Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 1188 ggr
flocken
0

Trolig dräktig 3 åring

För 7 veckor sedan hade jag oväntat besök av en sugen kille hos honorna. Han hade hoppat mer än 1 meter till honorna.

NU tror jag & en vännina att Grynet är dräktig.Tur i oturen att det bara är hon av 7 andra honor. Grynet är 3 år. Har aldrig haft en kull. Vi tycker vi känner " skelett" i magen på henne. Inga rörelser ännu. Men hon har fått baby magen.

vad är oddsen att en 3 åring klarar av en födsel? Gjort är gjort. Hoppas bara på det bästa för denna dam.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Linnet
0

Ja det är väl bara att hoppas att det går bra, det går ju inte att säga några odds direkt, har själv haft nästan 2-åriga honor som fått sin första kull och det har gått bra.

Sandra-B
0

Är hon i bra kondition tror jag att det finns goda chanser att det kommer att gå bra.

Jag vet en hona som födde två stora (runt 100 gram) och fina bebisar drygt fem år gammal utan några som helst problem. Var hennes första kull och den kom till på grund av att djuraffären felbestämt könet på en av de två nya burkompisarna…

Vet också en del honor som fått sina första kullar vid två- tre års ålder (både planerat och oplanerat) utan några som helst problem. Givetvis finns det ju även fall där det inte gått bra- men det förekommer ju även hos de som är dräktiga inom "rätt" tidsgräns om man säger så.

En dräktighet är ju alltid en risk och med åldern så är det ju klart att riskerna ökar, men är honan i bra kondiotion, får allt som en dräktig hona behöver och så ökar ju givetvis chanserna att det går bra men det är ju ingenting som är specillt bar aför att det är en äldre förstföderska. Det är ju alltid viktigt när det handlar om dräktigheter :-)

Lycka till, håller tummarna att allt kommer att gå bra om hon nu är dräktig!

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!