lite frågor, sammanförande och ålder?
Hej!
I höstas tog jag hand om en manrsvins hona (ca3år) som alltid hade varit ensam och det sista året i stort sätt bara blivit sittande i sin bur ensam i ett rum… Nu bor hon oss oss i köket och hon verkar trivas hon oss, mycket pratglad och älskar att sitta i knät och mysa på kvällarna.
jag är en "smygläsare"
här och vet mycket väl att de ska vara två (minst) och härromdagen fick jag nys om ett marsvin (tjej) som även hon har är ensam och sitter bara i sin bur ensam i ett rum hela dagarna… jag frågade om hon var livlig, men det visste de inte då hon inte hade varit utanför buren
! (de jag får henne av fick henne för ett par veckor sedan, och det är dottern 8år som har haft den…)
Nu (efter mycket övertalande av maken) har jag bestämt att hon ska få komma och bo hos oss… Jag vet inte hur gammal hon är, kan man se det på ngt vis?
Den nya är en Teddy (tror jag) är det ngt speciellt jag ska tänka på?
Jag har tänkt att när hon kommer så ska jag bada henne (både för att det kommer antagligen behövas och) för att det det ska gå lättare att sammanföra dem…
Blev ett långt inlägg märker jag men jag vill nog mest ha lite tips och stöd
och vara förberedd när den nya lilla tjejen kommer *hihi*
Hälsningar
Emma
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vad roligt för det första! Och vad bra att du tagit två marsvin som verkligen behövde komma till nya hem. :)
Är nog jättebra att du badar dem innan att du sätter ihop dem. Låt dem få gå på en doftfri yta ihop först. Neutral plats så det inte kan bli något revistjafs. Tror det kommer gå bra! De vill nog ha sällskap.
Teddy brukar ju vara en lugn & snäll ras. Inget spec vad jag vet som du bör tänka på gällande teddy.
Vad gäller hur man ser åldern är det väl mest en veterinär som är marsvinskunnig som kan svara på en ungefärlig ålder. Säkert kan man se om det är ett ungt eller gammalt marsvin genom att bla annat titta på tänderna… Kan jag tänka mig iaf. Men jag är inte expert på området så hör med en vet :)
Du kan väl skriva sen hur det har gått! Vore jättekul att höra. Lägg gärna upp någon bild på dem små sen också om vill alltid roligt att se :)
Du ska se att det kommer gå jätte bra att föra ihop dom. Det känns som du vet hur man " ska" göra.
Jag har själv haft turen att ha det lätt att föra ihop marsvin. Jag släpper egentligen bara ner dom i buren. Har en stadig flock. Men har koll. Lycka till & väntar på några bilder sen
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
nämen mitt inlägg försvann…
Jaja, här kommer en liten rapport!
jag hämtade Ebba igår kväll och det första jag gjorde var att tvätta henne… det behövdes hon så hemsk ut… mycket värre än vad jag trodde… väldigt liten och benig och illa skött 
När hon hade fått sig ett bad försökte jag ge mig på att klippa hennes klor, men det gick så där, hon var snäll men de ser för hemska ut så det får bli en egen tråd.
Jag satt och torkade henne och mutade henne med Gurka så att hon skulle tycka att jag var en bra människa 
Sedan hämtade jag Salsa så fick de träffas i soffan och de nosade och lilla Ebba hon pratade mycket och började att "putsa" pälsen på Salsa.
Efter det satte jag ner dem båda i buren och det gick superbra! *lycklig* jag var lite nervös men det verkar gå mycket bra!
Bilder kommer! :)
Hälsningar
Emma
#4 Vilka sötisar : )