Hjälp! Han dör!
Har skrivit förut om marsvinskillen jag tagit hand om, och han har verkat mkt bättre som sagt men nu ikväll är det plötsligt riktigt illa. Igår var han ute på golvpromenad och verkade ok, men nyss när jag tittade till dem låg han stilla och flämtade med halvslutna rinnande ögon, han andas häftigt och det satt en stor klump bajs i rumpan som jag fick pilla ur och det är uppsvällt liksom. Han är blåsvart under ena baktassen, röd runt ögonen, uppsvullen i buken… tror han kommer dö snart!!!!
Närmaste veterinär som har jour nu finns 20 mil bort…..
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Blodförgiftning? Förstoppning?
Ring en marsvinskunnig veterinär och det fort?! Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med mer än så 
Om han överlever natten borde ni åka in med honom snabbast möjligt!, ifall han inte äter så börja stödmata redan nu, info finns här:
http://marsvin.ifokus.se/articles/4d715548b9cb462239067814-stodmatning
Usch, låter inge vidare! Håller tummarna stenhårt för killen.
Han är halvt medvetslös, rör sig knappt förutom då det rycker till i kroppen. Han ligger i min famn i en filt, ska försöka få i honom lite vatten men vill inte "dränka" honom….
Du måste nog verkligen få tag i en veterinär på telefon fort! Någon som kan marsvin.
Usch Gud lycka till jag ska verkligen hålla tummarna :(:(:(
100 kramar!!!
#2 Åh nej! Det låter inte som han kommer att överleva natten :( Så sorgligt med alla döende marsvin här på Mif just nu.
Skickar styrka till dig!
Nu är han död… Det började rycka kraftigare och sen upphörde andningen. Det var hemskt att se honom plågas utan att kunna göra något men nu slipper han lida. Är orolig att de andra ska ha blivit smittade men hans sjukdom kanske beror på vanvården. Jag har försökt sköta om honom och få tillbaka hans hälsa och det såg bättre ut, det här återfallet kom nu ikväll… 3,5 år blev han.
Beklagar. hade en hona som dog på några timmar. Vet inte vad felet var. Men ingen annan gjorde det. Beklagar åter igen
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
#5 Det låter som när min älskade hane dog, han dog också i någon form av kramper. Det kom helt plötsligt och det fanns inget vi kunde göra. Han dog inom några timmar när kramperna hade startat :( Vet inte vad det var, men troligtvis var det något organ som la av. Låter som det kan vara samma sak med din hane.
Beklagar verkligen! :(
Är ett marsvin döende åker man akut till en veterinär eller avlivar.
Mitt ena skinnymarsvin hittade jag en dag, nästan helt död, stödmatade men han dog några timmar senare, hade inte hunnit till en veterinärkunnig veterinär, då det var dagen före julafton.
Synd att han inte klarade sig!
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Men snälla Frida, har du läst hela tråden? Jag upptäckte detta kl 23 en fredagkväll, närmaste jourvet ligger 20 mil bort och jag har inte bil!!! Tror du inte jag hade gjort det om jag kunnat? Verkligen lämpligt att anklaga mig för det också, har dåligt samvete som det är om jag kunnat göra mer för honom. Men åka till vet hade jag inte kunnat göra. Och det finns fler än jag som bor långt från veterinär…
#9 Nej för allt kommer inte upp :/ se ber om ursäkt i så fall, då mitt internet är segt ibland och då kommer inte alla kommenterer upp :/
Tråkigt, att han inte klarade sig… Nu får han lugn och ro iallfall..
Kram
#9 Du ska inte känna dåligt samvete. Som jag skrev så var det troligen något organ som la av och därav troligen inget en veterinär kunnat göra något åt. När det går så fort så finns det inget att göra åt. Ibland får man ju ha i åtanke att en veterinär inte kan utföra mirakel, så det är absolut inget du ska ha dåligt samvete för.
Nu är han begravd, ute i trädgården där han skulle fått beta gräs i sommar. Jag grävde en ganska djup grop, hoppas det räcker..
Tack för alla uppmuntrande ord.
Frida : ber om ursäkt om jag lät otrevlig, det var inte meningen!
Han fick lämna jorden lugnt och stilla iaf och det är de viktigaste! Du gjorde rätt som inte försökte ta dig till en veterinär för en biltur hade varit dubbelt så jobbigt i hans tillstånd! Vila i frid lilla marsvin!
//Emma

Ibland går det fort, hade en ung hane som blev dålig i magen och dog efter bara några timmar.
#13 Ingen fara, förstår hur du känner dej.
Håller med Sammetskatt: ha inte dåligt samvete. Tvärtom - du kanske gav den här lilla grisen den bästa tid han har haft i hela sitt liv!
Sov gott marsvinspojke
#8 Nu är det redan utrett men du säger ju emot dig själv så det står härliga till eftersom du inte heller tog din till vet
Kolforsen: Jag beklagar verkligen! Tror också att han har haft ett paradis sista tiden <3
#18 Ingen veterinär hade ju öppet, vad skulle jag göra?
Och jag säger INTE emot mig! Och har INTE anklagat något för någon.
Skrev ju att jag inte får upp alla svar här ibland eller hur pga kasst internet. Och har INTE menat något illa till någon så sluta anklaga mig för något jag inte gjort.
Usch, så tråkigt att han inte klarade det! :'-( Tröstkramar till dig!
Vila i frid
D'= Beklagar sorgen…
Läste och medgick även i tråden där du hade skrivit om honom när du räddade honom men du ska verkligen inte ha dåligt samvete… jag tror (som nån annan här) att han hade den bästa stunden i sitt liv när han var hos dig. Det är bara tur att han inte dog hos djurplågarna där för då hade han inte fått känna att han var välskött och lycklig.
Men jag beklagar sorgen och känner medlidande…. VILA I FRID!
jag vet hur du känner!
/ Linnea och grisarna <3
#20 Precis! Varför får ditt marsvin behandlas hemma utan att åka till vet. när inte andras får?
#23 Har jag inte påstått heller. Har jag inte skrivit eller påpekat någonstanns, bara du som har misstolkat det i så fall
vare sig det är dagen före jul eller sent på natten så finns det veterinärer som åker ut, visst de är dyrare men de har jour hela tiden
tänker på distriksveterinärerna
#25 Den distriksveterinärerna som jag har närmt är värdelösa på marsvin, så troligen hade inte mitt marsvin klarat sig ändå.
Nu nog min bara några få timmar efter att jag hittade honom, så hade inte hunnit komma in i tid ändå.
#24 "Är ett marsvin döende åker man akut till en veterinär eller avlivar" Vilket du inte gjorde något utav det så var ligger missförståndet? Jag börjar faktiskt bli jäkligt trött på ditt hackande och besserwissersnack på alla! Det spelar ingen roll om du slänger in 15smileys, det blir inte mindre otrevligt för det
#27 Jag har hackat på en enda! INTE EN ENDA!
Beklagar förlusten :(
Du gjorde allt du kunde för honom.
Hanna
Neeeeejjjj!!! Så sorgligt 
Vila i frid sötaste gryn!
Nu har jag en ensam hane igen….suck