Letar bra hö... vad tror ni om detta?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Om ett par veckor får vi hem våra små peruan-tjejer och jag planerar för fullt här hemma :)
Ett bra hö känns som ett måste. Hittade denna annons på blocket idag. Ni som kan detta…verkar det bra? Nått pris/bal vet jag inte ännu men så speciellt dyrt kan det väl inte bli när det kommer direkt från bonde.
så..vad tror ni?
http://www.blocket.se/halland/Hastho_i_smabal_31888730.htm?ca=20&w=2
Det lät jättefint tycker jag, skulle jag köpt :)
Hanna
tack för ditt svar! Har ju inte haft marsvin innan så har ju ingen erfarenhet men det känns som ett bra hö av det jag läst mig till…. inte tänker jag köpa i djuraffären iaf… Hoppas på att detta är bra annars får jag väl leta vidare helt enkelt :)
Ser helbra ut :) Kolla bara så det inte dammar eller luktar mögel :) Men just den balen såg finfin ut! :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Om det ser fint ut och tjejerna gillar det funderar jag på att köpa på mig ett par balar… Men…hur förvarar jag dessa bäst isf? Vi bor i radhus och har inte så jättemkt med utrymme.
Kan man ha dem på vinden? Det vore det bästa alternativet isf…annars har vi eget förråd men där är så mycket annat som oxå ska få plats…
Hur länge räcker 3 balar (45kg) till 2 marsvin och håller sig höet så länge?
och…ska man packa upp alla balar direkt och lägga i luftiga tygsäckar eller man man förvara dem hårdpressade?
Hoppas nån har svar på mina funderingar.. 
#4 3 balar räcker jättelänge till 2 marsvin, 1 bale här till 4 marsvin och 4 kaniner (2 dvärgkaniner & 1 jättekanin) räcker ca 1 månad :)
Jo…förstår att det kommer räcka läänge :) därav undran om det håller sig fint så länge oxå…
Men antar att om det förvaras torrt så kan det hålla så länge med…eller har jag fel där?
Vore ju kanon om man kunde ha ett lager här hemma och slapp jaga hö igen inom en snar framtid… 
#6 Ja det brukar det göra:)
Ja det ska förvaras torrt annars är det risk att det möglar. Får inte vara i en tät påse osv utan "luftigt" (om du förstår vad jag menar?)
#4 Till fyra marsvin räckte tre småbalar(ca 12kg/st) i fyra-fem månader hos mig.
Brukar tänka att det går åt ca 0,5 kg per marsvin och vecka, så 15kg borde räcka ca 15 veckor för två marsvin. Men det beror förstås på hur mycket spill det blir, hur ofta man ger, hur mycket man ger osv.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#8 Oj här går det åt 1 bale som väger ca 12-14 kg i ca 1 månad till 4 marsvin & 3 dvärgkaniner:P Dina marsvin måste åta hö som världmästare hehe :)
#9 Nä, det tycker jag inte. :) Om jag räknar på det får mina marsvin ca 0,4-0,52 kg hö per vecka och marsvin. Dina djur får ca 0,37-0,46 kg hö per vecka och djur(räknade balen som 13kg tung).
Så skillnaden var ju inte så stor som man kanske kan tro. ;)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#11 Kändes bara så hehe =) Att det var stor skillnad =) Men räknar man på det så, så är det ingen större skillnad så sätt :=)