Vad är detta?
Jag har ett marsvin på 3 och ett halvt år och han har fått en jättekonstig knöl/böld på höger baksida. Var hos veterinären men hon sa att hon inte visste vad det var. Så jag tänkte om ni ss medlemmar kanske kan hjälpa till. Marsvinet verkar inte ha ont på knölen/bölden och uppför sig som vanligt…
Snälla hjälp mitt söta marsvin, jag oroar mig hela tiden och det går inte en sekund utan att jag tänker på marsvinet.
Jag har försökt ta lite bilder.
Jag tackar enormt mycket för all hjälp jag kan få!
Ursh, ser inte trevligt ut. Inte heller kan jag förstå vart på marsvinet denna sitter? På rumpan?
Jag tycker du bör kontakta en annan veterinär, den du varit hos verkar inte ha någon koll på marsvin, vet man inte vad det är så bör man väl ta prover för att kunna lista ut vad det kan vara? Kanske bara är en varböld som behövs tömmas?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Usch så hemskt! Absolut, gå till en annan veterinär, det där ser riktigt illa ut. :/ Antingen en stor varböld som behöver tömmas, eller kanske någon slags tumör som har blivit skavd eller inflammerad? Men mest troligt en varböld. När kom knölen?
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Oj, det ser verkligen illa ut - jag har inte sett något liknande!
Det är sällan varbölder ser så eländiga ut tycker jag, de jag sett har varit som en knöl bara - med päls och allt på trots storleken. Är den hård eller mjuk?
Du bör verkligen kontakta en marsvinskunnig veterinär omgående så att han kan få vård. Var bor du?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Absolut, håller med övriga, sök annan veterinär, hur länge har han gått så där ? Sitter det precis bak ovanför "kulorna" ?
Hmm.. Kan det vara den där körteln som har blivit inflammerad av någon anledning?
Mvh,
Moa
Förlåt en fråga…men kollar man inte som veterinär upp vad det är utan konstaterar bara att jag vet inte vad det är?! Låter mystiskt!
Hade sökt en annan vet om jag var som du…verkar ju som även om det inte gör ont så skall det bort!
Det ser ju ut som en blanding mellan svår brännskada, vanskötsel, liggsår ja gud vet allt! Aldrig sätt något liknande men kan tänka mig att det säkert kan vara livshotande för det ser knappast hälsosamt ut.
//Emma
Det låter som en varböld som inte har mognat riktigt än. Där en varböld mörknar kommer den att öppna upp sig och tömmas när varet är moget. Men du borde absolut fara till en veterinär. Tyvärr vet jag dock ingenting om några veterinärer kring järfälla.
Mvh,
Moa
Järfälla ligger väl i Stockholmstrakten?
Mälarens Smådjursklinik ska vara bra och även Roslagstull.
Mvh Felicia
Den ser riktigt hemsk ut. Kan vara tumör eller varböld. Mina marsvin har haft båda, men de tappade inte så mycket päls på området. Är det en varböld så borde den snart spricka eftersom den är så stor.
Är varbölder farliga?
Om det nu är en varböld, spricker den av sig själv eller behöver den hjälp på traven?
Den kommer att öppna och tömma sig själv om inte du eller veterinären gör något, men marsvinet kan komma att behöva antibiotika eftersom bölden är så stor.
Mvh,
Moa
Varbölder brukar inte vara farliga, enligt min erfarenhet. Den spricker tillslut och man kan sticka hål på den själv. (Jag vågade inte det, så det fick veterinären göra). Efter den har spruckit måste du tvätta rent med vatten och t.ex desivon varje dag tills det försvinner. Mitt ena marsvin har återkommande varbölder på halsen pga ett tandproblem, så jag får tvätta henne nästan varje dag.
Och som MoaL sa kan det behövas antibiotika för att det ska läkas.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Nä men stackarn, kan inget om detta men hoppas det löser sig snart.
Hade uppsökt annan veterinär! Ser inte så bra ut :/ och är det en varböld bör den tömmas.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag tycker att du ska uppsöka en kunnigare veterinär, som övriga.
Om du vill ha lite tips, så tycker jag att Arninge Djurklinik är bra, och Järfälla ligger väl relativt nära Täby/Arninge? Om du inte kan ta dig så långt som till Mälarens, menar jag. Be om en veterinär som kan marsvin.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Mälarens är jätte-jättebra. Roslagstulls är oxå bra liksom Albano djursjukhus i Danderyd.
Hoppas de går bra! Se till & ring nån så snart du bara kan!
Väldigt dålig veterinär som skickar hem utan att göra nåt när det ser så hemskt ut.
Jag råkade se tråden lite snabbt, men har inte läst igenom den, men vill ändå inflika med att talgcystor kan bli gigantiska. I storlek med apelsiner. Kan opereras bort, men det är svårare ju större dem blir. Hoppas att ni får bukt på det. Det ser mycket illa ut.
Är inte aktiv på MiF i nuläget, var bara en slump att jag såg tråden, men vill du ha lite mer information om talgcystor PM:a mig eller fråga dem andra aktiva medlemmarna. Lycka till!
Borde man inte kunna kräva tllbaka pengar av ett så kasst veterinärbesök ? :S
Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna - ej smf reg
Det ser riktigt läskigt ut. Jag är ingen veterinär men jag är ändå ledsen att behöva säga att det ser ut som en tumör. Om det är en tumör och med tanke på att den är så stor tror jag inte man kan göra så mycket åt det. Jag säger som de andra det var en konstig veterinär du lyckades hitta, gå till en bättre.
Nu gör jag bara ett litet undantag från denhär tråden, men ska man tvätta "bajshålet"? Jag har aldrig gjort det och jag undrar om det kan hända t.ex. dethär om man inte gör det? HUr gör man det i sånna fall?
Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.
#25 Nej ska man inte behöva göra, endast om dem är dåliga i magen och inte kan hålla rent själv.
Däremot kan man ibland behöva tvätta Talgkörteln.
Jag säger som jag sagt innan sök en annan veterinär…..och få ett papper på vad det egentligen är…sedan skulle jag nog faktiskt anmäla den första till konsumentverket eller vart man nu anmäler veterinärer som gör en så grov missbedömning!
För att någon annan inte skall råka ut för samma sak!
#25 - På hanar kan du behöva tvätta ur pungen, där fastnar spån och grejer. Hanar kan också få impacted rectum och då behövs regelbunden rengöring från dig sida som matte. Men såhär blir det inte bara för att man inte tvättar ur analen, nej.
Hanna
Hur går de för din lilla plutt? Hoppas ni får hjälp snart!
Har bokat tid hos mälarens veterinär, vi får se hur det går…
Åh va bra! Jag har sett marsvin me betydligt värre knölar som blivit framgångsrikt behandlade.
När ska ni dit? Jag håller alla tassar & tummar för er! <3
Hur går det för er…? Tänker på er
Var hos veterinären idag och det var tydligen en obotlig, elakartad tumör, de var tvugna att avliva honom… :(
Nu har jag en fråga, mitt andra marsvin, klarar det sig ensamt eller hur ska man göra? Marsvin är väl flockdjur…
Beklagar att det gick på det viset..
Jag har också haft ett marsvin med tumör som måste avlivas.. Inget kul alls.
Marsvin är flockdjur så ditt andra marsvin behöver en kompis för att må bra..
#33 Nä, vad sorgligt. :-( Mycket tråkigt att höra! Beklagar!
Jag föreslår att du skaffar en kompis till den kvarvarande killen. Om han också är 3½ år kan han ju ha mer än halva livet kvar och det är nog inte så roligt att leva så länge ensam. Som du själv säger är ju marsvin flockdjur och trivs bäst flera ihop.
Tack för stödet!
Men var får man tag på en marsvinshane på 3½ år som denne trivs ihop med?
Jag beklagar verkligen förlusten av er kille. Trist att det var en elakartad tumör :(
#36 Hör med Marsvinshjälpen, eller leta på Blocket. Där brukar det finnas vuxna ensamma marsvin.
Mvh Felicia
Vårt marsvin fick en liten kille som sällskap och blev en jätte fin "pappa" …
Någon sa att de är lättare om inte den andre är könsmogen..och luktar mustigt hane…
Men jag kan ha fel…hos oss gick denna strategi bra iaf.
Tack för era tips men jag vill nog ha en som är unefär lika gammal som den här, så jag inte kommer i "otakt".
Jag ska nog kontakta marsvinshjälpen och se vad de kan göra.
Helst skulle man ju vilja prova med en annan hane i ca en vecka så man ser att de gillar varandra, men det kanske inte är möjligt…
Önskar dig och din marsvins kille lycka till i letandet
hoppas ni hittar en jätte fin kompis till honom…så han inte behöver vara ensam så länge!
Kram till dig…så tråkigt när ens djur måste tas bort.
#39 I Uppsala finns det en ensam hane på 4 år som är till salu, annonsen ladas ut idag. Vet många som pendlar dit, så det borde nog inte vara några problem med transport till Stockholmstrakten. :-) Dock blir det ju komplicerat ifall de inte skulle gå bra ihop…
Du kan ju fråga Marsvinshjälpen annars, om de skulle kunna ta tillbaka grisen ifall det av någon anledning inte skulle fungera.
Du kanske kan börja titta på artikeln om att sammanföra marsvin förresten. Det är lite viktigare att sammanföringen går bra till när man ska sätta ihop två vuxna marsvin som redan har en rang de är vana vid sedan tidigare. Det kan vara lite knepigare.
Vad tråkigt, hoppas du hittar en snäll hanne att samanföra den ensamma med *kram*
Inte för att jag vill påminna dig eller så men jag har bara en liiten fråga…
tog de bort honom på studs eller?
Föresten är jag så otroligt ledsen för din skull :(
/ Linnea och grisarna <3
Beklagar… :-( Hoppas du hittar en fin kompis
#39 Ganska svårt att para ihop 2 vuxna hanar, visst det kan gå men hade varit bättre med en unge. Lycka till och beklagar sorgen
oherreguud,
Tycker som alla andra tt du ska så fort som bara den till en vet, de ädr ser ju hemskt ut och kan tlätt bli dödligt, den har blodutgjutningar som kan leda till blodförgiftning om de spricker ochj bakterier kommer in, herregud stackars marsvin, klappa från mog och gulla bakom öronen från Frasse
Tiktok: @iminaandetag
Instagram: @iminaandetag
Neejj!! Så sorgligt : ( Han behöver inte ha ont längre iaf…
Hoppas du hittar en bra ny bästis till ditt andra marsvinsgryn!
Jo det enda som glädjer mig är att han inte behöver lida mer, men det värsta är att jag inte var beredd på att han skulle avlivas, så det kom som en chock. Det jobbigaste var nog ändå när jag kom hem och det andra marsvniet "ropade" och letande efter hans kompis som nu finns i himlen. Hur förklarar man för ett marsvin att hans kompis inte kommer tillbaka?
Vi har i alla fall köpt en liten chihuahua-väska till det andra marsvinet så han slipper vara ensam.
Vi har i alla fall köpt en chihuahua-väska till det andra marsvinet så han får vara med oss större delen av dagarna så han slipper vara ensam*
Jag tycker att du kastrerar din kvarvarande lille hane och ser till att han får en jämnårig tjej att leka med.
Det är ett säkert kort om du är orolig att det inte kommer fungera med en annan hane. Det ÄR knepigare att sätta ihop två könsmogna killar.
Alternativet att han ska leva ensam i resten av sitt liv finns inte, tycker jag och jordbruksverket. Då är det bttre att du lämnar bort honom till någon som har möjlighet att ge honom en kompis… men det tror jag inte att du vill.
#50 Fast kastrering är ju en ganska stor risk, en risk som kan innebära döden för marsvinet. Jag tycker att man ska pröva andra alternativ först, innan man bestämmer sig för att ta till kastrering.
Nej ingen kastrering, har redan förlorat ett marsvin och jag vägrar förlora detta också.
Men jag ska kontakta marsvinshjälpen imorron.
Hoppas det inte gör nåt att jag skriver i denna tråden. Mitt marsvin har en löst sittande hudtumör på vänster sida. Veterinären tyckte vi skulle låta den vara så länge den inte växer sig alldeles för stor. (då får vi tyvärr avliva henne, för hon är 6 år och har redan varit med om 3 operationer..) Den har inte växt så mycket, men hon har börjat klia på den så det blöder. Brukar de göra det? Kan det vara farligt?