Hanar & honor i samma rum?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hur går det? Vet ju att det är hur många som helst som har det & det är inga problem men det jag undrar över är avstånd mellan burarna tex. Så att inte hanarna kan hoppa över till honorna. Jag har en bokhyllebur & en annan vanlig bur som också är stor men jag vill inte använda gallret till den. (Använder alltså bara bur-bottnen) Har haft mina killar i den också tidigare innan de fick en bokhyllebur & det gick superbra.
Men nu undrar jag förståts hur jag ska arrangera detta så att det fungerar att ha dem i samma rum. Vill ju verkligen inte att det skall bli några oplanerade kullar, (hundra utropstecken).
Rummet är relativt litet så de ska helst stå kant i kant burarna. (OM det går att ordna säkert med tex kompostgaller eller dylikt) Ska jag försöka sätta något galler emellan dem? Det kommer bli så att de båda burarna ska stå efter väggarna i rummet, & mötas i hörnet av väggarna. Då undrar jag hur hanarna tex kan hoppa? Måste hela killarnas bursida utåt vara täckt med galler av något slag? Eller brukar det fungera med att bara ha galler där burarna "möts"? (Som då alltså blir ett 75 cm:ers parti, den minsta burens ena kortsida)
Hoppas ni kan hänga med på något av det jag har skrivit!
Jag har haft honor och hanar i samma rum många gånger, aldrig varit några problem, både i burar bredvid varandra och ovan på varandra, aldrig haft bråk eller liknade 
Däremot kan jag inte ha mina 2 hanpar så att dem ser varandra, för mitt skinny gillar inte mitt gamla marsvin Morris, skakar galler osv så fort han ser han 
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Mina marsvin kan utan problem hoppa 30cm rakt upp, och vill dom nånstans är dom väldigt envisa, så jag skulle antagligen fixa en ordentlig vägg, både emellan och runt hela burarna. åtminstonde gallra in ordentligt. :)
skulle inte använda kompostgaller, dom kan fastna och hänga sig i det. får dom igenom huvudet brukar dom chansa och försöka iallafall.
jag gjorde upp en eld för dig, nu brinner hela skogen.
Marsvin kan hoppa bra, min ena hane hoppar ur hagen som är 30 cm hög.
Så har galler över buren eller riktigt högt galler/vägg på sidorna!
Och använder inte kompostgaller, dem kan ta sig igenom det eller fastna.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Nej jag hade tänkt att använda kompostgaller som skulle vara dubbla (halvera rutornas storlek genom att "sätta ihop" två galler i ojämnt mönster, ni förstår?)
Men det jag fortfarande undrar är om jag kan ha burarna på det sätt som jag beskrev ovan? & endast sätta galler mellan burarna där dom "går ihop"? Tänkte hur kan folk annars ha bokhylleburar? Med hanar & honor i samma rum? Hmm måste fundera ut något smart.
Om man tex lämnar en glipa mellan burarna (tex 30 cm långt mellan dem) Då måste ju hanarna dels komma över sin egen burkant, lyckas hoppa 30 cm långt rakt ut i luften, för att sedan landa ner i honornas bur. Nog för att marsvin e smidigare än man tror, men det låter lite starwars över det hela :o) Haha. I mina öron (och ögon) låter det orimligt iaf! Vad tycker ni som har erfarenhet?

Jag har två stycken bokhylleburar, i den ena går fem honor och i den andra fem hanar (delad så det går två i ena delen och tre i andra).
Jag har ingenting "extra" runt burarna om man säger så, två eller tre gånger har mina marsvin lyckats ta sig ur (en gång hängde hösäcken ner i buren och då kravlade en gris sig över kanten och ner i den och en gång var det två hanar som bråkade varpå den ena hoppade över kanten). Mina marsvin står inte ens mot kanten och "tittar" men man kan ju inte vara helt säker på att de inte hoppar över kanten. Vill man garantera att de inte kan det så bör man sätta något runt kanterna.
Jag skulle dock aldrig våga ha en bur med hanar direkt mot en bur med honor så att de kan ha kontakt med varandra eftersom risken att det kommer att sluta med bråk är overhängande.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Tack alla för svar. FORTSÄTT gärna & svara ni med erfarenhet av detta. Behöver så mycket info om hur ni har det som jag kan få. Detta är ju ingenting som går att läsa sig till på andra ställen, så behöver era åsikter & erfarenheter verkligen.
Jag ska mäta sen & kika hur långt jag skulle kunna få mellan burarna osv. Återkommer till tråden när det är gjort! Naturligtvis kan det lösas men jag måste se vad smartaste sättet är, så som sagt fortsätt gärna att tipsa!