Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 954 ggr
Madick
0

Vanligt beteende?

Hejsan alla marsvinsfolk.

Är splitterny marsvinsägare till två killar ca 9 mån gamla som är syskon. De verkar väldigt blyga av sig, den ena mer än den andra. Idag fick de komma ut i köket (enda stället utan sladdar och gömställen) där jag la ut en matta och ställde stolar över så de skulle få "tak" och känna sig trygga.

Det jag undrar över är deras beteende när de var lösa. De pep hemskt mycket och det verkade nästan som lite rangbråk, den ena som är lite mer avvaktande mot folk, verkade mer dominant och "betäckte" den andra som inte såg ut att tycka det var särskillt kul, men när den dominanta gick iväg följde den milda efter.

Är detta normalt beteende eller är det något som kan gå galet? Hur lång tid brukar det ta innan de inte ser ut som stelfrusna när de hanteras? De kommer från en barnfamilj som blev allergiska så jag täntke att de borde ju vara vana vid människor i olika storlekar men jag får inte riktigt den känslan.

Hur ska jag gå vidare för att få dem mer "tama" med oss. Hålla dem mycket eller låta dem vara så de får komma själva (hur lång tid tar det?), något annat som jag inte själv kan komma på?

Mari
0

Att de rider på varandra är vanligt beteende, det är för att visa att de bestämmer ugefär.

Mina låter väldigt mycket när de är på golvet, jag tror de försöker hålla kontakten så de inte ska komma för långt bort från varandra, sen finns det nog mycket för dem att prata om när de är på upptäcksfärd :P

Angående hanteringen så kan det variera från marsvin till marsvin. Hanterar du dem mycket varje dag så vänjer de sig nog snabbt.
Dock har jag ett omplaceringsmarsvin som kom till mig när hon var ca 2 år. Hon blir stel som en pinne när man lyfter henne och har henne i knät, har haft henne i 3 år tror jag det blir nu och hon är fortfarande stel när man plockar upp henne och även en stund i knät men har blivit mycket bättre.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[Sandi92]
0

Angående dominansbeteendet så är det ingen fara så länge de inte skadar varandra. Det är ett vanligt beteende bland marsvin.

Det kan ta tid att få marsvin tama. Man får ha tålamod helt enkelt. När man väl fått dem att lita på en så är de väldigt keliga och sociala djur.

FeliciaS
0

Välkommen hit och grattis till marsvinsägandet :)

Om de inte har varit ute på golvet förut har de inte gjort upp om vems revir det är än, därför besteg de varandra (det är ett dominansbeteende precis som #1 skrev). Särskilt när de är i samma ålder och rangordningen inte är självklart (som den är mellan en bebis och en äldra hane t.ex.) kan de behöva visa extra vem som bestämmer. Det beteendet kommer du få se mer av i perioder även i buren.

Tillbringa mycket tid med dem så att de vänjer sig vid dig, om du vill att de ska bli lugnare. Många korta stunder varje dag gör dem snabbt tryggare. Du kan ha små matbitar som du ger dem när du har dem uppe i knäet, för att de ska känna sig lugnare. Börja med att ha dem uppe tillsammans i ett par dagar så att de får känna trygghet från varandra, sedan kan du ta upp dem en och en.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Mojma
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Angående det här med rädda marsvin… Det finns tyvärr inga genvägar skulle jag säga helt klart. när de är sådär "stela" är det absolut tid de behöver. Jag tror inte heller på den melodin plocka upp & ner, upp & ner tills de vant sig. Först måste du bygga upp ett förtroende och det tar väldigt lång tid. Bättre då tycker jag att de får vänja sig först & främst vid att du kommer till deras bur, ger mat osv den dagliga skötseln. För utan att de är någorlunda trygga där så kommer de knappast kunna vara det när ni plockar upp dem. Men om ni har tålamod & är försiktiga vid rörelser & liknande (inga händer ovanför marsvinen tex, inga hastiga rörelser eller allt för höga plötsliga ljud) så kommer rädslan lägga sig med tiden! :) Men då kräver det att man är försiktig & inte ständigt skrämmer dem. Har alltid fungerat för mig detta, är man däremot hetsig av sig så blir marsvinen bara räddare.

Lycka till! :)

Madick
0

Den ena kommer fram nyfiket nu när jag är i närheten av buren. I går var dessutom båda framme och åt hö när vi var i köket och fixade så de är säkrare på att det är lugnt i sin bur nu iaf.

Vi får ge dem tid då, ville bara kolla så det var normalt. Nu har de en utebur med 3 hus och ett stort hörn med "tak" som de är i på dagarna när vi är hemma.