Tvätta min långhåriga.
Hennes päls är vit och långhårig och blir därför fort gul av kiss, hus ofta kan jag tvätta henne?

Klipp pälsen så att den inte släpar i marken och blir kissig, det är ju enklare.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Håller med föregående. Klipp den iaf så kort så att den slutar vid marken (vid fötterna) så slipper hon kliva på sin egen päls också :) bada inte så jätteofta skulle jag säga. Bara om det verkligen behövs så att säga.
Lycka till =)
Klipp kort, gärna raka av halva rumpan. Eller klippa riktigt kort så behöver du inte bada mer än ett vanligt marsvin!
Jag instämmer med övriga. Blir pälsen smutsig(kissig) fort låter det som att det kan vara pälslängden som är problemet. Ha för vana att klippa kort vartannan månad ungefär, så ska du se att det löser sig. Vid rumpan(släpet) är det extra viktigt att klippa kort, särskilt när det gäller honor.
Man brukar inte behöva bada långhåren särskilt ofta så länge man håller pälsen relativt kortklippt. :) Jag badar nog mina långhåriga bara ett par gånger per år eller så(ifall de inte ställs ut).
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Men jag har som förhoppning att ev ställa ut henne om hennes päls blir bra, kan jag verkligen klippa henne då?
Nej då får du inte klippa henne för då kan du inte ställa ut henne.
Hur gammal är hon? Kanske är dags att börja rulla?
Du kan ställa i klippt. Ställer en av mina honor i klippt.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Hon är fyra månader, hur gör man när man rullar? hon har bara lång päls bak eftersom hon tappat så mycket päls fram. De marsvinen jag ser på bilder har så blank päls min pärla har så matt päls och lite risig, hur kan jag få den bättre?
har hon nött av pälsen där framme och inte har kvar bebistopparna så tror jag att det är lite kört med rasklass, oklippt , svara gärna ni som verkligen har koll på att ställa långhår.. :)
Har hon redan tappat päls så kan du ändå inte ställa henne i RAS. Då måste alla babytoppar finnas kvar. Alltså nu, när hon redan tappat i fram, kan du lika gärna klippa henne & ställa ut i klass för klippta långhår.
Alltså den är inte nött, hon tappade massor fö någon månad sen (vid tre månaders ålder) men nu börjar det växa ut igen.
#5 Ifall du vill ställa ut henne i just rasklass kan du inte klippa henne. Dock kan du fortfarande ställa ut henne i klasserna "klippt långhår" och "petklass". :-)
Långhåriga marsvin som ställs ut i rasklass brukar få pälsen "rullad" från 2,5-3 månaders ålder(exempel på rullning kan ses här), just för att förebygga negativ påverkan på marsvinet och pälsen som kan orsakas pga pälslängden, som flera nämnt. Marsvinet måste vänjas inför denna process redan från bebisålder, annars lär djuret finna det obehagligt.
Eftersom hon tappat ett parti päls(oavsett vilken ålder det skedde vid) lär hon även riskera att bli diskvalificerad. Pälsen ska vara jämnt lång enligt standarden, mindre avvikelse i pälslängd ger avdrag och stora innebär diskvalificering.
Så jag skulle avråda dig från att försöka dig på att ställa henne i den klassen. Jag tycker att du ska klippa henne. Du kan ställa ut henne i klippt långhår senare ifall du fortfarande önskar en bedömning av hennes rasmässiga kvalitet. :-)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Okej jag borde nog klippa henne för hon lär nog tyvärr inte klassa i någon tävling, min lilla "råtta", inte mycket som stämmer med henne.
Men hur får ni era grisars päls så blank??
#13 Är ett marsvin friskt och får korrekt kost sköter pälsen sig själv och behöver ytterst sällan tvättas. Min långhårstjej här hemma är kortklippt i baken och på sidorna och behöver i princip aldrig tvättas.
Samma sak är det med blankheten, är marsvinet friskt och det får en bra kost så är även pälsen fin. :)
Är pälsen jämn lång överallt ? Topparna har normalt en annan färg än övrig päls, har inte för mig att de ska tappa päls men jag vet inte då jag inte haft en bebis långhår, har en sheltie..
Vadå inte mycket som stämmer med henne?
Har hon en mycket ful päls är det ju nästan garanterat något fel. Ohyra eller dylikt. Vad får hon för mat? Har hon en god aptit? Sitter hon med några andra marsvin som "mobbar" henne etc etc?
Du måste nog tänka över lite sådana saker, för om du har förklarat det hela bra så tkr jag iaf inte att det med hennes päls låter friskt.
Hoppas det inte är ngt fel med henne :)
Nej jag hoppas inte heller det är något fel på henne, men det har varit de och hon hat fått behanlidng och mår bättre, men hon är verkligen inte fin i pälsen och hela hon är väldigt liten. Hon är med sin syster och det fungerar bra, hon har inte Ohyra de är kollat. Hon får hö, pelets men de äter hon inte, massa maskrosblad, gräs, paprika, blomkål och vitkål + ibland lite criticel care food.
Om du kammar pälsen är den jämt runt hennes kropp, eller är det hack längs med pälscirkeln ? Kamma henne och ta kort på henne uppifrån, så kan folk här säga om hon är ok i pälsen fortfarande :)