Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 3737 ggr
AndreasEn
0

Oväntat besök...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ikväll när jag precis  hade kommit hem och skulle sätta mig vid datorn så märkte jag att det var väldigt livat i marsvinsburen, då mitt äldsta marsvin började jucka på de andra, då jag trodde att båda var honor så ansåg jag att det bara var ett dominansbetteende eftersom hon gjorde det när jag parade ihop henne med de två andra (ena mammam). Om jag hade vetat då att den äldsta var en hane så skulle allt ha underlättat väldigt mycket.. Då jag märkte att de yngsta(två rex) var uppstressade så tänkte jag fånga tag i den äldsta (virvelmarsvinet) men hon sprang iväg från min hand så jag fick lyfta på huset deras och då fann jag:

Två små rex/virvelmarsvin, nu tänkte jag fråga om råd hur man gör eftersom det kom så plötsligt så har jag bara lästa på ytligt, men eftersom pappan försökte para sig med mamman igen så var jag tvungen att flytta henne till en annan bur, går de bra om de är utan sin pappa?

Och när blir ungarna könsmogna och när kan man se vilket kön de har?

(Bättre bild kommer imorrn)

Denna kommentar har tagits bort.
AndreasEn
0

samma här bättre bild kommer imorrn, just nu är det för mörkt i rummet och min mobilkamera har ingen lampa.

Denna kommentar har tagits bort.
AndreasEn
0

Oj förlåt för trippelpost, när kan man börja hålla på med de och klappa de? Tog upp de nu, glömde säga att de föddes någon gång mitt på dagen medan jag var borta eftersom jag städade ur buren i morse.

[SMF193 Sagan]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ja, mamman brunstar inom kort efter förlossningen så det är ingen bra ide att de går tillsammans.

Det spelar inte ungarna någon roll. Pappan ska aldrig gå kvar med mamma och ungar. Det är bra att hon har lugn och ro nu med sina ungar.

Könet kan du se direkt. Flickor ser Y formade ut och pojkar har en liten rund plupp. Det finns nog någon länk med bilder någonstans, men jag vet inte var. Någon kan säkert ge dig den sedan.

Könsmognaden varierar ca 5-6 veckor honor och 8-10 veckor hane. Men ungarna brukar i regel gå kvar med mamman tills de är fem veckor. Sedan ska de delas upp i könsgrupper.

Det förekommer väldigt tidigt utvecklade hanar, som försöker para alla runt 4 veckor. Dom kan man få flytta lite tidigare möjligen. Men oftast kan de gå kvar i fem veckor hos mamman även att de är lite haniga. De tränar mest i den åldern:)

Grattis till kullen :)

[Snuttgrodan]
0

Grattis till nykomlingarna :-D

Fejhn
0

skickar bilder på mina bebisar när dom var nån dag gamla, är ganska lätt att se kön om man vet vad man ska kolla efter!

Hona - ser ut som Y

jag gjorde upp en eld för dig, nu brinner hela skogen.

Fejhn
0

hane - ser ut som ett i. anar pungkulorna också, som små kuddar runt könet.

jag gjorde upp en eld för dig, nu brinner hela skogen.

flocken
0

Könen stämmer.En av varje

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Royalz
0

#9 Fast det är inte TS ungar ;) Utan en som visar könen.

Linnet
0

Men har du hanen tillsammans med andra honor nu då, så får du nog räkna med fler kullar och räkna med att mamman har blivit omparad, för dom parar sig igen direkt.

Fridaaaa
0

#11 Hon har ju tagit bort hanen, hon trodde att alla 3 var honor.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sofieproppan
0

"Pappan försökte para sig med mamman igen" kan betyda mer än försökte. Hon kan mycket väl vara parad igen. Kan som sagt bli det direkt efteråt. Tyvärr för honan att bli dräktig igen. Men för hennes skulle så håller vi tummarna att det inte hann bli så.

Grattis får man väl ändå säga, ser fram emot bättre foton.

Linnet
0

#12 Jag fattade att det var mamman som flyttades till en annan bur, det stod lite konstigt, men jag tänkte om det fortfarande går en hona med hanen, fast det är väl ändå för sent, dom lär ju ha parat sig också.

Moa-16
0

Oj, vad förvånad du måste ha blivit, har faktiskt varit med om liknande men då var det kaniner!

Hoppas det går bra och att du hittar bra hem till ungarna, eller du kanske ska ha dom kvar?

AndreasEn
0

#14 nej pappan går i en egen bur och tyvärr måste jag lämna tillbaks han eftersom jag inte har någon plats att ha tre burar en längre tid (har en kanin med) eftersom jag bor i en etta. Kommer sakna han, han var svår att få upp men sedan kunde han sitta i mitt knä i timmar och kuttra tillsammans med kaninen..

#15 Jag  har inte bestämt mig än jag har ännu inte kollat könet på de, men om båda är honor så kanske, men jag vill helst inte sälja bara en och behålla en säljer hellre i par.

De väger 59g och 61g är det normalt?

Här är en bättre bild på den ena:

ni kan se pappan i bakgrunden

AndreasEn
0

och här är en bild på den andra grisen

Fridaaaa
0

#16 Nej gud vad söt! Båda är sötast, men denna är sötast :D

AndreasEn
0

Jag märkte att jag hade skrivit "flyttat henne till en annan bur" men jag menade pappan, så van att kalla han henne

Linnet
0

Vikten lite i minsta laget, men det går säkert bra om dom verkar pigga. Om dom föddes i går och du vägt dom nu, så har dom nog hunnnit gå ner lite, så dom vägde nog mer när dom föddes. Men hade du en hona till så är hon ju säkert dräktig också och räkna med nya ungar om 70 dagar.

Var har du köpt pappan då, eftersom det var "fel" kön. Marsvin är ju inte särskilt svårt att könsbestämma, särskilt inte en vuxen.

Blomkrukan
0

Jösses vilka sötnosar! Grattis till babysarna : )

AndreasEn
0

#20 var på ett zoo i gävle, från och med nu så blir det alltid att köpa hos uppfödare, de är väldigt pigga dock går de lite bredbent med baktassarna men antar att de har med balansen att göra så det blir nog bättre, rädd att den andra honan är gravid med men det får man ta som det kommer… 
Min största tabbe var att lita på djurhandlarna och inte kolla själv, men man tycker åtminstone att de borde kunna kolla åtminstone då jag fick pappan när han var 6 månader gammal.

Tack alla som har sagt grattis och hjälpt mig, det kom som en chock igår kväll men nu har jag lugnat ner mig och tycker det faktiskt är lite roligt :)

En till fråga: hur mycket kan jag hålla på med de? Då inte mamman är helt tam så är jag rädd att hon kommer stöta iväg ungarna om jag  håller på med de för mycket hittils har jag bara burit upp de tre gånger.

Den andra honan är jätteduktig med de små, dock sa hon till när de började klättra på henne.

Fridaaaa
0

#22 Någon gång om dagen går bra, brukar själv ta det lugnt med ungarna första veckan =)

[Sicali83]
0

#23# Kan bara instämma, någon gång om dagen men inte mer, det är viktigt att mamman får en chans att knyta an till de små.

Linnet
0

#22 Ja det var då riktigt dåligt av djuraffären om han var 6 månader, går ju liksom inte att se fel heller på en sån gammal hane.

Jo det är ju väldigt roligt med marsvinsungar och det är ju ingen katastrof heller. Men du kan ju försöka känna på den andra honan om hon verkar dräktig, för det borde hon ju vara om hon gått men hanen lika länge. Dom brukar kännas baktunga och bli päronformade och från ungefär 7:e veckan kan man könna ungarna röra sig.

Mamman stöter inte bort ungarna för att man håller på med dom, så det behöver du inte vara rädd för, men man kan ju ändå ta det lite lugnt, brukar väga dom varje dag för att se så att vikten vänder och dom börjar gå upp i vikt igen.

AndreasEn
0

Pappan är nu tillbakalämnad till djuraffären var fruktansvärt svårt även fast jag bara hade haft han sen december men han hade spenderat så mycket i mittt knä och kuttrat, var det värsta jag har varit med om. Känndes så orättvist, han följde bara sin instinkt men jag bor i en liten etta så jag kunde inte ha en till bur i min lilla lägenhet, ungarna förstår jag att jag måste sära på(om det inte är två honor) men det är bara här en vecka eller något sånt.

Kan sitta och kolla på ungarna i timmar dock, de har börjat äta mycket hö och när de utforskar buren då är de alltid tillsammans ska vänta några dagar till tills jag lyfter ut mamman och ungarna ur buren så får de springa runt lite

Inlägget redigerat av moderator eftersom svordom/ovårdat språk bryter mot nätverkets regler- var snäll att tänk på det i framtiden.

Linnet
0

Ungarna ska ju gå med mamman i 5 veckor innan man kan sälja dom, en del brukar flytta hanarna redan vid 4 veckors ålder.

AndreasEn
0

Japp jag har en bur så jag kan sära på de vid 5 veckors ålder medan jag försöker hitta en köpare om inte jag behåller någon om det är en hona

[Snuttgrodan]
0

Åh vilka sötisar Skrattande

Creation
0

#27 "En del", det är väl ändå de flesta som flyttar ut hanarna vid 4 veckors ålder? Just pga möjlig risk att de blir könsmogna och parar syskon/mamma efter det.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Linnet
0

#30 Jo man ska väl göra det, jag gör det ibland vid 4 veckor, men det beror på hur ungarna beter sig, tror inte att det är nån risk att ha dom till 5 veckor heller. Har ju en gång tagit hand om en marsvinsfamilj, där ungarna gick tillsammans och det var en hane och två honor, som var 11 veckor, särade dom direkt, men var ju helt säker på att honorna skulle vara parade, men ingen av dom var det. Mamman var ju omparad av pappan eftersom ägaren trodde det var två honor och av okunskap hade kvar hanen ett tag efter att honan fått ungar.

[Sicali83]
0

#30#Fast bara för att det gått bra en gång så bör man väl ändå ta det säkra före det osäkra. Kanske inte så kul med dräktiga småhonor bara för att man chansade. Har hört om sällsynta fall där de även parat sig vid tre veckor så fyra är nog allra bäst.

AndreasEn
0

Marsvinshane-ungen har börjat klättra upp på mammans stjärt men då inte gör några juckrörelser, han är nu 18 dagar gammal, borde jag sära på honom redan?

Tacksam för snabbt svar, vill inte ha någon inavel

Sandra-B
0

Nej, det tycker jag inte att du bör göra än utan jag tycker att du bör vänta en vecka till. Det är inte ovanligt att småhanar börjar "öva" när de är runt tre veckor, ska dock till en hel del för att det ska lyckas och bli någonting (även om de såklart händer).

Jag har missat om du skrivit det någonstans, men blev det en hane och en hona?
Är nämlige inte alls bra att flytta en liten bebis och sätta helt ensam i en bur utan de behöver få bo med andra marsvin, gärna en äldre hane. Marsvinsungar har seperationsångest i upp till tre månader (därför använder de gärna marsvinsungar vid forskning på lugnande och så) och blir han då helt ensam kan det leda till att han blir så ledsen att han inte äter.

Tycker att du snarast bör se till att antingen hitta ett hem till honom med en marsvnskompis, dit han flytta när han lämnar mamman, eller kolla om det finns möjlighet att låna en äldre hane som sällskap tills de lille får ett nytt hem.

Lycka till!

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

AndreasEn
0

Oj tack för tipset, hade inte läst något om det alls med seperationsångesten, får försöka låna en hane av djuraffären, trodde det räckte med att han kunde se och höra de (ha burarna bredvid)

Japp tyvärr blev det en hane och en hona, skulle blivit mycket lättare om det var två av samma kön, den svarta (Musse) är en hane och den andre är en hona (Mimmi givetvis, som alltid ska prata aldrig någon tystnad, till och med när hon vilar så låter hon:) )

Tack ännu en gång för ett snabbt svar

Sammetskatt
0

#35 Ska du behålla honan själv? Eftersom du inte nämnt det så antar jag att den andra honan inte verkar vara dräktig?

AndreasEn
0

Som tur var, var den andra honan inte dräktig men jag var ett tag orolig att det skulle poppa ut 4 till marsvin de första kvällarna, och mamman klarade sig med.

Problemet är att jag skulle vilja behålla båda men jag vet inte om jag kan behålla något marsvin; de har börjat tigga om nätterna när jag ligger och sover och även grannarna så de har börjat klaga så just nu känns det jättejobbigt.

[Sicali83]
0

#37# Det låter konstigt att de skulle hålla på om natten så mycket att det stör grannarna. Om så är fallet så hade jag varit mer bekymrad då det troligtvis inte handlar om tiggande utan något annat.