Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1409 ggr
Isnona
0

Dålig i magen

Upptäckte idag att mitt ena marsvin är lös i magen. Vi har en tid hos veterinären tidigt på måndag morgon, eftersom hon har knölar men ska be honom att kolla upp diarrén också. Tyvärr har dom inte öppet alls under helgen och givetvis hade vi åkt in akut isåfall.

Nu undrar jag bara vad jag ska ge henne för att hennes mage klarar sig till på måndag? Någon viss grönsak som hjälper till eller något annat? Visserligen är det bara en dag kvar men det kan ju gå väldigt fort.

Förstår inte heller vad detta kan bero på då jag inte gjort några ändringar när det gäller kosten eller något annat för den delen.

Jättetacksam för snabbt svar!

Mvh /Simona - Medarbetare på marsvin.ifokus

[Sandi92]
0

Proviva blåbär, massor med hö, inte mycket grönsaker efter som det oftast förvärrar det.

kebabrulle
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Man kan ge risavkok till marsvin men vet  inte själv hur bra det är i verkligheten…

Det mest primära är att hon inte får vätskebrist så ge henne vatten i pipett tills du kommer till vet.

Lycka till

//

[Strawberi]
0

Doppa en gurkskiva i potatismjöl, efter 2-3 gurkor är det bra. (Bitar inte hela gurkor ;-)

Sandra-B
0

Har du läst artikeln som finns här på MiF om Diarré och förstoppning?
Finns en del tips om vad man kan göra i den.

Lycka till!

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Isnona
0

Tack så mycket för hjälpen! Ska genast prova Strawberi's förslag då det är det enda jag har hemma för tillfället. Får åka in och köpa proviva blåbär imorgon.

Hon dricker som hon brukar men verkar ha problem att tugga maten.

Nu håller vi alla tummar och tassar att det går vägen!

FeliciaS
0

Vad har hon fått att äta de senaste dagarna? Mycket gräs och annat utifrån?

Det är jätteviktigt att hon får i sig vätska och fibrer (hö). Var försiktig med potatismjölet - det behövs verkligen inte mycket för att det ska hjälpa (lätt hänt att det blir stopp i magen istället).

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Isnona
0

#6: Dom har fått det vanliga, nu blir det ju en del grönt utifrån men det har dom fått sedan i början av april så dom är "invanda" med det och det har absolut inte varit något problem.

Dom har också fått havregryn ett bra tag just för att det andra marsvinet behöver gå upp lite i vikt, men jag kanske ska plocka bort det?

Sen en sak till, behöver jag sätta henne i en annan bur över natten för att ha koll på hennes avföring? Eller stressar det kanske upp magen mer att vara ensam?

FeliciaS
0

#7 Okej, då låter det inte som att det är grönkosten utifrån.

Nej, havregrynen skulle jag inte tro att det är (även om jag föredrar att ge dem hel havre).

Jag skulle inte separerat dem, det finns ingen anledning till det nu när du vet att det är hon som är dålig i magen. Blir hon nedstämd eller stressad av det kan det påverka aptiten eller hennes tillstånd i allmänt.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Isnona
0

#8: Okej, tack! :)

Isnona
0

Hennes mage verkar vara stabil idag :) Skönt!