Kan det vara dåligt..?
Kan det vara dåligt för marsvinen om man ger för mycket c-vitamin rika grönsaker? Eller gör det inget? Det är ju omöjligt att ge exakt rätt mängd, varken minsta lilla för mkt/minsta lilla för lite.
Och en till sak. Nu när det finns gräs & annat ute, hur gör ni, ska man ge mindre av de c-vitaminrika grönsakerna när de får tex gräs/maskrosblad, eller snarare se gräset & det andra plockade som ett "extra" tillskott?
Det finns mycket C-vitamin i maskrosor och även en hel del i vanligt gräs. Så det går utmärkt att till största delen ge "gratismat" under sommar halvåret.
Jag ger alltid mina marsvin vitkål och morot på mornarna men på sommrarna slutar jag med morot för det är så dyrt då. På vintrarna får de andra olika grönsaker på eftermiddagarna men nu i grästider blir det bara utemat på eftermiddagarna och vitkålen till frukost. Hö får de naturligtvis året om. Fungerar utmärkt. Jag tycker mina marsvin blir strålande pigga och fina i pälen av sommardieten.
Jag har börjat dra ner på de grönsaker man hittar i affären och ger 3/4 gräs + annat vad naturen har att erbjuda.
På din första fråga så behöver man nog inte vara rädd att ge för mycket. Marsvin äter de som de känner de behöver och sen räcker det :-) Så du behöver inte vara rädd att de för skadligt för mycket (om nu ens det är möjligt)!
//Emma
Jag ger mindre grönsaker dem dagarn dem får gräs :)
Marsvin kissar ut det överflödiga c-vitamin precis som människor :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Alldeles för mycket C-vitamin (mycket stora mängder) kan ge skador det också. Det har dock skett lite diskussioner kring detta ämne här på forumet och kommit fram till att det verkligen behövs stora mängder c-vitamin för att detta ska hända.