Avel på stamdjur/icke stamdjur
Jag undrar hur pass mycket man som uppfödare prioriterar avel på djur med stam och alltså känd bakgrund. Är detta viktigt i en seriös avel?
Hur uppfattas avel på djur från exempelvis djuraffärer där man inte vet något om eventuell bakomliggande inavel, sjukdom etc?
Hur går man till väga i sin avel om man exempelvis upptäcker att ett äldre avelsdjur drabbas av ögonåkommor, vad gör man med dennes avkommor i så fall? Används dessa ändå i aveln?
Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet
Jag tycker att det finns det som är viktigare än stam när det gäller att avgöra om en uppfödare är bra eller inte.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det är, enligt mig mycket viktigt att avla på djur som man vet stamen på. Det är inte för att man ska veta vilken färg ungarna kommer få, eller om dom får öronveck… Det är för att man inte ska avla på djur som bär på genetiska fel.
Enligt mig bör man inte avla på djur man inte vet någon historik på, visst det kan såklart bli jättefina ungar, men det kan ju också bli väldigt fel och man har oturen att någon förälder bär på någon ärftlig sjukdom.
Kan inte annat än instämma med #2.
Gällande frågan ang. ögonåkomman(antar att du syftar på de ärftliga, typ starr eller fatty eye) får man väl göra en avvägning. Är det flera led tillbaka behöver ju inte det yngsta marsvinet i linjen bära på genen.
Jag personligen hade nog behållt en hane i sista ledet och avvaktat i så fall, ifall jag var en uppfödare i den situationen, tills jag säkert kan säga att han inte kommer att utveckla åkomman också. Eller något i den stilen. Men det varierar nog, hur man resonerar, beroende på fall till fall osv.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#1 Jag är inte ute efter vilken typ av uppfödare som är bra/dålig, utan jag är nyfiken på hur olika uppfödare förhåller sig och resonerar kring detta med tanke på vad man avlar vidare på rent genetiskt.
#3 Jo jag tänkte på ex. fatty eye och starr, men också äggskalsöga som jag haft på två av mina äldre marsvin.
Intressant med andras tankar
Intressant fråga har ju funderat på det.
Det är ju väldigt jobbigt om man får in något dåligt i linjerna eftersom sundhet och ett bra temperament är A och O i min avel vill jag veta att jag använder mig av friska djur. De flesta man hittar på djuraffärer är säkert väldigt friska men om man inte vet något om deras historia kan man ju råka få in bettfel och annat otyg. Det är en större chansning att ta in ostammade djur men genetiska fel kan ju uppstå när som helst och där man som minst anar det.
Jag har ju importerat ett marsvin från England som jag inte vet något om stammen på men han kommer från en uppfödare med gott rykte så jag får väl anta att allt är okej. Jag har även köpt en hona med delvis okänd stam hon är en chansning på många sätt då hon inte är färgavlad men råkar ha rätt färg ändå. Så väldigt petig med stam är jag inte då tydligen ;). Jag antar att min princip är helst stam men dyker det upp något väldigt spännande så kan jag go wild and crazy.
Några av mina avelsdjur har fått fattyeye det är något jag inte vill ha i mina linjer så de djuren har genast tagits ur avel. Fattyeye är inget som är direkt farligt eller handkappande för marsvinet därför har jag resonerat så att jag kan behålla de avkommor som redan fanns och hoppas på det bästa. Hade det varit ett farligt fel hade inte ens de stannat i aveln.
Jag hade även en hane som fick något konstigt fel på sina ögon. Vet faktiskt inte riktigt vad det är med de ögonen faktiskt. Där är det tur att han har stam för då kan man se att inga djur någonstans i släkten har råkat ut för något liknande. Därför har jag gjort med hans döttrar som med fattyeye exemplet han själv är plockad ur avel. Inga av hans ättlingar har fått något liknande. Troligen är det inget ärftligt fel utan det kan ha andra orsaker.
#5 Tack för att du delar med dig :)

Det beror väl helt på vad man har för syfte med sin avel och uppfödning, själv avlar jag bara keldjur utan stamtavlor och har lite blandat med föräldradjur, dom flesta är från egen uppfödning, som jag vet lite om föräldrar osv, men har även tagit hand om omplaceringar som från början varit från djuraffär, som jag tagit kullar på. Ser inget större fel med det.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Huvudsaken tycker jag är att om eller när man upptäcker någon medfödd ärftlig skada/deffekt är att man då tar bort dessa djur från vidare avel. Sen tycker jag att det är helt fel att sätta en väldigt gammal hona (typ 3-5år) på parning bara för att den är champion och är den sista från den linjen tex.
#8 Nej det har du rätt i det är inte heller bra, att alltså inte å andra sidan låta stammen eller bakgrunden styra för mycket. Det är nog viktigt med en avvägning i kombination med annat som #5 beskriver.