Fråga om långhåriga marsvin
Är det mycket pälsvård på de långhåriga marsvinet? Är det skillnad på de långhåriga raserna och deras päls, är någon mer lättsköttare päls än någon annan. Klipper ni de djur som inte ska ställas ut. Fastnar det inte mycket, tex spån i pälsen? Badar man dem ofta? Fäller de pälsen?
Hur sköter ni era långhåriga marsvin?
Jag är van vid långhåriga djur, dock ej marsvin.
Glad Påsk !
/Veronica
om man ska ha dom till utställning så är det nog en del jobb, men mitt sheltie marsvin Eddie är bara till sällskap så han borstar jag när det behövs. Och i buren har han halm så det inte fastnar.
Jag har 2st långhåriga, en Sheltie och en Coronet (får även hem en till långhårsblandning i slutet av månaden) och det är rätt mycket jobb med pälsen, mer än med de kort/strävhåriga raserna. Jag klipper Sera kort (som ett släthårigt marsvin) var 5:e vecka ungefär och Calypso klipps lite så att pälsen hålls på samma längd (lite längre än till golvet). Det finns långhår där pälsen växer framåt, långhår med lockig päls och de med virvel i pannan… (kolla på SMF's hemsida för bilder). Visst fastnar det mer spån, höstrån i pälsen än hos marsvin som inte är långhåriga, men det är inte så jobbigt tycker jag. Men man måste ju borsta och reda ut pälsen varje dag (åker jag bort en vecka har Calypso fått minst en tova när jag är hemma igen *suck) De fäller inte, eller alltså det åker ju självklar av lite päls oxå men inte direkt fäller - som hästar, katter m.m. Pälsen ska hållas ren, så ibland får man ta och skälja av/bada marsvinsrumpan om marsvinet kissar på pälsen eller blir smutsig där. Men det är inte bra att bada marsvin för ofta, det sliter på både hud och päls!
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jag håller inte med att det är så mycket jobb… Man måste klippa dem förr eller senare, allt annat är djurplågeri. Pälsen växer 2,5 cm i månaden hela livet. Om amn inte klipper så kissar de på pälsen (risk för urinvägsinfektion), trampar på pälsen och kan fastn ai med tassarna och slita bort tussar (ajaj..). Långhår med bra pälskvalitet som man håller i en lagom lång frisyr tovar inte. Jag kammar absolut inte mina varje dag, det skulle aldrig falla mig in. Det är någon gång ibland bara som jag sätter kammen i de jag inte ställer ut.
De fäller inte lika mycket som kort och strävhår, men de hår de fäller är ju längre… Så kanske går det på ett ut.
Jag sa från början att jag aldrig skulle skaffa långhår. man läser överallt om hur mycket jobb det är så jag var helt skrämd… Men nu sitter jag med en mindre uppfödning av långhår sen ett antal år tillbaks. :)

Tack för era svar. Först vart jag helt förskräckt, men sedan när jag läste inlägg #3 så kan jag tänka mig en långhårig eller två
.
Har funderat på Teddy och Rex från början ev.. korthårig, men just nu så funderar vi på långhårig då vi har fastnat för en liten långhårig tjej. Och man vill ha lite "kött" på benen innan man köper, man vill ju ta hand om de nya familjemedlemmarna på bästa sätt.
Ja, en fråga till är det stor skillnad på temp..mellan de olika raserna, korthår, Teddy, Rexar och långhår osv.? Vi är ute efter lugna snälla djur som tycker om att bli ompysslad. Självklart beror det på individerna själv. Men det kanske finns någon ras som är mera lugnare osv..
/Veronica
#3 Det är ju mer jobb än icke långhåriga… Tycker jag. Alltså mer "pälsjobb" (pälsvård)…
#4 Det beror helt på djuret, inte på hur det ser ut. Min Sheltiehona är lugn men Coronethanen är mer tillgiven, tuff och nyfiken. Mina förra virvlar var tillgivna men väldigt lugna…
Mvh Felicia
#3 Mer pälsvård på långhår… det beror ju på om man ställer ut sina korthår. Det tar faktiskt mycket tid för att få dem väl trimmade inför en utställning.
#6 Ja precis, om man ställer ut marsvinen krävs ju ännu lite mer t.ex. trimning som du nämde.
Är det bara Abessinier som man egentligen inte måste göra något speciellt med innan utställningen (bad så långt före utställningen som möjligt, klippa klor & rensa öron förstås)? De behöver ju inte trimmas iaf *ler*
Mvh Felicia
Ja, det skulle verkligen vara skönt att slippa all trimning…
Skinny behöver man inte ihäller göra så "mycket" med.=)
#8 Nej, det klart :) Kamma deras päls verkar jättejobbigt, tar nog lång tid haha… =P
Mvh Felicia
nonselfar och selfar gör man väl inget särskilt med, eller?
Nonselfar och selfar trimmas noggrannt för att få bort alla grova täckhår och få pälsen jämn i både färg och längd. Kräver en hel del, då det är lätt att en del färger blir flammiga av trimmningen. Tecknade djur kan man även trimma teckningen, tex plocka bort brindling på T&W.
Alltså jag har två sheltiehonor och jag bara kammar deras päls regelbundet och klipper den om den börjar bli för lång. Badar göra jag sällan, det tycker de inte om. Fäller gör de dock en hel del, jag använder en såndär rulle med klistrigt papper att ta bort det med.
aha, okej, är inte så inne i rasutst…