Bråk mellan honor?
Nu är det 8 veckor sedan jag köpte mina två första marsvin och 7 veckor sedan jag köpte det tredje.
Jag köpte tingeling först, dagen efter köpte jag Alice och 1 vecka senare Kiara.
Tingeling beter sig dock på ett sätt som dom andra inte gör. Hon går omkring och liksom brummar.. smyger omkring, ibland vickar hon lite på rumpan. Vad betyder detta? Hon brummar ju fortfarande varje dag även om dom gått ihop i 8 veckor. Dom borde väl ha gjort upp om rangen nu?
Hon är mest på Alice, men Alice bryr sig inte utan går bara därifrån. Om dom råkar vara i samma hus ser det ibland ut som att Tingeling tjuvnyper henne och Alice springer ut därifrån. Det har aldrig uppstått något sår eller liknande.
Men kommer dom aldrig kunna funka ihop?? Det ska väl inte ta 8 veckor för marsvin att enas och komma överens?
Först och främst, är du säker på könen? :)
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
ja jag är 100% säker
Då lär det handla om ranguppgörelse, fortfarande. Vissa honor är sådär, och det är inte säkert det går över. Är det ungar eller vuxna? Om det handlar om ungar kan det handla om att Tingeling har börjat brunsta och hormonerna är lite i oordning. På äldre honor kan det handla om livmoderinflammation, de kan bli rätt tjuriga mot sina burkamrater då. Läs gärna på om det och se om det stämmer överens med dina marsvins beteende :)
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
Det är ett vanligt beteende och så länge de inte skadar varandra så är det ingen fara.
dom är runt 14 veckor bara.. så jag kallar dom nog hellre ungar än vuxna. Man blir ju lite galen här hemma… det är absolut inte mycket skrik eller sådär… man hör ju bara lite småprat och så hennes brummande :p
Sen sneglar man mot buren och ser hur hon smyger omkring…
Jag har ju så lätt för att tycka synd om djur även om dom andra säkert inte lider av det. Jag tror det ser värre ut än vad det kanske är?
Inlägget redigerat av moderator eftersom svordomar inte är tillåtet inom nätverket.
#5 Jag har två hanar som beter sig sådär. Eller ja, den som är högst i rang. Går runt och vickar på rumpan och "brummar". Ibland blir det lite tjaffs när han "säger till" den yngre. Men de har aldrig bråkat.
Detta har nu hållt på i ..6 mån :) Har mer eller mindre vant mig vid det och tror inte det kommer gå över heller. :) Den yngre tar ingen skada och dom trivs väldigt bra tillsammans i övrigt :) Du behöver nog inte oroa dej.
Håller exakt med föregående! Jag har två hanar varav den ena beter sig så där som du beskriver (han är högst i rang). Det är ett naturligt beteende. Marsvin är ju mycket för det här med kropps-språk… Haha, det vet nog alla som har eller har haft marsvin ;) Låter & har sig. Jag skulle nog inte vara orolig, om jag nu uppfattat din beskrivning korrekt!
Lycka till :)
Det är bara helt naturligt för dem att visa vem som bestämmer, inget som går att undkomma :P Många gånger kan det se värre ut än vad det är, bara att acceptera ;)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jag kan bara instämma i vad de andra har skrivit. Det ser definitivt värre ut än vad det är. Det är ju ett helt naturligt beteende från båda håll, inget de rimligen ska ta skada av helt enkelt :)