av dedär, så jag puttar på tråden lite åt dig också, för att låta någon annan svara :)
#6 Det är inte starr, pricken sitter ovanpå ögat och inte i linsen, annars var det min första tanke ockås tillsammans med hornhinnesår
Tycker det ser ut som hon fått en liten skada eller att det är en inflamation i det gamla ärret. Kanske du kan ge henne Novoform ögonsalva.
Det kommer och går så därför tror jag också att det är det gamla ärret som spökar.
Finns den receptfritt?
Ja det är receptfritt. Det är den där gula salvan som människor och hästar också kan ha.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hittade denna gamla tråden när jag googlade på hornhinnesår. Kolesterolfläck var det Mys hade, helt ofarligt sa vet. :-)