Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: boendeinredning
Läst 910 ggr
westblom
0

upp födare små burar

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har haft en fundering jätte länge och de kommer säkert en massa kommentarer,men som sagt var man måste ju fråga annars får man ju ingenting veta,och de jag undrar är Varför har många upp födare så små burar eller burskåp mm,en del är ju ca 80x60 och där i kring,jag menar alla marsvins vänner värnar om att djuren ska ha stora burar ,och sen får en del av hanarna sitta själva i små plast lådor,tycker inte jag vekar så himmla bra,jag var på väg att köpa burskåp för jag tycker att de blir så mycket burar överallt när man har galler burar men om man har burskåp så blir de mer plats,men dom jag tänkte köpa var typ bara ca 80x60 och då tänkte jag ha marsvinen två och två,men tycker de är för lite,,sist men inte minst frågar man ingenting så får man inget veta

Fridaaaa
0

Hade köpt större bur om man kan, den burskåpet jag ska ha, är ca 140 cm lång :) Och har 3 hyllplan (ej med ramp ner utan 3 "burar"), tycker att man ska ha så stort man kan :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Carro-m
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har mina hanar/ungar/hona+hane i lådor från IKEA som är 100 x 60, och som jag ser det går det ingen nöd på dom. Dom popcorn skuttar som alla mina andra djur :) Sedan går honorna i en 206 x 80 bur i en enda stor flock. Men dom lådorna från IKEA är det minsta jag skulle ha, aldrig något mindre till 2 djur! Men som svar på din fråga är det väl att "de stora uppfödarna" vill ha in så många djur som möjligt utan att det tar någon enorm plats…  (INGET jag försvarar!!) 

Även om jag föder upp några kullar om året så ska mina djur ha livskvalite. Ser jag att något djur inte passar till utställning eller inte "gillar" att gå med rullar så ska det inte heller behöva genomgå detta. Mina marsvin är främst familjemedlemmar, och jag tror att detta fösvinner på ett sätt när man kommer upp mot 25-30 djur. Visst, dom är ju ändå en del av familjen, men man kan inte ta ut djuren på samma sätt som när man har 4-5 st.

Som avslutning vill jag tillägga att alla uppfödar är olika, dra oss inte över en gräns (inte riktat till trådskrivaren utan till alla.) Sen är det jättebra att du frågar och skriver sånthär, det är svårt att skriva på MiF utan att bli påhoppad nuförtiden, men jag håller totalt med, djuren välmående ska alltid gå före uppfödningen!