Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 902 ggr
[NalaMeya]
0

Egen blandning

Sedan jag köpte mina marsvin så har jag gett dom en sån där pelletsblandning som man köper i djuraffären. (Fast att jag vet att det inte är så nyttigt, men dom tyckte det var så gott…Skäms)

Och eftersom att jag vill fortsätta ge dom pellets för vikten skull så är min fråga: om det nu är någon här som gör sin egen blandning till sina små, vad har ni i?? :)

Just nu har jag blandat i lite havrekross eller vetekross (kommer alldrig ihåg vilket det är…;)) och lite, lite havregryn. Men vad kan jag ge mer? :)

Linnet
0

Hel eller krossad havre går alldeles utmärkt att ge i stället för pellets, särskilt om dom behöver få upp vikten.

[exsh]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag gör en blandning på klippt havre och pellets. (Detta för att min ena hane behöver få upp vikten, och för att alla tre tycker att det är gott :])

Personligen så tycker jag inte att det gör någonting att de får gnagarblandning någon gång ibland - bara det inte är det enda dom får :) Så, ge det hellre för sällan än för ofta :)

Många pratar om kligröt - har inte testat det, men om du använder sökfunktionen, så hittar du förhoppningsvis en artikel om det. Det är istället för pellets. Vad jag har förstått så är det inte alla som tycker om det, men man kan ju alltid prova :D :)

[NalaMeya]
0

Tack för svaren:)

#2 Ja, jag får väl kolla runt lite, och se vad jag hittar…Glad Kligröt kanske är något ändå…

[SMF193 Sagan]
0

Näringsvärdet sjunker och krossad havre härsknar efter två till fyra veckor beroende på hur det lagras.

Hel havre håller sig länge utan problem, Det kan ibland vara ett bättre alternativ om man inte har tillgång till färsk krossad havre.

Kligröt är bra och de flesta gillar det. Men det innehåller väldigt mycket fosfor.  

Tänk på calcium/fosfor balansen 100/50.