Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: boendeinredning
Läst 1050 ggr
Swane
0

Ungdjur ute dygnet runt ?

Tjena !

Jag har en liten påg( på 2 mån) som bor med en äldre hane.

Vågar jag låta den lille bo ute dygnet runt i sommar?

Den gamla hanen brukar alltid flytta ut på sommaren.

Buren är med tak och bodelen är vindskyddad och full med spån och halm.

SMF 463 Swanes

www.swanesmarsvin.n.nu

[Sandi92]
0

Jag hade inte vågat ha mina ute dygnet runt.

Fridaaaa
0

Ja jag brukar ha mina marsvin ute dygnet runt på sommaren, från det att det är ca 10 grader (minst) på nätterna :)

#1 Varför inte? Man har ju kaniner, fåglar osv ute utan problem Glad

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Sandi92]
0

#2 Pga att det kan bli ganska kallt vissa sommarnätter och att jag inte tycker de är tillräckligt skyddade. Dessutom kan de ju må dåligt av att äta för mycket gräs.

Fridaaaa
0

#3 Man kan lägga massa halm i hus :)
Man behöver inte ha massa gräs i botten heller :D

[Sandi92]
0

Men det finns ju så många djur (och människor för den delen..) som kan skrämma och skada dem. :<

Men jag kan inte ha dem ute dygnet runt i vilket fall som helst för vi bor i lägenhet. Brukar gå med dem i en liten låda upp till min pappa så de får beta en stund i hans trädgård. :)

Fridaaaa
0

#5 Det gör det i naturen med. Finns inte mer ute som kan skrämma dem än inne, jag menar du dammsugar väl t.ex i samma rum som marsvinen? Nej mina mår toppen ute! :) Aldrig problem där :D
Men bor man i lägenhet som du så förstår jag, om man inte har balkong då, så man kan ha dem ute lite på dagarna :)
Men annars är det absolut inga problem, marsvin tål mer än vad man tror :)

Swane
0

#5 Jag bor i villa med ganska skyddad trädgård, det som kan vara ett hot är ju grannens katter. Men tak på utedelen fixade det. Bor i skåne så sommarnätterna brukar vara ganska varma.

#6 Det som oroar mej är att han kanske är lite känsligare för att han är liten, men det är kanske ingen fara.

Tackar för goda råd :)

SMF 463 Swanes

www.swanesmarsvin.n.nu

Fridaaaa
0

#7 Totti bodde ute hela sommaren, han är född i juni, kom till mig då efter 4,5 vecka (uppfödd hos mamma), han bodde ute hela sommaren utan problem :) Så länge man har en bra bur!:D

Mimmitroll
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Mina marsvin bor ute dygnet runt på sommaren, jag tar in dem om det blir riktigt oväder ute. Jag har dem ute för jag tror att man inte ska vara "för försiktig", om ni förstår. Jag tror att de får bättre immunsystem om man vänjer dem vid tidig ålder att de får gå ute på sommaren. Doch har jag en bur på ben, så marsvinen utsätts inte för fuktigt gräs eller så. Mina mår toppen med att bo ute, och de har aldrig reagerat negativt på det. De bor i princip ute hela sommaren. Sålänge man ser till att de har en del som är riktigt skyddad och varm ska det nog inte vara något problem Glad

Binajis
0

På sommaren går alla mina djur ute dygnet runt, även dräktiga honor. De föder och uppfostrar sina ungar i en stor markbur och det funkar utmärkt. Ungarna är minst lika starka som de som föds inne, om inte starkare med färskt gräs mellan tårna :-)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

[Sandi92]
0

Ni har väldigt bra och robusta burar va? Min liknar den här: http://www.drefseryd.com/Bloggbilder/sommarhus.jpg och jag skulle inte våga ha dem ute i den under natten eller ens utan uppsikt en längre stund. Det är massor med katter i grannskapet och jag brukar få jaga bort en som är nyfiken.

flocken
0

Mina är oxå ute dygnet runt på sommaren. Har just nu inga burar. Sålda dom för att kunna bygga nytt inne. ;).

Men bara de har en isolerad del med spån & halm så klarar de sig utan problem. mIna är ute till långt in på hösten. vi har oxå en del av trädgården som är skyddad från all insikt.

Att d eäter för mkt gräs kan ja inte tänka mig. Gräset i mina burar tar slut. Jag fodrar med hö, pellets & grönsaker som vanligt.

#11 Tycker din bur ser jätte bra ut. Vi ska bara bygga stora ´hagar´ med plankor & sen nät runt allt. Sen sätta in isolerade hus.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering