Misslyckad ihopsättning
Nu krisar det rejält här hemma och jag behöver råd…..
Som några av er känner till har jag satt ihop 2 olika (han)marsvinspar till en gemensam flock. Detta gjorde jag för över 1 månad sen om jag minns rätt - men det är först nu läget är krisar. Dem har alltså haft det väldigt bra i en månads tid. Jag tycker nästan att det gått alldeles för lätt med ihopsättningen. Det har bara varit lite småtjaffs egentligen. Hur som… jag får förklara hur dem är/har varit och vem dem bott med tidigare först så att ni hänger med i svängarna:
Frej 1½ år ca = Alltid varit vråldominant
Love 1½ år ca = Tidigare aldrig dominant, nu mer vråldominant
Tim-Joel 5 mån ca = Aldrig visat tecken på dominans
Dorian 10 veckor ca = Aldrig visat tecken på dominans
Frej och love bodde ihop förut som ett par, det gick rätt bra tycker jag.
Tim-Joel bodde med Dorian i 1 vecka innan ihopsättningen, dem funkade bra ihop under den tiden.
Som det ser ut nu flyger Frej och Love på varandra med jämna mellanrum. Detta har hållt på i 3 dagar, och det har gradvis blivit sämre för var dag som passerat. Jag måste säga att det hela känns ohållbart i nuläget mellan dem. Dem verkar inte tåla varandra alls längre. Dem har båda småsår i ansiktet. Frej saknar säkert 2-3 kvadratcentimeter päls under ögat, som Love antagligen slitit loss.
Småttingarna Tim-Joel och Dorian är aldrig dem som börjar bråka. Dem slår inte ens tillbaka när dem blir attackerade utan bara springer där ifrån och känner sig rädda. Där emot blir dem jagade en hel del. Tim-Joel har kommit undan bra, men han är helt klart offer för Loves och Frejs beteende och bråk ibland. Dorian har klarat sig helt från skråmor och är snabb att springa undan när någon är honom hack i häl.
Så, vad gör man? Jag vågar inte lämna rummet för att ta en dusch ens än gång, då jag är riktigt rädd att dem ska slå ihjäl varann/skada varandra allvarligt. Ska jag dela upp dem i 2 flockar nu? Vilken kombination tycker ni är mest lovande då? (Vem ska bo med vem?) Någonting måste göras - det är inte något "gäller-att-ha-is-i-magen-läge" längre. Jag märker att det börjar bli på allvar nu.
Helst av allt vill jag ju förstås att alla 4 ska kunna gå tillsammans - men hur ser odsen ut? Kan man föra ihop dem på nytt? Hur ska det gå till då - jag menar, ska dem bo på skilda håll ett tag då eller?, Och ska dem bo i par eller alla helt ensamna några dagar? Jag antar att det knappast är så "lätt" att man bara kan bada dem på nytt och köra en grovstädning och presentera dem på neutral mark för varandra på nytt redan samma dag?
Hua… nu får ni hjälpa mig här innan jag rycker av mig håret
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag skulle dela upp dom i 2 par, både för de små hanarnas säkerhet så dom inte hamnar "i kläm" och även för att de 2 som bråkar inte ska ha ihjäl varandra.
Du kan ju vänta och se vad som händer, vem vet det kanske fungerar efter ett tag, men risken är ju stor att någon blir allvarligt skadad. Du kan ju även prova att låta de vuxna hanarna sitta själva så de kanske saknar sällskap och sen prova att föra ihop dom igen.
Har inga superbra tips, tyvärr. Hoppas att det löser sig för dig och dina pojkar!
Förändring:
Nu går Tim-Joel och Dorian ihop i buren. Frej sitter ensam på annat håll. Love sitter också ensam. Vet inte vad jag ska göra faktiskt. Måste tänka, men jag har inte tid att tänka när alla går ihop och skadar varandra, så nu fick det bli så. Det är otroligt lugnt just nu. En stor lättnad.
Nå väl, problemet är ju inte löst än, detta är ju bara en kortvarig lösning. Dem dör ju i alla fall inte av å sitta ensamna några dagar, så lite tid har jag ju att fundera på. Tips, tips, tips, åsikter, åsikter, åsikter?
Jag hade inte chansat….. Jag hade defenitivt gjort två par av dem. Hade satt en varsin bebis hos en varsin av de äldre. Alltså 1 äldre hane ihop med en ung hane. Det tycker jag verkligen låter som det bästa. Jag hade inte vågat riskera att något hade hänt.
Lycka till!

Hua vad svårt det är med ihop sättning av marsvin, jag hade väldigt stora och allvarliga bråk mellan mina 3honor! Det hela slutade med att jag fick omplacera den hona som orsakade mest bråkoch både för henne och dom andra så var det en enorm lättnad.
Hanar är väl svårare att föra ihop som en stor grupp om jag inte minns fel och ibland får man inse att vissa marsvin inte alls tycker om varandra. (Jag hoppas att det inte är så i ditt fall )
Men har dom tillräckligt stor yta att röra sig på, hanar behöver ju oftast större yta än honor för att dom ska slippa springa på varandra alltför ofta. Man får kanske tänka lite hur dom är i det vilda så kanske det hjälper lite.
Men kanske att du testar att sätta "bråkstakarna" bredvid varandra fast i olika burar så dom lär känna varandra!? Dom andra två herrarna verkar ju bara tycka att det är jobbigt när dom andra två bråkar.
Men jag undrar lite varför du ska ha alla i samma bur, från första början!? Av ren nyfikenhet 
Usch så tråkigt! Hanar är ju helt enkelt hanar :( Hur stor är deras bur? Tänkte om det skulle kunna förändras så chanserna ökar? Tyvärr tror jag att om de aktivt söker upp varandra för att slåss och ingen av dem vill ge med sig så kan det sluta riktigt illa :( De kommer troligen inte att ge sig förrän den ena gett med sig.
Jag har själv provat med tre hanar tillsammans, det gick bra tills den lille blivit gammal nog att vilja göra upp rangordningen. Den tidigare flockledaren blev utmanad och kunde inte stå emot, sedan var den lille på honom hela tiden. Det slutade med att den äldre hade småsår överallt, fick ta antibiotika och hans psyke var helt förstört :(
Jag fick lov att sälja de andra hanarna tillsammans och skaffa honom en honkompis istället (han var kastrerad). Hemskt tufft!
Om jag var du skulle jag nog låta dem bo 2 och 2. Det låter som det redan är "kört", med min erfarenhet gissar jag att de inte kommer ge sig. Risken är också att de "mobbar" någon av de yngre. När de väl kommit igång att bete sig aggressivt är risken mycket stor att det kommer fortsätta :(
Jag skulle nog sätta Frej med Dorian och Love med Tim-Joel och hålla alla tummar. Hoppas verkligen det löser sig för dig! Annars kanske kastrering och hona är enda lösningen.
Jag tycker absolut du ska sära på dem till två hanpar igen, det är riskfyllt att sätta ihop så många hanar med varandra. Tim-Joel är ju dessutom i den åldern när de fullvuxna hanarna känner att han börjar utgöra ett hot mot dem, och så är Love och Frej är lika gamla vilket inte heller brukar underlätta tyvärr.
Jag hade nog försökt med Frej och Dorian resp. Love och Tim-Joel. Då gäller givetvis nogranna förberedelser för sammanföringen och sedan mycket is i magen.
Att försöka få alla fyra att samas skulle jag inte tänka på om jag vore dig :P Lycka till!
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jag är kluven över vem jag bör sätta med vem, särskilt då ni gett mig olika svar. ;) Fast jag antar att jag känner pojkarna bäst och kanske således själv också måste avgöra själv. Hmmm.. Jag spånar på om kombinationen Love+Dorian och Frej+TJ är den bästa. Jag tror faktiskt det.
Just nu bor Frej faktiskt med TJ och Dorian. Han har rymt så många gånger från sin tillfälliga bostad. (Någon form av IKEA låda i plast). Jag fattar inte hur han kan ta sig över en säkert 40 cm hög kant. Han vägrar att sitta ensam, han är så rädd för det att han får panik. - Visst är det tokigt att en så otroligt domninant hane är livrädd i sin ensamhet. Nå väl…. Frej får bo med småttingarna tills jag fixat mig en 2:a bur.
Love kommer dock bo själv i några dagar, för han är den som tyvärr är värst. Och jag har ingen möjlighet att sätta 2 marsvin tillsammans i en av dem "tillfälliga" bostäderna i nu läget, för dem är för små för två enligt mig. Men Lovis får stå ut några dar själv. Jag vet att han har psyke för det. :) Men Frej stannar som sagt med dem andra, jag känner att det är bäst så. Det rör ju sig bara om några dar.
Några av er fråga hur stor buren är. Den är 140x60 - vilket känns lite smått för 4 faktiskt. Där emot har jag aldrig känt att det har varit ett problem, för pojkarna är knappt i buren egentligen, dem har ju tillgång till hela mitt rum att springa lösa i, och det är rätt stort och där är många bra gömställen och perfekt yta när det has spring i benen.
#4 Det är lite av en dröm att ha en flock. Det är mer fart i en flock än vad det är i marsvin som lever i par om två. :) Det är min uppfattning om det hela i alla fall. Så det är anledningen till att jag fört samman alla fyra. Sen ville jag även att alla skulle ha det så bra som möjligt genom att de ska kunna springa ut och in ur sin bur som de vill.. ut i mitt rum för att springa å busa. Men det är inte möjligt att ha det så om man har 2 burar, då jag inte har plats att ha TVÅ burar i golvhöjd. Och man kan ju inte direkt ha en bur i "bordshöjd" med en hög trappa eller hiss ner till "det fria". ;)