Dräktig hona
Hej allihopa!
Jag har lite smått panik här hemma.
Jag har 3 marsvinstjejer, varav den ena nu är dräktig har jag märkt.
Jag har länge gått runt och tyckt att hon varit väldigt rund om magen och något större än de andra två. Och idag kände jag noga på henne, och då kände jag hur det kom massa sparkar från hennes mage. Så nu är det ju inget frågetecken längre, utan nu vet jag att hon faktiskt är dräktig.
Nu till problemet då. Hon är ju så himla ung. Hon är född omkring början av januari ungefär. Så hon är ju själv en unge. jag köpte henne i en djuraffär jag trodde var väldigt kunniga och seriösa, men hon måste ha gått med någon hane där ändå.
Jag behöver alla tips jag kan få för att hon ska må så bra som möjligt. Vilken mat ska jag ge henne nu före och efter? Hur gör jag när ungarna kommer? Ska jag sära på henne/ungarna och de två andra marsvinen?
Jag är som sagt helt nybörjare på marsvin, och kan absolut ingenting om detta. Jag har läst en del här på forumet. Men som sagt kan det alltid vara lite skönt med hjälp till just min situation om ni förstår.
Mycket tacksam för svar!

Det finns ju inte så mycket du kan göra, troligen kommer hon att kalra av det ändå trots att hon är så ung. Du är säker på könet på dian andra marsvin då, så att dom säkert är honor. För i så fall ska du inte sära på dom utan dom andra honorna ska gå kvar med henne.
Mycket mat och lugn och ro. Precis som #1 skriver behöver hon sina kompisar så dela dem inte om du vet att alla är honor.
På djuraffärer kan de vara hur duktiga som helst och djuren kan ha det bra i butiken men ofta är småhonor redan dräktiga när de kommer till affären om de kommer från en stor grossist. Det är hos grossistuppfödarna som det slarvas. Man ska inte stödja den verksamheten man bör undvika att köpa djur i butik.
Ja nu är det som det är och mitt i oron och eländet har du fått en liten bonus! Hoppas allt nu går bra det gör det ofta även om honan är på tok för ung.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tack så hemskt mycket för era svar. Jag känner mig genast lugnare.. jag har som sagt läst på en del nu ikväll och där läste jag ju bland annat att honan ska ha mycket lugn och ro. Så jag har hängt en filt över halva buren så hon har ett ställe hon kan känna sig helt trygg på.
Jag är typ 99% säker på att mina andra är honor. Alla ser ju likadana ut och visst borde man tydligt se en skillnad på någon av dem om det var en hane? Jag menar, de är ju ändå 4 månader gamla nu…
Ja vid fyra månader borde du se tydlig skillnad på könen.
Ja nu får du passa på och läsa på om det som komma skall
.
Lycka till och tveka inte att fråga här igen det finns många här som kan en del om avel.
Hur länge har du haft marsvinen så att det går att avgöra om hon blev parad innan hon kom till dig ! ? hoppas allt går bra ! Lycka till..
Jag köpte den parade honan för ungefär 6,5 veckor sedan :)
Nej men hon kan omöjligt ha blivit parad hos mig. Både jag, djuraffären och 2 vänner har kollat alla mina tjejers kön noga och jämfört med bilder. Alla ser likadana ut och som sagt… vid 4 månaders ålder borde man tydligt se om någon var hane :)
Om allt går bra med födseln osv så hoppas jag att det blir honor. Har väldigt svårt för att göra mig av med djur… det är nog det jobbigaste… därför har jag aldrig skaffat ungar på något djur jag haft. Däremot kan man ju behålla honan/honorna om det blir någon sådan.
Jag har nu för 20 minuter sedan ungefär blivit marsvins-mamma! Min hona fick två små perfekta söta ungar!
En svart med en brun bläs ser det ut som, och en brun/vit randig liten sak.
Hur länge ska jag låta dem vara? När kan jag ta upp dom och väga och kolla könen?
Vågar jag lämna dom i buren under natten tillsammans med mina övriga två marsvinshonor jag har?
grattis …
jag skulle kunna säga att dem kan vara kvar med dem andra i buren . dem andra honorna brukar hjälpa till och ta hand om bebisarna.
och du ska nog kunna ta upp dem för vägning och köns koll….
grattis än en gång
M.v.h Johanna www.nimroda.n.nu/
Vilka sötnosar! Grattis till dom oväntade små krabaterna :)
Mvh /Simona - Medarbetare på marsvin.ifokus
Hur fort tar det i regel innan dom kommer igång med att dia?
Ungarna är nu 2 timmar och 15 minuter gamla och jag har tittat till dom lite då och då. Dom verkar väldigt pigga och har redan vågat sig ca 30 cm från mamman för att sen snabbt ta sig tillbaka till henne igen :)
Men jag har faktiskt inte sätt dem dia något, är detta något de brukar lösa själva eller behöver jag visa dom?
Jag måste bara skriva av mig lite igen. Det är ju helt fantastiskt hur snabbt framåt det går för ungarna. Dom är nu snart 3 timmar gamla och göra redan massa popcornskutt inne i buren. Nu har mamman tagit sig därifrån för att själv äta lite mat. Jag hoppas hon hittar tillbaka snabbt igen. Bifogar en till bild på sötnosarna.

Grattis till bebbarna, jättesöta! :-)
Det kan ta rätt lång tid innan mjölken rinner till, tolv timmar eller så.
Det är jättebra att väga bebisarna så fort som möjligt så att man har koll att de inte tappar för mycket i vikt (att de går ner en del är helt normalt).
Om du vill veta vad det är för kön på bebisarna men tycker att det är svårt att avgöra själv kan du ta några bilder och lägga upp här så får du hjälp (du skulle inte vara den första att göra det) :-P. Annars kan man säga att honor ser ut som "Y" och hanar som "i".
Det är helt okej att ha mamma och bebisar tillsammans med de andra honorna, så länge de inte är elaka mot de små (vilket är ovanligt).
Att mamman går ifrån bebisarna en stund, för att exempelvis äta är också helt normalt, likaså att bebisarna tar och går en liten runda poch underesöker buren själva- de brukar återförena sig med varandra rätt snabbt igen- annars så efterlyser de varandra med sina skrik :-)
Bebisarna brukar provsmaka hö och grönsaker rätt snabbt, otroligt gulligt när de sitter och "brottas" med ett höstrå eller så <3
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Grattis! Så söta dom är :))
Har precis kollat lite på könen och det är verkligen svårt att se tycker jag. Men båda ungarna ser iaf likadana ut där nere, så antingen är det väl två honor eller två hanar.
Om det nu skulle vara två hanar, hur gör jag då när jag måste sära dem från mamman? Jag har ju inga andra hanar här hemma så måste dom sitta ensamma i en annan bur från 4 veckors ålder isåfall?
Och ännu värre, vad gör jag om en av ungarna är en hane bara?
Du kan ju lägga upp bilder på könen så kan du ju alltid få hjälp av oss här på MiF, och som #13 sa så kommer du inte va den första som gör det ;)
Jag gör så att när jag ser att hanen börjar uppvaka sina systrar/mor (3-4 veckor) så skiljer jag dom åt, tycker det fungerar bra, dock måste man ju vara uppmärksam på när han börjar bli könsmogen och sen flytta bort snabbt!
Är det bara en kille så får du antingen sälja, kastrera eller köpa in en kompis till honom. Dock måste dom ju vara en viss ålder innan dom kastreras, och sen är dom könsmogna upp till 4 veckor efter kastreringen, så då får ungen sitta själv ganska länge. Personligen hade jag nog köpt in en hane.
Håller tummarna för att det är 2 av samma kön =)