Blodcancer ?
Läste lite på internet då jag har ett marsvin här hemma som har en knöl i vardera jumske, en under varje frambenen och en ganska stor på halsen.
På en veterinärsida stod det att marsvin kan få blodcancer och att lymfknutarna då kan svullna upp. Det finns tydligen inget botemedel mot det.
Någon som har erfarenhet av detta eller någon som vet mer om just blodcancer på marsvin? Kan det vara det hon har? Lymfknutorna sitter (vad jag har förstått) just på de ställen hon har sina knölar.
Har pratat med veterinär och har en tid bokad nu i veckan, han sa att det mycket väl kan vara cancer men ville göra en undersökning innan han kunde säga något mer.
Mvh /Simona - Medarbetare på marsvin.ifokus
Tyvärr har jag erfarenhet av precis det du beskriver. Min veterinär misstänkte genast blodcancer men tydligen kan en inflamation i lymfkörtlarna eller en mycket kraftig infektion ge samma symptom. Joffan fick cortison och möjligen antibiotika också (minns inte riktigt). Knutorna gick ned något och hon verkade pigg (effekt av cortison) men en eftermiddag när jag kom hem låg hon död. Då hade hon medicinerats i en vecka och jag hade börjat hoppats.
Joffan blev tre år hon var nonself och köpt på djuraffär och var en omplacering som vi tagit över efter ett par mycket oengagerade småmattar och deras mycket uttråkade pappa… Hennes syster Kajsa hade en pärla fasttryckt på nedertänderna och båda hade sellnic. De var ett år då de kom till oss. Kajsa blev fyra år henne fick jag ta bort pga. äggstockscystor.
#1: Oj, beklagar :( Var det något som bara "ploppade" upp eller hade hon haft det under en lång tid?
Själv vet jag inte hur länge mitt marsvin har haft knölarna, jag har inte haft henne särskilt länge.
Veterinären sa över telefon att vi nog ska förbereda oss på en avlivning, för om det är det han tror att det är, enligt min beskrivning på symptomen, så kan man ge cytostatika-behandlingar men det är inte ofta ett marsvin överlever det plus att kostnaderna då kan komma upp i över 30 000 kr :(
Usch det lät inge roligt det där. Tråkigt när de blir sjuka och dör i förtid. Det är ju inte riktigt vad man räknat med, man tror ju att dom ska leva tills dom blir gamla men tyvärr blir det inte alltid som man tänkt.
Ja, man hoppas/tror/önskar att de ska bli gamla och gråhåriga, men ändå pigga in i det sista. Extra jobbigt blir det eftersom jag skaffade henne för ca två månader sedan för att ett annat marsvin gick bort.
Konstigt att man blir så fäst vid så små djur så fort :/
#2 Det var ganska länge sen men jag tror det "ploppade" lite. Knölarna var rätt stora när jag hittade dem och någon vecka senare var hon så svullen runt halsen att jag tyckte hon hade svårt att andas då fick hon cortisonen men dog en vecka senare… jag tror det var två max tre veckor…
Hoppas verkligen det går bättre för din lilla gris.
#5: Okej, vad tråkigt :(
Svullen runt halsen är hon dock inte, det är mer en stor och lite avlång knöl. Vill inte klämma för mycket på henne men knölarna i ljumskarna känns också avlånga.
Hur som helst, förbereder mig på det värsta så är jag iallafall beredd. Skämmer bort henne lite extra med massa gott utifrån just nu ;)