Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: avelungar
Läst 896 ggr
flocken
0

Äldsta dräktiga honan med 1a kull?

Vad är det äldsta ni vet att en hona fått sin 1a kull? Bara nyfiken. Det kan ju vara tjuvparning osv.

Vet ni hur det gick?

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

thildatessie
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

tass

Abico
0

Den äldsta jag hört om var runt fyra år, jag har för mig att hon toxade…

Hanna 

NinaS
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Har hört om några honor som fått första kullen runt 2,5 års ålder, i de fallen har det gått bra.

godisgrisen
0

Jag har hört berättas av en mycket naiv matte som köpte två marsvinssyskon som hon hade i samma bur i tron om att syskon inte parar sig med varandra (ja jag vet! Helt galet!) i detta fall verkade det nästan vara sant också för det blev inga ungar tills plötsligt en dag då honan vid vid fyra års ålder födde en jättestor dödfödd unge. Hon blev tydligen genast omparad och fick tio veckor senare en till jättestor hona som levde. Vad jag förstod klarade mamman av sina båda dräktigheter utmärkt och levde ytterligare flera år i samma bur som sin dotter.

Sammetskatt
0

Har själv haft en som fått första kullen vid 2 års ålder. Gick jättebra! Sedan har jag hört om en hona i 4-årsåldern, gick också utmärkt.

flocken
0

tack för era svar. Ibland börjar jag tänka på något & då vill jag bara veta mer.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Sandra-B
0

Den äldsta jag personligen känner till som blivit parad var runt sju år gammal, hon dog dock rätt tidigt under dräktigheten- om det berodde på dräktigheten eller åldern vet jag inte.

Hennes drygt fem år gamla burkompis blev också dräktig, i det fallet gick dock allt bra och hon födde två stycken stora fina bebisar.

Familjen detta hände hos hade dessa damer när de bestämde sig för att skaffa ett marsvin till. De åkte till djuraffären och där satt två stycken små töser ihop och de ville inte lämna kvar den ena (var ju på julafton) så båda fick flytta hem till dem. 30 april fanns det inte längre fyra marsvin i buren utan fem… De kom fram till att den ena av nykomlingarna inte var en flicka som det var sagt i affären utan en pojke (som hunnit ställa till det rätt mycket…).

Efter ytterligare några veckor hade den äldsta honan dött och den näst äldsta nedkommit med sina två och ytterligare några veckor senare födde den första honan tre ungar till. Istället för fyra marsvin satt de helt plötsligt med nio stycken…

Tror faktiskt att jag startade en tråd om detta här på MiF när det hände, får se om jag kan lyckas leta reda på den sen :-P

Anledningen till att jag fick kontakt med den här familjen är att mamman och pappan jobbar på dagstidningen vi har och där hon skrev om den oväntade tillökningen. Jag (och Anna för er som känner henne) ringde upp henne och erbjöd vår hjälp, vilken de gärna ville ha och på den vägen är det :-)
Det skrevs även en uppföljning en dryg månad senare.

Det är nu ganska exakt fyra år sedan detta inträffade och vi har fortfarande lite sporadisk kontakt. Den gamla mamman har somnat in, men så vitt jag vet lever de övriga fortfarande :-)

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Linnet
0

Har haft honor som fått första kullen vid ca 2 års ålder och det har gått fint.