Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 3158 ggr
flocken
0

Gamla Tuva är skadad

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När ja kom in till grisarna i morse så hade Tuva min gamla hona på 5 år skadat läppen. Den är delad & svullen. Hon bara ligger ner. Ska in med henne akut idag. Får ta en semester dag.

Nu är jag riktigt rädd. Hon var mitt första marsvin. betyder allt för mig. Hoppas jag får en snabb tid…

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

isblixt
0

Åh :( Lycka till!

Abico
0

Jag har en hane som fick ena överläppen helt kluven när han tjafsade med sin burkompis, jag tvättade av läppen och sedan läkte det fint av sig självt. Han var dock aldrig allmänpåverkad.
Hoppas att det går bra för din flicka!

Hanna 

Pelzi
0

Hoppas allt går bra ! :)

Och föresten gud vad gullig hon är :D

http://emmaskaninselar.blogg.se/

flocken
0

9,30 har vi tid.  Hon är riktigt påverkad. Hon ligger bara i ett hörn.Vi ska åka om 30 min ungefär. Är riktigt orolig.

Hon är en riktig sötnos. MItt hjärta.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Fridaaaa
0

Lycka till! Håller tummarna att det går bra!

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

flocken
0

Behövdes inte sy. Men hon är rejält svullen. Fick 2 olika mediciner för infektion, inflammation & smärta. Hoppas hon klarar detta nu & inte blir sämre

…………………………………..

Lexxi
0

Min hane fick en hål rakt igenom läppen på ca 0,5 cm i diameter, efter ett slagsmål med dåvarande burkompisen. Men han fick Antibiotika och smärtstillande, och redan efter ett par dagar började det läka :)

Så jag tror absolut att det går bra med din hona! Håller tummarna

Mvh Alexandra

http://lexxis.se

flocken
0

#7 jag hoppas det. Hon tog iaf medicinen lätt. Fick lite lätt panik.

…………………………………..

Lyan
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Åh, men lilla tanten då :-( Såret kommer troligen läkas fint men se till att hon verkligen äter eftersom hon är allmänpåverkad.

Håller tummar :-)

[Sandi92]
0

Åh det ser hemskt ut. :( Hoppas det blir bättre snart. Har hon bråkat tro?

Har också en tant som blir 6 år i år. :)

flocken
0

#10 troligen har hon bråkat med den nya kastraten jag fick hem igår. Hon har varit boss i 5 år. Känns som jag bara går fram & tillbaka & kollar henne. Är rädd att detta kommer bli för mkt för henne. Marsvin har så lätt att försvinna helt. Tur att hon har ett väldans temperament.

Frågan är om hon ska vara kvar i flocken med alla andra. 8 st med henne. Dom låter henne iaf vara ifred. Eller om jag ska sätta henne i en gallerbur med en kompis. Men det känns som att då delas flocken så börjas det om igen när hon kommer tillbaka

Inlägget redigerat av moderator eftersom svordom/ovårdat språk bryter mot nätverkets regler- var snäll att tänk på det i framtiden.

…………………………………..

Isnona
0

Stackars lilla tjejen då :( Hoppas hon kryar på sig snart! Håller tummarna!

Mvh /Simona - Medarbetare på marsvin.ifokus

EvaLuna
0

Ajajaj! Ont! Men de ser iaf fräscht ut, inte infekterat & så. Hoppas på snabb läkning & bättring!

Kan inte ge dej nåt råd betr flocken tyvärr, men de finns ju många andra här med massor av grisar.

flocken
0

Mitt hjärta…Tuva blir inte bättre. Bara sämre. Nu har såret börjat vara & läppen/svullnaden börjar bli svart. Den börjar alltså dö.. Hon tar sin medicin. Men hon sover hela dagen. Jag måste ta det hemska beslutet att låta henne somna in. Men hur ska jag kunna göra det? Mitt hjärta.. Mitt första marsvin.. Tänk om jag kunde trolla..Även en god vän har tittat på henne.

…………………………………..

Blomkrukan
0

#14 Så sorgligt Gråter Jag hoppas verkligen att hon blir bättre snart.

Om hon skulle behöva få hjälp att somna in senare så behöver hon iaf inte längre ha ont. Vi håller tummar och tassar att det inte ska behöva gå så långt!

flocken
0

#15 Jag håller andan varje gång jag går in till djuren. Lever hon? Om hon klarar natten får jag ringa in.. Inget djur ska lida för min kärleks skull

…………………………………..

Isnona
0

#16: Vet precis hur du har det.. Hoppas att hon klarar natten nu! Skickar lite styrkekramar!

Mvh /Simona - Medarbetare på marsvin.ifokus

flocken
0

#17 hon lever. Men har inte sovit en blind i natt. roligt när man ska iväg & jobba oxå.

…………………………………..

Lexxi
0

Min hane som jag skrev om i #7 var också mycket allmänpåverkad. Men det vände efter några dagar. Håller tummarna för lilla Tuva!

Mvh Alexandra

Mixxie
0

Håller tummarna att hon blir bättre.

Besök min blogg! :) 

http://sporthund.blogg.se/

cabezanna
0

Usch, vad sorgligt! Det var ju inte såhär det var tänkt att bli Gråter

Jag hoppas innerligt att hon repar sig snart. Hon har tur som har dig som matte!

All lycka!

flocken
0

Igår trodde jag slutet var nära. Satt med henne i knät innan jobbet & rengjorde hennes sår & gav henne medicinen. som hon iaf tar enkelt.* peppar peppar*

Åkte till jobbet & trodde att hon skulle vara borta när jag kom hem. Kom hem & tittade på henens plats som jag ordnat. Ingen Tuva. Tittade i tältet. Ingen Tuva. Hon var då i ett annat hörn. Hon tigger mat & piper när hon hör mig.

Hon är fortfarande medtagen. Men nu har jag hopp igen. Fyllde på med nytt hö nyss & då var hon först framme.

…………………………………..

Abico
0

Håller tummarna för Tuva!

Hanna 

Lyan
0

Hoppas hoppas! Håller tummarna här!

cabezanna
0

Det är ett gott tecken att han var först till höet, så länge hon har matlust så finns det nog gott om hopp. Trevligt att se bilden Glad Är det Lovis bredvid herren? Ser även lilla fröken i tältet Glad

Ta hand om er!

flocken
0

#25 det är SMultrån vid honom. Lovis är imitten så att säga. Tii vänster Tuva, sen Sally. LÄngre bort bebisar & sen den bruna Grynet

…………………………………..

flocken
0

Sämre igen. Tvättar såret & det ser bara värre & värre ut. Hon är sprucken från nosen ner till munnen. Har en ´grop´ innanför läppen som varar & alla mat lägger sig. Svullnaden lägger sig inte. Hon blöder när jag försöker rengöra. Även snorat från ena näsborren nu.

Satt med henne i knät & tårarna rann. Även husse tittade & sa att det ser inte bra ut.

…………………………………..

fia-mia
0

Usch, ser ju inte så bra ut. Håller tummarna för er!

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

Mari
0

Ursh nej det ser inte så trevligt ut. Måsta ta upp ett av mina marsvin och dubbelkolla när du skrev att det var delat från nosen och neråt. Så är det på mina marsvin också men ditt marsvin har just skadat en stor bit av det.

Håller tummarna att hon blir bättre!

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

flocken
0

Hon har klarat ännu en natt.

Hur länge ska man kämpa? När går det från att hjälpa till att vara egoistisk?

…………………………………..

Moa-16
0

#30 Vad jobbigt att hon blir sämre! Jag tycker du ska låta henne somna in om hon inte blir bättre, det är inte lätt men det bästa för henne. Är bara jobbigt att kämpa med ett djur som mår väldigt dåligt. Både för henne och dig. Ser -som du säger- inte alls bra ut.

Sammetskatt
0

#30 Usch det är alltid så jobbigt med sådana beslut. Stackars dig och stackars Tuva. Äter hon antibiotika nu? I så fall hur länge till? Tänker bara att marsvin kan ju bli dåliga av antibiotika och sedan komma igen. Jämfört med andra tycker jag inte såret ser så hemskt ut. Jag tycker det ser rätt bra läkt ut av det man ser, fast du sa något om en varig "grop" också eller?

Som sagt om hon går på antibiotika skulle jag vänta och om hon äter sin mat skulle jag vänta. Kan du tvätta i gropen ordentligt? Vad tvättar du med?

Blomkrukan
0

#30 Något sådant kan bara du besluta dig om tyvärr…

Hoppas verkligen att hon blir bättre!!

flocken
0

Imorgon 15,40 ska vi vara i Läckeby. SÅ får vi se

…………………………………..

Blomkrukan
0

#34 Jag och grisarna hoppas att allt går så bra som möjligt imorgon!! Lycka till!

Lexxi
0

Håller tummarna!!

Mvh Alexandra

[donkeyqueen]
0

Håller tummar och tassar här hemma! Hoppas det blir bättre!

EvaLuna
0

Hur går de för er? *hoppas*