Klippa klor på omöjligt marsvin
Hej,
har stora problem när jag ska klippa Doris klor. Idag höll jag på i lite över en timme för att få klar ena baktassen. Hon är helt omöjlig, slänger sig åt olika håll, gör snabba vändningar, trycker in sig mellan min arm och kropp… allt för att komma undan. Jag försöker hålla i henne så gott det går men lyckas inte. Försöker vara bestämd och inte ge upp men det går inte. Mutar henne med mat och godis som hon börjar äta men direkt när jag ska börja klippa så trycker hon in sig mellan armen och kroppen igen.
Bor ensam och har inga vänner så kan inte fråga någon om hjälp heller. Vill helst kunna klippa klorna när det behövs, inte när jag kan få någon att hjälpa mig hålla henne.
Vore jättetacksam om någon av er har några förslag på hur jag kan göra…
Har även för mig att jag läst någonstans att på svarta klor så kan man kolla på baksidan för att se på ett ungefär vart man kan klippa. Där klon slutar vara "delad" börjar pulpan. Stämmer det?
/Linda, Doris och Polly
Hur brukar du hålla henne då? Jag klipper baktassarnas klor på samma sätt som bilderna i denna tråd illustrerar och det fungerar för mina marsvin.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Har försökt att hålla som Hanna gör på bilderna men det går inte. All hennes päls på kinderna mm skymmer tassen och när jag väl fått fram den så jag ser klorna så knölar hon runt sig och så får jag börja om från början.
Sitter och har dom i knät och håller i den fossing som ska klippas. Försöker hålla still dom mellan min mage och arm. Det funkar på Polly även om hon visar att hon inte gillar det men hon är inte som Doris iaf. Vågar inte klämma åt för hårt heller ifall dom skadas…
Kanske ska testa att lägga henne på rygg. Kan hon skadas av det?
Har du försökt vira in henne i en handduk? En av mina blir lugnare med en handduk över huvudet. Svår är hon iaf. Man kan ta i rätt mkt. Bara för att de skriker lite så skadar man dom inte. Det är bara protester
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Jag testade med en handduk runt henne en gång men hon gömde sig därinne så kom inte åt en tass ens. Kanske kan testa igen men förska spänna den lite mer runtom henne…
Hon är tyst, brukar inte skrika alls.
Sätta en sele på henne så du får bättre grepp då, skulle det kunna hjälpa ?
Det är svårt att förklara hur jag virar handduken. Men egentligen bara runt huvudet. han en dam här som biter mig annars.
Så petar jag ut framtassen utanför handuken. Sen är det att hålla. Annars får du väl knacka på hos en granne & be denne hålla. Fråga skadar aldrig
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Det gäller att vara bestämd och envisare än marsvinet. Stressa inte upp dig och ta inga pauser utan utför uppgiften lugnt och målmedvetet. Viktigt är att inte avbryta utan klippa alla klorna när man väl börjat. Man ska inte bli arg och straffa men pluttidulta inte heller. Drar hon åt sig tassen så ta tillbaka den tills hon ger sig hon kommer att ge sig. Låt det ta tid och se till att vinna kampen.
Jag har haft endel ungdjur som varit struliga men med denna metod blir de snabbt bättre. Redan till nästa gång har de lärt sig att det inte lönar sig att strula. Jag brukar aldrig linda in dem i handdukar eller be någon annan hålla. Jag är bara envis ;).
Tack för era tips! Ska testa dom ikväll när jag kommit hem igen : ) Är lite nervös…
#8 om du är nervös känner dom det. Innan du börjar måste du var alugn. Andas djupt. det som hände förut har aldrig hänt. Tänk bara frammåt. Inte vad som hänt andra gånger
…………………………………..
Mina marsvin brukar bli lugna om man lägger dem pårygg.
Jag brukar lägga dem på rygg och sedan klia dem lite på magen så blir dem som statyer :D
testa, det kan funka
/ Linnea och grisarna <3
Jag testade att fortsätta min påbörjade kloklippning från igår. Testat "Hanna-modellen" igen, gick inte alls.
Testade att lägga henne på rygg vilket hon inte var så förtjust i. Hon ålade och vred sig när jag la henne bakåt. Ni som kan lägga era marsvin på rygg, har ni vant dom vid det eller gick det på första försöket? Mitt andra marsvin gillar inte heller att ligga på rygg.
#5 Hon är för sprattlig för sele, skulle antagligen åla sig ur det men det var ett bra förslag : )
#7 Försökte vara lika envis som henne och gav inte upp. La henne tillrätta och tag upp tassen varje gång som hon ålade sig. Blev en massa snurranden av henne för att få henne åt rätt håll. Ska vara lika envis nästa gång också! : )
#9 Jag fick lov att äta lite godis innan för att lugna nerverna och tog några djupa andetag! : )
#10 Låter ju superlyxigt! Sött låter det också : )
Jag hade en handduk som jag gjorde några försök med, det gick inget vidare. Fortsatte utan handduk och var lika envis som henne. Vi kämpade i två timmar. Nu är hon iaf klippt men vet inte hur det ser ut. Ska kolla in henne när vi gosar framför tv:n senare ikväll. Kommer kanske få finputsa lite, men väntar med det till imorgon iaf.
Frambenen är svårast eftersom hon envisas med att ha baken mot mig… : ) Sista frambenet var himla kämpigt så testade med en handduk över huvudet (som flocken föreslog, även sett på Animal Planet att en handduk över ögonen kan lugn ett djur). Det gick supersmidigt men vet inte om hon hade kämpat emot så hon blitt trött eller om det var handduken. Ska testa "handduks-modellen" när det är dags för nästa klippning igen.
Phu! Jobbigt det här med att klippa, helt slut : ) Hoppas att hon snart vänjer sig så att det går lite smidigare! : )
Tack för alla tipsen!
#11 vad bra att klorna iaf blev klippta. Hoppas det funkar nästa gång oxå
…………………………………..
Hahahhaa, envis liten dam du har där :) Skönt att klorna är klippta för den här gången då iallafall. Hoppas det går smidigare nästa gång. Om du klipper lite ofta så kanske hon vänjer sig.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag blev tipsad om att vira in marsvinet tight i en handduk så att bara huvudet sticker ut och sedan lägga det på rygg i knät. Jag sitter med fötterna lite upp, t.ex. på ett bord, så att marsvinet sitter upp lite mer med huvudet.
Framtassarna lirkar jag fram en och en vid huvudet och för att nå baktassarna så får man leta sig in från andra hållet. Detta fungerar jättebra för mig. 
När det gäller svarta klor så klipper jag millimeter för millimeter så länge det är "mjöligt" i mitten av klon. När det "mjöliga" tar slut så är man nära pulpan.
#12 Jo, hoppas jag också : ) Tack!
#13 Jo hon är väldans envis! Tänkte börja klippa en gång i veckan och om det inte behöver klippas så låtsasklipper jag får att försöka vänja henne vid situationen. Är det okej?
#14 Försökt snurra in henne i en handduk men jag vågar inte dra åt tillräckligt för att hon ska sitta still. : ( Oh! Jättebra att veta det där du skrev om klorna : ) Tack! : )
Tittade iaf på hennes klor igår kväll när vi gosade och jag tyckte dom såg okej ut.