Dräktig hona
Hej allihopa!
Jag har lite smått panik här hemma.
Jag har 3 marsvinstjejer, varav den ena nu är dräktig har jag märkt.
Jag har länge gått runt och tyckt att hon varit väldigt rund om magen och något större än de andra två. Och idag kände jag noga på henne, och då kände jag hur det kom massa sparkar från hennes mage. Så nu är det ju inget frågetecken längre, utan nu vet jag att hon faktiskt är dräktig.
Nu till problemet då. Hon är ju så himla ung. Hon är född omkring början av januari ungefär. Så hon är ju själv en unge. jag köpte henne i en djuraffär jag trodde var väldigt kunniga och seriösa, men hon måste ha gått med någon hane där ändå.
Jag behöver alla tips jag kan få för att hon ska må så bra som möjligt. Vilken mat ska jag ge henne nu före och efter? Hur gör jag när ungarna kommer? Ska jag sära på henne/ungarna och de två andra marsvinen?
Jag är som sagt helt nybörjare på marsvin, och kan absolut ingenting om detta. Jag har läst en del här på forumet. Men som sagt kan det alltid vara lite skönt med hjälp till just min situation om ni förstår.
Mycket tacksam för svar!

Det finns ju inte så mycket du kan göra, troligen kommer hon att kalra av det ändå trots att hon är så ung. Du är säker på könet på dian andra marsvin då, så att dom säkert är honor. För i så fall ska du inte sära på dom utan dom andra honorna ska gå kvar med henne.
Mycket mat och lugn och ro. Precis som #1 skriver behöver hon sina kompisar så dela dem inte om du vet att alla är honor.
På djuraffärer kan de vara hur duktiga som helst och djuren kan ha det bra i butiken men ofta är småhonor redan dräktiga när de kommer till affären om de kommer från en stor grossist. Det är hos grossistuppfödarna som det slarvas. Man ska inte stödja den verksamheten man bör undvika att köpa djur i butik.
Ja nu är det som det är och mitt i oron och eländet har du fått en liten bonus! Hoppas allt nu går bra det gör det ofta även om honan är på tok för ung.