Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1582 ggr
Mojma
0

Svårt att få honor?

Honor verkar nästan alltid behållas av uppfödaren eller redan vara tingade. Hur gör ni alla om ni letar efter tex en viss färg av en viss ras, ställer ni er i kö på en intresselista hos flera uppfödare på samma gång då? Och väljer sedan? Vilket är det bästa sättet att förfara när man letar tycker ni?

Och en annan fråga, jag har sett massor som skrivit "buff" även om jag själv tyckt att marsvinets färg sett precis ut som "cream" i vissa fall. Har jag förstått det fel, är inte buff en mörkare färgton än vad cream är?

[LoveBaloo]
0

Tyckte också det var svårt att få en hona. Det slutade med att jag åkte till Danmark, och då dök uppfödaren upp med en helt annan hona än den vi hade avtalat. Men i och med att jag har grisen mest till kel så gör det inte så mycket.

Du kanske ska vara ute i god tid? Prata med uppfödaren om deras kullplaner i förväg och kanske hålla kontakten lite. Då kansker du hinner i tid?

Fridaaaa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jo buff är mörkare än cream, cream är jätteljusa nästan vita (tycker jag) medans buff är mer åt golden hållet :)

Slänger med en bild på min buffhane :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Creation
0

Jag tycker att man kan kolla med olika uppfödare samtidigt för att få ökade chanser. Dock tycker jag att man bör informera uppfödaren om att man kollar lite på andra ställen med, av ren artighet, så att denne inte räknar med en alltför mycket.

För att besvara din andra fråga; cream och buff angränsar verkligen till varandra. När de är färgavlade kan man lätt se skillnad(då är det närmre det #2 beskriver), men när de inte är det kan man finna bleka buffar som till och med är ljusare än en lite mörkare cream.

Jag tror att få av de som inte färgavlar(få av de som avlar långhår/strävhår) egentligen bryr sig om de färgbestämt helt rätt eller inte, då det inte spelar någon riktig roll. Jag stöter titt som tätt på omöjliga färger i stamtavlor osv.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Mojma
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tack alla för bra svar.

Då kanske jag får prata med några uppfödare då. Men tycker att det är lite svårt när man går via svenska marsvinsföreningens uppfödarsida, då de sidorna man går in påå ganska sällan är uppdaterade. Jag vill ju gärna inte missa någon uppfödare heller bara för att den inte finns med på listan. Är först & främst coronet/sheltie jag söker. Någon som vet några bra uppfödare som jag kan höra med? Väldigt tacksam för hjälp och så många förslag ni kommer på! :)

idipidi
0

De flesta (men inte exakt alla) registrerade, aktiva uppfödare är faktiskt med på SMFs hemsida. Precis som andra redan på pekat så är det inte alla som håller sina sidor uppdaterade. Maila till de uppfödare som verkar intressanta!

Binajis
0

Googlar du lite kan du ju finna uppfödare som ännu inte är registrerade i SMF. De kan nämligen vara minst lika bra :-)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Abico
0

Är det någon speciell variant du är ute efter eller vill ha marsvin från en speciell uppfödare så gäller det att ha kontakt med denne, berätta om dig själv och fråga om kommande kullar. Väldigt många marsvin kommer aldrig ut i annonser, nästan alla mina ungar har jag haft köpare till redan innan dom fötts så att säga.

Hanna 

Mojma
0

Tack för era råd! Nu får man bara hålla tummarna.

[Mariatp]
0

Vi har 3 st Sheltie honor till salu, kolla gärna vår hemsida

www.norremarksmarsvin.se

Mvh Daniel o Maria

Misarn
0

Jag köpte en hona ifrån Zingorinas marsvinsuppfödning och även fast själva överlämningen skedde på ett lite annorlunda sätt så är Luma helt underbar i temperament och jag kan verkligen rekomendera henne för att marsvinen är så härliga, och det är ju det det handlar om =)

Hon finns i Stockholm, annars så är SMF 439 destinys caviary också en väldigt bra och pålitlig uppfödare, hon har även ett litet "omplaceringshem" då hon tar in andra marsvin, dock så vet jag inte om hon direkt omplacerar , men en jätte trevlig tjej likaså hennes marsvinGlad

Mojma
0

#9 - Tack för att ni skrev ut det i tråden! Jag har svarat dig via email.

#10 - Tack för att du gav ett par konkreta exempel! Alltid bra! :)